Zaterdag 07/12/2019

Apple Music

Techsites over Apple Music: "Een expliciete middenvinger aan Google Play"

Beeld AFP

Wordt Apple Music de killer van Spotify? De meningen verschillen. Forrester-analist James McQuivey meent alvast dat het mogelijk is, zo schrijft The Guardian. "Niet omdat de service beter is, maar omdat ze gebouwd is voor de honderden miljoenen apparaten waar loyale Apple-gebruikers nu al van houden." Mashable noemt Apple Music dan weer "een geweldig groot zootje, dat Spotify nooit zal verslaan". Een overzicht van wat de internationale techsites vinden van de muziekdienst.

Op 30 juni wordt Apple Music in honderd landen beschikbaar op iOS 8.4 en iTunes. De kans is groot dat ons land daarbij is. Later dit jaar komt Apple ook met een Android-versie van Apple Music.

In de Verenigde Staten zal de dienst 9,99 dollar per maand kosten, gezinnen met maximum zes leden kunnen voor 14,99 dollar van Apple Music genieten. Opvallend: Apple biedt een gratis proefperiode van drie maanden aan, terwijl dat bij andere diensten als Spotify en Tidal maar één maand is.

Spotify-killer?

Maar de vraag is natuurlijk: kan en zal Apple Music grootste concurrent Spotify aankunnen - en wie weet zelfs kelderen?

Volgens The Verge is Apple Music niet opmerkelijk beter of slechter dan Spotify, en ook niet dan Tidal, Rdio of Google Play Music. "Maar Apple heeft het voordeel het platform te controleren: het moet niet echt significant beter zijn", schrijft The Verge-journalist Dieter Bohn. "Het moet gewoon goed genoeg zijn, moet een bibliotheek hebben die groot genoeg is, en moet gebruiksvriendelijk genoeg zijn om door een breed publiek gebruikt te worden. Als het geavanceerd genoeg is voor millennials en ons oudjes nog steeds onze bestanden en iTunes geeft - en het doet al die dingen - dan blijven we het wellicht gebruiken."

The Guardian ging te rade bij James McQuivey, analist bij Forrester, en die denkt er hetzelfde over. "Kan Apple Spotify verslaan? Ja, dat kan het. Niet omdat de service beter is, maar omdat ze gebouwd is voor de honderden miljoenen apparaten waar loyale Apple-gebruikers nu al van houden. Reclame maken zal helpen, maar je iPhone of iPad updaten en dan gratis proeftijd krijgen om de nieuwe service van Apple te testen zal Apple helpen om Spotify's betalend cliënteel in minder dan een jaar in te halen. Aan de andere kant zal het Spotify ook nieuwe energie geven, omdat ze de vruchten plukt van de vele aandacht voor de muziekstreamingmarkt, waarvan ze zelf pionier is."

Apple-CEO Tim Cook poseert tijdens de WWDC met een hoop scholieren. Beeld AFP

Middenvinger

Volgens techwebsite Gizmodo heeft Apple werk aan de winkel. "Spotify heeft jaren voorsprong met een grote groep van loyale fans." Maar met de innovaties die Apple gisteren voorstelde, verklaart het bedrijf niet enkel Spotify de oorlog. Dat Apple Music ook voor Android beschikbaar wordt in het najaar, ziet Gizmodo-journalist Kate Knibbs als een "expliciete middenvinger aan Google Play".

"Met Beats 1 gaat Apple ook achter Pandora's radiopubliek aan", schrijft de journaliste. "En Apple probeert wellicht ook Tidal te nekken, maar dan gaan we ervan uit dat Apple Tidal als een bedreiging beschouwt." Met de Connect-functie richt Apple haar peilen dan weer op Soundcloud. "Soundcloud heeft altijd voorgestaan op haar concurrenten als het erop aankomt met fans te interageren. En het is altijd een samensmelting geweest van een streamingdienst en een sociaalnetwerk. Precies wat Connect probeert te zijn."

Nieuwssite The Daily Dot is alvast wel enthousiast. "Het plan van Apple ziet er legendarisch uit." Ook de strategie van Apple om de markt te benaderen ziet The Daily Dot-journalist Taylor Hatmaker als leep en slim. "Apple zet zijn premium muziekdienst agressief in de markt. Ze bieden een gratis proefperiode aan, terwijl ze aan een Android-versie werken die in de herfst wordt gelanceerd."

Apple-vicepresident Eddy Cue nam de presentatie van Apple Music gisteren deels voor zijn rekening tijdens de Worldwide Developers Conference. Beeld AFP

"Geweldig groot zootje"

Iemand die helemaal niet te spreken is over de nieuwe muziekdienst, is Chris Taylor van Mashable. "Apple Music is een geweldig groot zootje en de dienst zal Spotify niet verslaan", kopt hij op de techwebsite.

Taylor bekent een grote fan te zijn van Apple, maar in de zeventien jaar dat hij de voorstellingen van Apple bijwoont had hij zich nog nooit boos of gefrustreerd gevoeld. Tot gisteren, zo schrijft hij. "Het enige wat ik kon denken was: dit voelt helemaal niet aan als Apple. Het voelde meer als iets dat ontwikkeld werd door een comité van sterke ego's, die te verliefd zijn op de blitse muziekindustriecultuur en niet genoeg voeling hebben met de cultuur van Apple, laat staat met hoe mensen eigenlijk toegang willen tot muziek", sneert Taylor.

Apple herstelt normaal gezien dingen, lost problemen op en houdt het elegant simpel, maar met Apple Music maakt het bedrijf er een zootje van. "Apple-gebruikers als ik - hardcorefans die desalniettemin Spotify zijn gaan gebruiken - vragen zich af waarom ons favoriete bedrijf zijn muziekproducten maar niet op orde krijgt."

"Spotify werkt gewoon goed, met een snelheid en simpelheid die me aan de old-school iTunes doet denken", schrijft Taylor. Apple heeft weer maar eens een kans gemist. Meer nog: Apple heeft schrik gekregen van muziek. "Apple had Beats niet moeten kopen om een hoge vlucht te nemen in online muziek. Het bedrijf is exact de verkeerde kant uitgegaan."

Wat zit er allemaal in Apple Music?

Verschillende techwebsites kregen de mogelijkheid om Apple Music kort te testen. Ze hebben het over vijf verschillende gebieden.

Er is 'For You', waar je aanbevelingen vindt: artiesten van wie de muziekdienst denkt dat jij ze leuk zal vinden en afspeellijsten die door werknemers van Apple samengesteld worden. Ook partners als Rolling Stone en Pitchfork kunnen je muziek aanbevelen.

Bij 'New' vind je nieuwe nummers terug die de samenstellers van Apple leuk vinden. Je kan er ook de populairste liedjes, albums en muziekvideos op iTunes en Apple Music vinden.

Bij 'Radio' vind je Beats 1 terug, een gratis radiostation met echte dj's dat 24 uur op 24 uitzendt (vanuit Los Angeles, New York en Londen) en gratis beschikbaar is voor iedereen. Daarnaast vind je er ook de iTunes-radiostations terug, die op dezelfde manier als tevoren gecureerd worden.

Met 'Connect' hoopt Apple artiesten en fans dichter bij elkaar te brengen. The Verge noemt het platform "een halfbakken muziek-Tumblr, volledig met likes, comments en shares". Het is "een bijna-maar-niet-helemaal sociaal netwerk", waar artiesten info, nieuwe muziek en foto's kunnen delen met hun fans. "Het is moeilijk om in te schatten of 'Connect' een levendige, interessante plaats wordt waar je rechtstreeks echte dingen van je favoriete muziekartiesten kunt krijgen of ... een nieuwe Ping." iTunes Ping werd vijf jaar geleden gelanceerd door Apple als "een kruisbestuiving van Facebook, Twitter en iTunes" (zo kondigde toenmalig Apple-CEO Steve Jobs aan), maar Ping draaide uit op een flop.

Tot slot is er 'My Music', waar je je bibliotheek, afspeellijsten en andere traditionele iTunes-dingen terugvindt. Naast je eigen muziek vind je bij 'My Music' ook de muziek terug die je via Apple Music beluisterde en toevoegde aan je collectie van muziek uit de streamingbibliotheek. En net als bij Beats Music kunnen Apple Music-gebruikers ook muziek bewaren om offline te luisteren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234