Dinsdag 02/06/2020

Videogames

Terug naar de jaren ’90 met deze remakes van gameklassiekers

De Nemesis is een vijand die je geregeld zal blijven belagen in 'Resident Evil 3'.Beeld Capcom

Deze week verschijnen remakes van videogames Resident Evil 3 en Final Fantasy VII, die in de jaren 90 enorm populair waren bij een toen nog bescheiden gamerpubliek. De nieuwe versies gaan verder dan gewoon wat verfijndere graphics: het zijn compleet nieuwe games. Ideaal om uw vrije tijd in de lockdown mee te vullen.

Als er twee videogamereeksen zijn die gamers met een zekere leeftijd zó zullen associëren met de jaren 90, zijn het – na misschien Tomb Raider en Doom – de Final Fantasy- en Resident Evil-series. Van twee van de belangrijkste afleveringen daaruit komt er deze week een remake in de winkelrekken.

Final Fantasy VII wordt een nieuwe versie van een game die in 1997 miljoenen spelers compleet murw sloeg met zijn bijtend emotionele liefdesverhaal in een wereld vol magie en cyberpunk-technologie. Resident Evil 3, vervolgens, bracht in 1999 een stuk opzwepende survival horror naar de consoles van dat tijdperk. Er kwamen zombies op de speler af vanuit iedere duistere hoek van het stadje Raccoon City, maar de kogels die de door de speler bestuurde protagoniste Jill Valentine vond waren schaars: vluchten was vaak de enige optie.

Remake, geen remaster

Een geremasterde versie van een iets oudere videogame belandt wel vaker in de winkelrekken. Meestal fristen de makers daarvoor gewoon de graphics van een game die voor een oudere console verscheen op, zodat hij er weer knapperig uitziet op de nieuwe. Op die manier hebben de afgelopen jaren games als Halo, Call of Duty: Modern Warfare 2, Age of Empires en Shadow of the Colossus de sprong naar hedendaagse spelcomputers gemaakt. Maar de Final Fantasy VII- en Resident Evil 3-remakes gaan veel verder dan alleen maar een nieuw likje digitaal vernis.

“Meer fotorealisme is natuurlijk mogelijk met de hardware die spelers vandaag in huis hebben staan, maar daar hebben we ons niet op gericht”, zegt Tetsuya Nomura, die bij de originele Final Fantasy VII het design van de personages voor zijn rekening mocht nemen en bij deze remake de rol van game director kreeg toebedeeld. “Je wilt toch dat spelers de game herkennen die ze misschien ooit op de gameconsoles van die tijd hebben gespeeld. We trokken de graphics dus op in onze eigen stijl, maar met accenten die getrouw bleven aan de originele esthetiek. Ook het verhaal van deze remake spoort wat breder.”

Strakkere personages

Het hele idee van een remake, zeggen de makers achter de twee games, is ook dat het originele materiaal in artistieke zin van een update werd voorzien. In beide titels werd er bijvoorbeeld nieuwe dingen gedaan met de personages: die kregen – ook al dankzij de grotere rekenkracht van de consoles en gaming-pc’s van vandaag – meer te zeggen in de dialogen en meer door de makers zelf geanimeerde tussenscènes die het verhaal vooruit stuwen. “Het moesten natuurlijk de personages blijven die de speler al kent en liefheeft, maar we maakten ze geloofwaardig in het nieuwe decor”, zegt Pete Fabiano, de producer van de Resident Evil 3-remake voor het Japanse gamebedrijf Capcom. “We hebben het verhaal van het origineel op zo’n manier heruitgevonden dat hun persoonlijkheid er zelfs beter uitkomt.”

De nieuwe versie van 'Final Fantasy VII' is een heel radicale remake.Beeld Square Enix

Waar de meeste remasters en minder radicale remakes in de videogame-industrie de mist ingaan, zeker wanneer er veel tijd zat tussen het origineel en de heruitgave, is in de gameplay. Iets meer dan twintig jaar geleden vonden spelers het niet erg om eerst een tijdje te worstelen met de besturing van hun game voordat ze er vooruit in geraakten. Het nieuwe, veel bredere publiek waarop de remakes nu deels gericht zijn, heeft alles liever veel sneller in de vingers. “Het hele idee is dat we niet gewoon de originele game in een nieuw jasje hebben gestoken, maar een volledig nieuwe hebben gemaakt”, zegt Nomura. “Toen Final Fantasy VII in 1997 uitkwam, vonden spelers het niet erg om hun aanval uit een menu te kiezen. Nu is de game actievoller, en proberen we de complexiteit van je aanvallen op een subtielere manier in het spel te brengen, zodat ze geen drempel vormt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234