Dinsdag 14/07/2020

InterviewTemptation Island

Temptation Island-makers spreken: ‘Wanneer iets niet door de beugel kan, grijpen we in’

Toon Opdenacker (l.) en Tom De Baerdemaeker van productiehuis Warner Bros. ‘Ik weet dat we voor honderd procent zuiver zijn en toch moet ik ons programma ineens gaan verdedigen tegen de hele wereld. Ik vind dat erg.’Beeld Wouter Maeckelberghe

Toen eind vorig jaar in de Nederlandse realityshow De Villa beelden van grensoverschrijdend gedrag te zien waren, kwam ook Temptation Island, dat gemaakt wordt door het Belgische productiehuis Warner Bros, onder vuur te liggen. Toen deden de makers er het zwijgen toe, nu het nieuwe seizoen van hun programma er is, willen ze de puntjes op de i zetten. ‘Natuurlijk zoeken we inhoudelijk het randje op. Maar wij gaan er nooit over.’

Ze blijven liever op de achtergrond. En praten over Temptation Island doen ze al helemaal niet graag. Maar deze ene keer maken Tom De Baerdemaeker, managing director bij Warner Bros, en Toon Opdenacker, executive producer bij hetzelfde productiehuis, een uitzondering. Al is dat niet geheel van harte. “We willen wat dingen rechtzetten, dat is de enige reden waarom we nu ons verhaal doen. Na wat vorig jaar in De Villa gebeurde werden wij ook mee in het bad getrokken, hoewel we met die productie helemaal niets te maken hebben. Plots moesten we aan onze ouders en vrienden gaan uitleggen dat in het programma dat wij maken geen mensen worden aangerand. Dat was heel vervelend.”

Eerst nog even de feiten op een rij. Eind vorig jaar is in De Villa, een realityprogramma gemaakt door productiehuis Blue Circle, dat op de Nederlandse zender RTL wordt uitgezonden, tot twee keer toe te zien hoe een mannelijke deelnemer zich vergrijpt aan een vrouwelijke kandidate. Eerst kan een zekere Steve de handen niet thuishouden bij Julia, terwijl zij hem nadrukkelijk vraagt dat wel te doen. Een paar afleveringen later is te zien hoe een andere deelnemer, José, de slaapkamer van een stomdronken meisje binnendringt, haar slipje opzij schuift en bovenop haar gaat zitten.

De beelden zorgen voor een storm van verontwaardiging. Het programma wordt van de buis gehaald en meteen beslist RTL om ook de rest van haar zogenaamd ‘guilty pleasure’ realityprogramma’s – waaronder dus ook het door Warner Bros geproduceerde Temptation Island – even in de koelkast te stoppen. Onterecht, vinden De Baerdemaeker en Opdenacker. Want zij kunnen niet genoeg benadrukken dat hun programma helemaal niets te maken heeft met De Villa en alles wat zich daarbinnen afspeelde.

Temptation Island is spraakmakend en controversieel. Natuurlijk zoeken we inhoudelijk het randje op, maar we gaan er nooit over. Dat is geen reden om dan zomaar te gaan concluderen dat de manier waarop we dat programma maken ook wel niet koosjer zal zijn. En toch is dat precies wat er telkens opnieuw gebeurt. Er moet blijkbaar per se gezocht worden naar waar het fout gelopen is. Terwijl er in die vijf seizoenen die wij tot nu hebben gemaakt zich nog nooit een ernstig incident heeft voorgedaan. ”

Ook zonder de incidenten in De Villa kun je vragen stellen bij een format als Temptation Island. Of het wel kies is koppels naar een eiland te sturen met als enige bedoeling zo snel mogelijk hun relatie te kelderen bijvoorbeeld. En of je die deelnemers niet tegen zichzelf moet beschermen.

De Baerdemaeker: “De mensen die met ons meegaan zijn vertrouwd met het concept. Ze weten wat hen te wachten staat. En toch krijgen we elk jaar opnieuw een pak inschrijvingen binnen.” 

Opdenacker: “Na de eerste oproep hebben zich meteen zeventig koppels ingeschreven. Het aantal vrijgezellen ligt nog een pak hoger. Daar hebben we meer dan zevenhonderd kandidaten om uit te kiezen. En sommige van die mensen worden wel degelijk tegen zichzelf beschermd. Niet iedereen mag zomaar meedoen. Elke kandidaat wordt gescreend door een team van onafhankelijke psychologen. Enkel wanneer zij concluderen dat de kandidaat in kwestie sterk genoeg in zijn schoenen staat, gaat het licht op groen.”

De Baerdemaeker: “En wie zegt dat we die relaties per se willen kelderen? Wij hopen vooral dat de koppels tijdens die vijftien dagen op het eiland een evolutie doormaken. Dat kan de bevestiging zijn dat het goed zit in hun relatie of de vaststelling dat ze misschien toch niet de juiste partner zijn voor elkaar. En het liefst hebben we natuurlijk dat ze niet alle vier tot dezelfde conclusie komen. We hopen op variatie.” 

Want als dat overspel er niet komt, zoals vorig seizoen, krijgt die jaargang wel meteen het predikaat ‘het saaiste seizoen ooit’. Dat wil je als programmamaker toch vermijden?

De Baerdemaeker: “Tempation Island is de ultieme relatietest, het is niet de grote scheefpoepshow. Maar blijkbaar is dat laatste wel wat sommige mensen verwachten. Trouwens, vorig jaar, tijdens die zogezegd saaiste editie ooit, hebben wel 500.000 kijkers de hele rit uitgezeten. Hoewel er volgens de critici niets gebeurde zijn we er toch in geslaagd een half miljoen kijkers zestien weken lang te blijven boeien. Blijkbaar hebben we dan toch een goed programma gemaakt. Ik zit echt niet te hopen dat alle koppels kapseizen, liefst nog in gespreide slagorde zodat we hun overspel over verschillende afleveringen kunnen verdelen. Meer nog, als geen enkel koppel de eindmeet haalt, ben ik persoonlijk teleurgesteld.” 

Met insinuerende videofragmenten en dit jaar zelfs een gong die aankondigt wanneer het fout loopt op het andere eiland doen jullie er wel alles aan om er voor te zorgen dat het halen van die eindmeet lastig wordt. Hebben jullie bij de samenstelling van zo’n kampvuurmoment nooit last van gewetenswroeging?

De Baerdemaeker: “Neen, omdat die dingen gewoon deel uit maken van het format. De deelnemers weten dat ook. Het is en blijft de ultieme relatietest. En dus creëren we een context die extreem is. Dat is trouwens bij alle grote realityprogramma’s zo. Kamp Waes is ook niet Chiro-kamp Waes. En Blind getrouwd heet ook niet Blind verliefd. Je vertrekt altijd vanuit een extreme situatie omdat je nu eenmaal een televisieprogramma maakt. De deelnemers weten dat ook. Temptation Island is een spel, de kampvuurmomenten en de beelden die we daar tonen zijn de basiselementen van dat spel. Daar kunnen we niet aan morrelen.”

Is de overvloedige aanwezigheid van alcohol op het eiland ook zo’n spelelement? Vergroot je op die manier niet de kans op grensoverschrijdend gedrag?

Beeld SBS

De Baerdemaeker: “De cast van Temptation bestaat uit jonge mensen. Jongens en meisjes die als ze uitgaan weleens iets drinken. En dus staat er ook op het eiland een goedgevulde bar. Maar het is aan hen om te beslissen of ze daar al of niet gebruik van maken. Wij gaan nooit iemand verplichten om te drinken. We kunnen trouwens ook geen televisieprogramma maken met mensen die 24 uur op 24 uur zat rondlopen.”

Opdenacker: “Wie goed naar het programma kijkt zal trouwens merken dat een deel van de cast helemaal niks drinkt. Uiteraard zijn er ook deelnemers die soms los over durven gaan, maar wij monitoren wel wat er gebeurt. Wanneer iemand bij wijze van ontbijt naar een fles wodka grijpt, komen we tussen. We gaan dan niet zeggen: ‘jij mag niet meer drinken’, maar we zorgen er wel voor dat die fles wodka voortaan pas ’s avonds op tafel komt. Maar we moeten daar niet flauw over doen. Natuurlijk zijn er excessen. Als de deelnemers beslissen om spin the bottle (drankspelletje, red.) te spelen, dan wordt er goed gedronken.” 

Hoe vermijd je dat het na zo’n feestje fout loopt, zoals in De Villa is gebeurd? Door de deelnemers het concept van wederzijdse toestemming uit te leggen?

Opdenacker: “Deelnemers die niet het verstand hebben om het onderscheid te maken tussen een vrijpartij en een aanranding komen er bij ons gewoon niet in. Bovendien weten we perfect wat er op de set gebeurt. Altijd en overal. De mensen die de boel daar in de gaten houden weten wat deontologie is. Wanneer iets niet door de beugel kan grijpen we in. Het is voor ons ongelooflijk belangrijk dat alles volgens de regels van de kunst gebeurt.”

De Baerdemaeker: “Daarom dat ik het zo erg vind dat we plots in die hele storm terechtkwamen. Omdat ik weet hoe we werken en garant sta voor mijn medewerkers. Wij zijn trouwens meer dan enkel ‘de makers van Temptation Island’. Bij Warner Bros worden ook programma’s als Dertigers, Op Eén of Tussen oorlog en leven gemaakt. Tussen zijn trips naar Temptation Island door is Toon voor dat laatste programma naar Somalië en Afghanistan gereisd. 

Opdenacker en De Baerdemaeker: ‘Er is een goedgevulde bar. Maar of ze die gebruiken is aan hen. Wij verplichten nooit iemand om te drinken.’ Beeld Wouter Maeckelberghe

“Ik weet dat we honderd procent zuiver zijn en toch moet ik ons programma ineens gaan verdedigen tegen de hele wereld. Ik vind dat erg. Elk jaar opnieuw lezen we de grootste onzin over ons programma. Dat onze vrijgezellen betaald worden, bijvoorbeeld, of dat ze bonussen krijgen voor elke geslaagde verleidingspoging. Terwijl daar absoluut niets van aan is.”

Opdenacker: “Dit jaar ging het dan weer over de cast die te stereotiep zou zijn. Maar wie we ook naar het eiland sturen, het zal nooit goed zijn. Te mooi, te lelijk, te gespierd, te mager, te vals... Ik vind dat we normale, gewone mensen casten. De kritiek dat alle mannelijke vrijgezellen gespierd zijn? Dat heeft gewoon met de voorkeuren van de koppels te maken. Temptation is tenslotte een relatietest. Als alle vrouwelijke deelnemers op gespierde mannen vallen, zouden we wel gek zijn om magere vrijgezelle mannen mee te nemen. 

De Baerdemaeker: “Zet de vier mannen van de koppels naast elkaar en kijk daarna naar hoe de vrijgezellen eruitzien. Dat is gewoon hetzelfde type man.” 

Als je de kritiek beu bent zou je als programmamaker natuurlijk ook kunnen beslissen om dit soort ‘guilty pleasure-reality’ niet meer te maken.

De Baerdemaeker: (gedecideerd) “Waarom zouden we dat doen? Er is geen enkel probleem met ons programma. Het enige probleem is dat we steeds aan die misstanden in De Villa gekoppeld worden. Ik probeer je al een uur uit te leggen dat we niets te maken hebben met wat er in Nederland is gebeurd. Er zijn nog steeds heel veel mensen die aan Temptation mee willen doen. Aan de kijkcijfers te zien zijn er ook nog heel veel mensen die er graag naar kijken. Waarom zouden we er dan mee stoppen? Elk jaar opnieuw leg ik in mijn nieuwjaarsspeech aan het personeel uit dat het een van onze speerpuntprogramma’s is. Temptation is het vlaggenschip van VIJF. We zouden zot zijn om dat niet te willen maken.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234