Maandag 23/09/2019

Recensie

‘The Aftermath’: een melodrama zonder zwavel en vuur ★★★☆☆

Beeld Photo News

Na de Tweede Wereldoorlog staat een Britse officiersvrouw in Hamburg op een kruispunt in haar leven. Ze moet het verlies van een kind verwerken in een haar vreemde, half platgebrande stad.

Eind juli 1943 joeg Operatie Gomorra zwavel en vuur door het hart van Hamburg, de stad in blakerend puin achterlatend. Het luchtoffensief van de geallieerden, met de Britse RAF als aanjager, staat te boek als het dodelijkste van de Tweede Wereldoorlog. Tienduizenden lichamen zijn toen, vaak letterlijk, tot as vergaan. 

Kolonel Lewis Morgan (Jason Clarke) is een Britse officier die na de oorlog meehelpt aan de heropbouw van Hamburg. Hij en zijn eega Rachael (Keira Knightley), uit Londen overgekomen na de wapenstilstand, betrekken het enorme huis van de Duitse architect Stefan Lubert (Alexander Skarsgård). Tot haar ontsteltenis stuurt Morgan Lubert en diens dochter niet naar een kamp, zoals de usance was, maar mogen ze in het huis blijven wonen.

De twee geamputeerde gezinnen proberen een verstandhouding te vinden. De Morgans hebben bij de Blitz hun zoon verloren – de kolonel verbleef toen in Duitsland en reisde niet naar Londen voor de begrafenis, terwijl de echtgenote van Lubert bij Operatie Gomorra verschwunden is. Ondanks het oorlogsgeweld waarvan de gevolgen in vele scènes tastbaar zijn, is dit geen film over de Tweede Wereldoorlog. Want The Aftermath is een volbloed melodrama waarin vier individuen rouwen om een geliefde – een proces dat hun emoties met ongekende heftigheid alle kanten uitstuurt en de onderlinge relaties elektriseert.

Knightley is een wisselvallige actrice met soms sterke vertolkingen, zoals recentelijk in Colette. Helaas is een grienende Knightley vaak een schmierende Knightley. Daar is The Aftermath helaas geen uitzondering op. Erger nog is dat regisseur James Kent, een ervaren rot uit de Britse televisieschool, weliswaar weet op welke melodramatische knopjes hij moet drukken, maar vergeet om dit o zo gedistingeerd verfilmde verhaal te injecteren met passie. In een melodrama zijn zwavel en vuur immers wél gegeerde ingrediënten.

Nu in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234