Zondag 26/09/2021

AchtergrondBioscopen

‘Tetris voor gevorderden’: breed filmaanbod voor heropening bioscopen is uitdaging voor distributeurs

Scarlett Johansson als Black Widow/Natasha Romanoff en Florence Pugh as Yelena. Potentiële kaskraker 'Black Widow' (in de bioscoop op 7/7) is twee dagen na de bioscooprelease voor een meerprijs op de streamingdienst van Disney te zien.  Beeld Photo News
Scarlett Johansson als Black Widow/Natasha Romanoff en Florence Pugh as Yelena. Potentiële kaskraker 'Black Widow' (in de bioscoop op 7/7) is twee dagen na de bioscooprelease voor een meerprijs op de streamingdienst van Disney te zien.Beeld Photo News

Meer dan zeven maanden lang waren de Belgische bioscopen gesloten, maar als de cinemazalen op 9 juni weer openen, worden filmfans op hun wenken bediend. De releasekalender voor juni telt meer dan 50 titels. Een luxeprobleem dat distributeurs aan het denken zet: ‘Voor nichefilms is voorlopig geen plaats.’

“Het is een soort Tetris voor gevorderden.” De heropening van de bioscopen in Frankrijk zorgde onlangs niet enkel voor lange wachtrijen aan verschillende cinemacomplexen, maar ook voor slapeloze nachten bij heel wat filmdistributeurs. Door de strenge wetgeving die het in het land moeilijk maakt om films eerder online dan in de bioscoop uit te brengen, bleven meer dan 400 titels op de plank liggen. De vele films alsnog een plekje op de releasekalender geven, bleek een waar huzarenstukje te zijn.

In België is een soepelere wetgeving van kracht, maar toch wacht distributeurs ook hier een behoorlijke dosis puzzelwerk om de heropening van bioscopen op 9 juni voor te bereiden. In een klassieke week halen zeven tot tien films de zalen, nu staan er voor de eerste week alleen al zo’n 25 titels op het programma. Een flink gevulde agenda die maakt dat verschillende distributeurs met elkaar in overleg gingen om te vermijden dat er straks een overaanbod ontstaat waarbij verschillende releases elkaar kannibaliseren.

“We willen er in de eerste plaats voor zorgen dat we niet te veel gelijksoortige films op hetzelfde moment uitbrengen”, vertelt co-CEO van Cinéart Stephan De Potter. Hij toetste de releasekalender van zijn bedrijf daarom af bij mededistributeurs als Imagine, O’Brother en September Films. Niet toevallig stuk voor stuk labels die veeleer kleinschalige kwaliteitsfilms uitbrengen: “Tijdens de pandemie kochten streamingdiensten de middelgrote projecten vaak over van filmstudio’s, maar zulke platformen hebben minder aandacht voor arthousetitels. Daardoor is de Belgische releasekalender in de eerste weken vooral gevuld met indiefilms”, zegt Olivier Van Den Broeck van The Searchers.

Kortere looptijd

Volgens verschillende professionals uit de bioscoopsector zorgt de lange lijst met projecten die nog op een release wachten ervoor dat voor nichefilms zonder sterrencast of uitgebreide persaandacht voorlopig geen plaats is. Zo brengt September Film binnenkort Oscar-winnaars als Drunk (9/6) en Minari (30/6) uit, maar houdt de distributeur het Saudi-Arabische drama The Perfect Candidate en de Griet Op de Beeck-verfilming Kom hier dat ik u kus achter de hand tot na de zomer. “Zulke titels kunnen momenteel niet opboksen tegen de indiehits waarop cultuurliefhebbers al maanden wachten”, zegt Henk Cluytens van September Film.

Mads Mikkelsen in 'Drunk' (9/6 in de zalen). Indiehits als deze verdringen voorlopig nichefilms naar de achtergrond. Beeld Henri
Mads Mikkelsen in 'Drunk' (9/6 in de zalen). Indiehits als deze verdringen voorlopig nichefilms naar de achtergrond.Beeld Henri

Cluytens vreest dat het overaanbod de periode waarin films in de bioscoop draaien, zal inkorten: “Als een titel niet meteen zijn publiek vindt, zullen velen niet aarzelen om hem te vervangen door een ander project dat nog op een release wacht.” Volgens Van Den Broeck dreigt het gevaar van korte carrières voor films niet enkel in grote cinemaketens: “Arthousebioscopen tellen minder zalen, maar hebben nu wel een breed aanbod aan aantrekkelijke titels die in normale omstandigheden over een veel langere periode gespreid worden. Het zal niet eenvoudig zijn om die allemaal een volwaardige plaats te geven, zeker omdat de impact van de coronamaatregelen sterker gevoeld wordt in bioscopen met een lagere capaciteit. Zij kunnen minder publiek ontvangen en krijgen naast de logistieke opgave ook de uitdaging voorgeschoteld om het financiële plaatje te doen kloppen”, aldus Van Den Broeck.

Blockbusters

Terwijl distributeurs van onafhankelijke films met elkaar afspreken wanneer ze een van hun vele titels zullen uitbrengen, nemen de grote studio’s een eerder afwachtende houding aan. De programmatie van de eerste weken na de heropening van de bioscopen telt geen echte blockbusters. Pas in de zomermaanden komen kaskrakers als Fast & Furious 9 (14/7) en The Suicide Squad (28/7) uit. Interessant is dat filmbedrijven als Disney en Warner Bros. de afgelopen maanden experimenteerden met onlinereleases van projecten die in een wereld zonder corona gewoon in de bioscoop hadden gedraaid. Als de bioscopen straks hun deuren openen, wacht de studio’s een evenwichtsoefening waarbij ze moeten bepalen hoe ze zich in de toekomst tot cinemacomplexen zullen verhouden. Komen films straks ongeveer gelijktijdig uit op streamingdiensten en in bioscopen? En zullen cinema-uitbaters het zomaar pikken als ze hun inkomstenbron moeten delen?

In België houdt Warner Bros. voorlopig vast aan de traditionele bioscooprelease, maar Disney probeert ook hier nieuwe verdienmodellen uit. Nomadland en Cruella verschenen eerder al op het streamingplatform Disney+, maar draaien straks alsnog in de zalen. De studio houdt het hybride releasemodel ook aan voor de potentiële kaskrakers Black Widow (in de bioscoop op 7/7) en Jungle Cruise (28/7). Zij zijn telkens twee dagen na hun bioscooprelease voor een meerprijs op de streamingdienst van het bedrijf te zien. Cinemaketens stonden lang weigerachtig tegenover zo’n distributiemethode, maar Disney wist toch een akkoord te onderhandelen. Details over de deal zijn vertrouwelijk, maar verschillende complexen lieten eerder weten dat het verlies van het alleenrecht om een film te vertonen volgens hen gepaard hoorde te gaan met gunstigere financiële voorwaarden.

Ondanks de verschillende moeilijkheden ligt volgens Cluytens een mooie filmzomer in het verschiet: “Elke week komen meesterwerken uit. Nu hopen we nog dat het weer meevalt en dat mensen iets anders dan voetbal willen zien.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234