Dinsdag 12/11/2019

televisie

Telenet experimenteert met commerciële boodschappen op maat

Beeld BELGA

U weet het niet, maar als u vanavond live tv kijkt zult u misschien andere reclamespotjes zien dan uw buurman. Telenet is een test met reclame op maat begonnen op VIER, VIJF en ZES bij bijna 20 procent van zijn abonnees. Een akkoord met de Privacycommissie is er nog niet.

Op VIER kunt u vanavond kijken naar The Show Must Go On. Bij Telenet, dat de decoders verhuurt waarmee u digitale televisie kijkt, weten ze best veel over wie er allemaal in huis is en dus kijkt. Dankzij uw abonneegegevens, uw kijkgedrag en data over uw huis en uw interesses die ze krijgen van een gespecialiseerd bureau. Allemaal informatie die gebundeld wordt om de aangepaste spotjes uit te zenden, waardoor u dus mogelijk iets anders te zien krijgt dan uw buur in het reclameblok tijdens The Show Must Go On.

"Stel: je hebt een biermerk dat het moet hebben van de mannelijke consument tussen 20 en 50 jaar in stedelijke gebieden", legde Peter Quaghebeur, de CEO van SBS Belgium (VIER, VIJF, ZES), uit in een boodschap voor de reclamemarkt. "Die televisiekijkers, en alleen zij, zullen in een aantal reclameblokken de bewuste bierreclame te zien krijgen."

Telenet, voor de helft eigenaar van SBS Belgium, startte eind november met het experiment bij zo'n 15 à 20 procent van zijn klanten. Voorlopig test het telecombedrijf reclame op maat alleen tijdens het rechtstreeks kijken en bij de eigen zenders. De gesprekken met Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, CAZ) lopen nog. Er doet ook maar een beperkt aantal merken aan mee. Welke dat zijn, kan Telenet niet zeggen.

Proximus is in september al een test begonnen, waar naast SBS Belgium onder andere ook VTM aan deelneemt, tijdens het uitgestelde kijken. "Maar dat gaat niet zover als bij Telenet", zegt woordvoerder Jan Margot. "Het is bij een veel kleinere groep en ook nog niet tijdens het live kijken."

Juiste doelgroep

Tv-zenders en adverteerders roepen al jaren dat ze reclame op maat willen. Adverteerders kunnen hun spotjes zo bij de juiste doelgroep krijgen, waardoor televisie op haar beurt haar relevantie als reclamemedium niet verliest. Zeker in tijden waar heel veel uitgesteld gekeken wordt, moeten zenders alles uit de kast halen om aantrekkelijk te blijven. Ze hopen zelfs dat de kijker reclame zo weer meer zal appreciëren omdat hij relevante spotjes voorgeschoteld krijgt.

Privacy

Maar hoe hard zenders en adverteerders er ook naar uitkijken, onbesproken is het niet. Reclame op maat brengen betekent dat je aan de privacy moet raken. Meteen de reden waarom de Privacycommissie en staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) enkele maanden geleden op de rem gingen staan toen de plannen bekendraakten. Zij vinden dat Telenet de toestemming moet vragen aan de klanten voor reclame op maat. Telenet gaat ervan uit dat alle klanten in aanmerking komen, tenzij ze expliciet laten weten dat ze dat niet willen.

Bij de test die Telenet gestart is, heeft het niet de toestemming gevraagd van de klanten. "We hebben inderdaad geen communicatie gedaan naar die klanten", zegt woordvoerster Isabelle Geeraerts. "Maar klanten die eerder hebben aangegeven dat niet te willen, zijn uiteraard niet bij de proef betrokken." Bij Proximus luidt het dat de test bij hen veel beperkter is, net door de bezwaren die de Privacycommissie eerder uitte. Proximus doet de test ook alleen met klanten die daarvoor expliciet hun fiat gaven.

De Privacycommissie heeft nog geen advies klaar over reclame op maat, maar sowieso is zo'n advies niet bindend. Telenet kan dit dus nu doen, al blijft het wel de dialoog aangaan. "We zijn nog steeds in gesprek met staatssecretaris De Backer en de Privacycommissie", zegt Geeraerts. Zij zijn ook op de hoogte dat we zijn gestart met de test. We voldoen momenteel aan de huidige regelgeving en zullen ook in de toekomst de toepasselijke wetgeving naleven."

Hoe werkt reclame op maat?

► Op basis van alle data maakt Telenet een profiel van wie kijkt. Die profielen zijn geanonimiseerd: een adverteerder weet dus niet exact wie bijvoorbeeld een kat heeft of geïnteresseerd is in voetbal.

► Op basis van dat profiel kijkt Telenet of er spotjes zijn die bij dat profiel aansluiten.

► Als u live kijkt, wordt in het reclameblok een spotje uitgezonden dat u zou moeten interesseren. Als kijker merkt u daar niets van.

► Als het reclameblok voorbij is, ziet u weer net hetzelfde als andere Telenet-klanten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234