Zondag 16/05/2021

NieuwsMedia

Telenet koopt zich in bij productiehuis Caviar: ‘Het talent om goede verhalen te vertellen’

Met de film 'The Sound of Metal maakt Caviar kans op liefst zes Oscars. Beeld AP
Met de film 'The Sound of Metal maakt Caviar kans op liefst zes Oscars.Beeld AP

Het productiehuis Caviar is voortaan voor de helft in handen van Telenet. De wirwar aan televisie- en mediabedrijven in Vlaanderen wordt zo nog een tikkeltje complexer.

“Zij hebben het talent om goede verhalen te vertellen. En ze kunnen dat tegen een vierde of een zesde van de prijs die ze er in Hollywood of Londen voor vragen.” Telenet-CEO John Porter strooide met complimentjes voor zijn nieuwe partner Caviar, waar Telenet nu een minderheidsaandeel in heeft van 49 procent. Hoeveel het bedrijf daarvoor neergeteld heeft, is niet bekend.

Op de persconferentie over de aankoop was ook Bert Hamelinck, de CEO van Caviar, behoorlijk enthousiast. “Caviar was aan het zoeken naar een sterke strategische partner”, zei hij. “We willen een sterk ecosysteem creëren voor ons lokaal talent.”

Van alle Vlaamse productiehuizen is Caviar een van de meest gerenommeerde in het buitenland. Caviar begon in 2006 en heeft ondertussen kantoren in Londen, Parijs en Los Angeles. Het bedrijf maakt reclamespotjes, maar heeft ook al videoclips voor Stromae ingeblikt. Bij ons is het bekend van reeksen als Tabula Rasa en films als The Racer. En in de VS scheert het bedrijf ook hoge toppen met zijn film The Sound of Metal, die voor zes Oscars is genomineerd.

Een deal tussen een productiehuis dat series en films maakt en Telenet, dat zich meer en meer op de mediamarkt gooit, lijkt een logische zet. De internetprovider heeft ondertussen ook alle SBS-zenders in handen (Play4 tot en met -7). En samen met DPG Media is Telenet ook eigenaar van het platform Streamz.

Dat platform is bedoeld als een Vlaams antwoord op Netflix. Waar Netflix series van over heel de wereld naar het Vlaamse scherm brengt, wil Streamz vooral inzetten op lokale content. Het ligt dan ook voor de hand dat Telenet naar Caviar kijkt om meer (Vlaamse) producties voor het Streamz-platform aan te leveren. “Daar hopen we op”, zegt Porter. Al zijn daar volgens hem geen concrete afspraken voor gemaakt bij deze deal.

Telenet heeft al een ander productiehuis, Woestijnvis, in zijn portefeuille. Dat werd legendarisch door Man bijt hond en Alles kan beter en maakt nu onder meer De ideale wereld. Een samensmelting tussen de twee productiehuizen zit er niet in, zei Porter, omdat hij de eigenheid van de twee liever wil behouden. “Elk heeft zijn unieke smaak en daar willen we niet op afdingen. Maar als er mogelijkheden zijn om samen te werken, zullen we die wel aangrijpen.”

Verticaal

Voor Caviar is het voordeel van deze deal dat het zijn eigen producties makkelijker kan verspreiden. De deal past volgens experts in een trend die al langer bezig is in het medialandschap. Bedrijven consolideren zich niet ‘horizontaal’ door andere over te nemen die dezelfde activiteiten uitvoeren, zoals bijvoorbeeld een tv-zender die een andere zender koopt. Consolidatie gebeurt nu vooral ‘verticaal’ door in ondernemingen te stappen die een aanvulling bieden.

“Telenet heeft nu een mooie positie over de volledige waardeketen”, zegt mediaprofessor Tom Evens (UGent). “70 procent van de tv-aansluitingen bij Vlaamse gezinnen is bij Telenet. Daarnaast heeft het bedrijf dus ook de SBS-zenders, die de op een na grootste commerciële omroep vormen.”

Maar omdat Telenet en Caviar nu dichter bij elkaar komen, is er ook nog iets meer concentratie in de – al zeer geconcentreerde – Vlaamse mediawereld. Dat kan gevolgen hebben voor de concurrentie. “Stel dat de VRT een programma van Caviar zou kopen,” zegt Evens, “dan kan Telenet eventueel het been stijf houden.”

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) zal er dus op moeten toezien dat het speelveld open blijft, ondanks de toenemende blokvorming. “De bedrijven zullen zeer transparant moeten zijn over hun samenwerkingen”, zegt ook mediaprof Tim Raats (VUB).

“Vroeger was het zo dat Woestijnvis de identiteit van VIER (nu Play4, YV) bepaalde, maar dat ebde weg. Het productiehuis werkt nu ook samen met de VRT. Er is dus zeker meer verstrengeling. Maar het is nog steeds mogelijk om over de mediagroepen heen projecten aan te gaan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234