Dinsdag 26/05/2020

Tekenaar Blutch wint Grote Prijs Angoulême

Beeld UNKNOWN

Tijdens de 36ste editie van het stripfestival van Angoulême was het internationale publiek in de ban van de Vlaamse strip. Resultaat: veel persaandacht, hoge verkoopcijfers, contractonderhandelingen met buitenlandse uitgevers, en dus opgetogen auteurs.

De Grote Prijs ging echter niet naar een Vlaming, maar naar Blutch (pseudoniem van Christian Hincker). Deze 41-jarige Franse tekenaar en senarist kreeg ook nog een van de prijzen voor het beste album met Le Petit Christian waarin hij over zijn jeugdjaren vertelt.

Voor zijn offensief haalde het Vlaamse Fonds voor de Letteren (VFL) alle middelen uit de kast, wordt in een persmededeling gemeld. Ook de auteurs zelf werden ingeschakeld. Ze signeerden hun al dan niet vertaalde albums, gaven interviews, namen deel aan tekenconcerten en stapten zelf op uitgevers af met stalen van hun werk. Voor de meeste was het een eerste maar gesmaakte kennismaking met de stripstad.

Ceci n'est pas la BD flamande

De tentoonstelling "Ceci n'est pas la BD flamande" op de prestigieuze binnenplaats van het stadhuis was voor vele festivalgangers een eerste kennismaking met de Vlaamse aanwezigheid. De artistieke tentoonstelling toonde de diversiteit aan grafische stijlen, thema's en esthetische keuzes van twintig eigenzinnige striptalenten. Elk van hen toonde zijn eigen creatieve wereld in driedimensionele vertaling.

Het gedurfde eindresultaat werd drukbezocht en kreeg bijzonder goede recensies in de Franse pers en op de website van het festival (www.bdangouleme.com). Op de stand van het VFL meldden zich spontaan enthousiaste bezoekers.

60 vertaalde titels

Een ander hoogtepunt was het tekenconcert waar Nix en Johan De Moor grafisch weerwerk gaven aan de Oostendse Arno. Daar werd nadien met Belgisch bier op geklonken tijdens het Vlaamse feest voor de organisatoren, uitgevers en auteurs.

Het werk van de aanwezige auteurs en dat van andere Vlamingen was te koop op een centrale verkoopstand in de vorm van een typisch bruin café. Niet minder dan 60 vertaalde titels lagen in de rekken. De verkoopcijfers overstijgen alle verwachtingen. Opmerkelijk is dat zowel vertalingen als origineel Nederlandstalig werk vlot verkocht werden.

Het VFL sprak met verschillende buitenlandse uitgevers om de collectieve aandacht voor de Vlaamse strip om te zetten naar individuele realisaties. Randall C., Pieter De Poortere, Ilah, Olivier Schrauwen en Judith Vanistendael waren al in Franse vertaling beschikbaar en er was volop vraag naar nieuwe publicaties. Ook het werk van hun nog niet vertaalde collega's werd goed onthaald bij de uitgeverijen.

Onder meer de humor van Kim en de stijl van Philip Paquet en Reinhart trokken de aandacht van verschillende Franse uitgevers. Vaak waren ze verbaasd dat deze Belgische talenten nog niet in onze tweede landstaal zijn verschenen. Voor Jeroen Janssen was er dan weer interesse van alternatievere huizen. "Ergens waar je niet wil zijn", het nieuwe album van Brecht Evens, is nog niet uit, maar over de Franse rechten is er al concreet onderhandeld tussen Oogachtend en twee Franse uitgeverijen.

Carlo Van Baelen, directeur van het VFL, hoopt dat de basis is gelegd om in de volgende jaren vertalingen te genereren voor alle tentoongestelde auteurs. "Dit brede offensief heeft de ingeschatte potentie bevestigd en de auteurs en uitgevers vertrouwen bezorgd in de uitbouw van buitenlandse contacten en vertalingen. Het VFL rekent op actieve opvolging door de uitgevers. De gecreëerde aandacht en goodwill moeten verder geëxploiteerd worden en in vertalingen geëxpliciteerd", aldus de directeur.

Van 13 februari tot 15 april wordt de tentoonstelling door de vzw BeeldBeeld gepresenteerd in Tweebronnen in Leuven.
Blutch won dus de grote prijs van het internationaal stripfestival van Angoulême. Hij debuteerde in 1988 bij Fluide Glacial, dat pas vanaf vorig jaar vertaald werk in het Nederlands uitgeeft onder de noemer Glad IJs. Blutch ontving ook een prijs voor een van de beste albums met het tweede deel van Le Petit Christian, waarin hij over zijn jeugdjaren vertelt.

Pinocchio beste album 2009

Prijs voor het beste album 2009 was ook voor iemand van de nieuwe generatie striptekenaars, met name de Fransman Winshluss voor Pinocchio.

In 2007 had hij onder zijn echte naam Vincent Paronnaud de speciale prijs van het filmfestival van Cannes gekregen als co-regisseur van Persepolis, een filmadaptatie van de strip van de Iraanse Marjane Satrapi, die hem zondag de prijs overhandigde.

Ook de meer klassieke strip werd gelauwerd zoals bijvoorbeeld Het dagboek van een fantast (Dupuis) waarin Emile Bravo vertelt over de jeugd van Robbedoes, of Lulu femme nue (Futuropolis) van Etienne Davodeau, over de escapades van een 40-jarige vrouw.

De Engelse Posy Simmonds, de vaste tekenaar van The Guardian, prijkt op het palmares met Tamara Drewe (Denoël Graphic), een studie over de hedendaagse Britse samenleving in een grafische romanvorm. Bastien Vivès pakte de prijs voor jong talent met Le goût du chlore, een zeer visueel verhaal over liefde en het zwembad (Casterman), een categorie waarin ook de Brusselse Judith Vanistendael met het album De Maagd en de Neger was genomineerd.

De prijs van het publiek, tenslotte, ging naar Mon gras et moi (Diantre) van Gally, een autobiografisch relaas over een jonge vrouw die gebukt gaat onder haar gewicht. (belga/mvdb)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234