Maandag 20/03/2023

RecensieTen oorlog deel 1

‘Ten oorlog’ door Camping Sunset is een extravagante speeltuin, maar te vrijblijvend om diep te kunnen raken ★★☆☆☆

'Ten Oorlog: Deel 1' van Camping Sunset. Beeld Tina Herbots
'Ten Oorlog: Deel 1' van Camping Sunset.Beeld Tina Herbots

Camping Sunset brengt met Ten Oorlog 1 een tomeloze maar vrijblijvende versie van Tom Lanoyes Shakespeare-bewerking.

Jan Dertaelen

Onder het roestige dak van een hangar in het Gentse havengebied woedt dezer dagen de bloederige strijd van de Engelse Rozenoorlogen. Het jonge spelerscollectief Camping Sunset waagt zich aan Ten Oorlog, Tom Lanoyes legendarische bewerking van Shakespeares koningsdrama’s die in 1997 door Luk Perceval en de Blauwe Maandag Compagnie op scène werd gebracht. Deel 2 en deel 3 volgen later deze zomer in Oostende en Antwerpen.

Ter opfrissing: in zijn koningsstukken voert Shakespeare de elkaar uitmoordende huizen van York en Lancaster op in hun strijd om het koningschap. Boodschap: de kroon corrumpeert. Wie de scepter zwaait, valt onvermijdelijk ten prooi aan achterdocht en bloedlust en eindigt in de regel zelf aan de punt van een zwaard.

Camping Sunset slaagt er wonderwel in om helderheid te scheppen in het geharrewar van elkaar bekampende partijen. Een kleurencode van rode, gele en blauwe banieren en turnpakjes houdt je niet enkel alert voor het komen en gaan van dynastieën, maar levert regelmatig ook fraaie scènebeelden op.

null Beeld Tina Herbots
Beeld Tina Herbots

In 2015 werd Lanoyes virtuoze tekst uitgeroepen tot het ‘best speelbare stuk’ van de Nederlandstalige theatercanon en die kwaliteit is het jonge geweld van Camping Sunset niet ontgaan. Ze werpen zich met een mateloze goesting op het tekstmateriaal en leven zich ten volle uit als de flamboyante hofhouding van hielenlikkers, samenzweerders en geweldenaars.

Die speeldrift is meteen de belangrijkste kwaliteit van deze voorstelling. De scène wordt bevolkt door een bende rasacteurs die staan te trappelen om het beste van zichzelf te tonen. Dat is aanvankelijk erg ontwapenend, maar gaandeweg verliezen ze hun grip op de diepere tragiek. In al het tumult is er weinig ruimte voor verstilling of menselijkheid. Het drama wordt opgevoerd als een groteske.

Zo verwordt Ten Oorlog I tot de extravagante speeltuin van een troep hyperenergieke acteurs. Leuk om naar te kijken want knap in beeld gebracht en meeslepend in al zijn onstuimige energie, maar uiteindelijk te vrijblijvend om diep te kunnen raken. (JD)

Nog tot 27 juni op locatie in Gent.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234