Zaterdag 21/09/2019

Recensie

TaxiWars stelt ‘Artificial Horizon’ voor: hese gevoeligheid en een oplawaai met fluwelen handschoenen ★★★★☆

Beeld Francis Vanhee

Nooit gedacht dat ze hun tweede, fantastische album Fever ooit zouden overtreffen. Boy, were we wrong. In de Beursschouwburg stelde TaxiWars zijn derde langspeler Artificial Horizon voor. Tijdens die exclusieve showcase voor De Morgen zag u evenwel dat de einder nog lang niet in zicht is voor de superheldentandem Barman en Robin.

Een debuut draagt altijd de energie van het nieuwe en onbekende in zich. Met een tweede plaat borduurt een groep daar meestal gretig op voort. En dan komt de derde eraan, en moet een artiest zichzelf de vraag stellen: waar gaat dit verhaal heen? Hoe hou je het momentum vast én de geest fris? Artificial Horizon is die bewuste Moeilijke Derde. Maar TaxiWars neemt de piste met zelfverzekerde grandeur en stijl.

De groep rond Tom Barman en Robin Verheyen wilde niet in herhaling vallen, en dat hoor je aan Artificial Horizon waarop piano en een stemmige Fender Rhodes al eens aan de haal gaan met de aandacht, in plaats van de extatische saxofoon van Verheyen. De eerste twee platen waren overwegend trashy en punky, met grotere aandacht voor de energie dan voor de melodie. Dat zou volgens de groep nu anders zijn. Al moet u daar ook weer niet zoveel geloof aan hechten. Wie zijn jazz liefst voorzien krijgt van punkesprit en hiphop swag zit helemaal goed bij deze TaxiWars.

Beeld Francis Vanhee

Met ‘Sharp Practice’ kreeg je de indruk dat het kwartet solliciteerde als band van Kendrick Lamar. Wat een bloedgeil nummer! Zelfs zonder de kokette Brooklyn girls als levend achtergrondkoortje werd je meteen omvergeblazen door de groep op het podium. Ook ‘Infinity Cove’ klonk dansbaar en groovy as hell, waarin het hooguit een bezwaar vormde om te dansen als je écht zo wit als een aspirientje bent.

Tom Barmans liefde voor chanson sijpelde evenwel net zo goed doorheen de songs, waarbij zijn spitsbroeder Robin Verheyen vaker de piano dan de saxofoon opzocht. De bloedmooie, intimistische ballade ‘Irritated Love’ – práchtige song – zocht daarbij de contreien van dEUS op: het zou ons niet eens verbazen als Barman TaxiWars binnenkort zou coveren met zijn bekendste groep… gOD, wat zien we Barman trouwens graag croonen. Zijn stem heeft een hese gevoeligheid, met een grofkorrelige ondertoon. Aan het stormachtige applaus in de Beursschouwburg te merken, had de set al na vier songs kunnen stoppen en nóg de apotheose van uw avond kunnen vormen.

Beeld Francis Vanhee

Om heel eerlijk te zijn: de eerste twee songs in de set kwamen iets te voorzichtig trippelend aanlopen. Ouverture ‘Drop Shot’ promoveert op plaat in één klap tot een van uw absolute lievelingen, maar die oplawaai diende zich nu met fluwelen handschoenen aan. Barman loste Verheyen aan het eind af op piano, wat een prachtig slot opleverde, maar nadien betrapten we onszelf erop dat we de studioversie nog een extra draaibeurt méér gaven als compensatie.

Bij het wonderlijke ’They’ll Tell You You’ve Changed’ lagen we evenwel gelukzalig in de touwen. Mogelijk één van de allermooiste songs die TaxiWars – en bij uitbreiding dEUS – ooit kan schrijven. Hulde ook aan contrabassist Nicolas Thys en drummer Antoine Pierre om de bijna onzichtbare kracht te zijn in dit orkest: met subtiele accenten en grote gevoeligheid zorgden ze in Brussel dat die song onherroepelijk aan de ribben bleef kleven.

Artificial Horizon werd bijna integraal gespeeld, maar in de bisronde kreeg u ook nog het grandioze ‘Bridges’ en een roetsjend ‘Death Ride Through Wet Snow’ van de vorige platen voor de kiezen. Het enige geluid dat we nadien nog hoorden, was dat van die bonzende ader aan onze slapen. Wát een opwinding. Maar vooral: wat een plaat!

De groepsnaam TaxiWars doet ons vreemd genoeg altijd denken aan eigen ervaringen met Brusselse taxichauffeurs die ons met een rotschop van de achterbank weer naar de kasseien van de straat verwijzen – niet altijd gehéél zonder recht of reden. Ook deze TaxiWars kwam aan als een uppercut. Maar snakken naar adem na TaxiWars verkiezen we eender welke nacht boven voornoemd alternatief.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234