Dinsdag 22/10/2019
Personage Lina Romero is de allerlaatste menselijke taxichauffeur en moet als geen ander de menselijke gevolgen van technologie verduren.

Videogame

Taxigame ‘Neo Cab’ neemt technologie en klusjeseconomie op de korrel

Personage Lina Romero is de allerlaatste menselijke taxichauffeur en moet als geen ander de menselijke gevolgen van technologie verduren. Beeld Chance Agency

In Neo Cab speelt u de laatste menselijke taxichauffeur. Het is een technoparabel over de gig economy en de wildgroei van technologie. Zo’n verhaal kan enkel goed worden verteld vanuit een medium dat zelf uit die technologie is ontstaan, meent bedenker Patrick Ewing.

Een taxichauffeur die een avond lang praatjes maakt met de vreemdelingen die zich op de achterbank nestelen: het is een stokoude verhaaltruc die werkt, vindt gamedesigner Patrick Ewing. “Kijk naar films als Night on Earth of Collateral: een taxirit door de duistere nacht is een krachtig verhaalmoment. Anonieme vreemden die voor een kort ogenblik elkaars pad kruisen, dat biedt mogelijkheden om eerlijkheid, intimiteit, gevaar en bedrog te bespreken.”

Die menselijke interactie wordt in Ewings videogame Neo Cab op de spits gedreven. De taxi wordt namelijk bestuurd door een van de laatste ridesharing-chauffeurs in de fictieve Californische stad Los Ojos – de overige taxi’s zijn zelfrijdende wagens van het fictieve techbedrijf Capra.

De klanten die u oppikt zijn vaak erg blasé geworden door de technologie waarvan ze afhankelijk zijn. Beeld Chance Agency

Emotionele frictie

Dat zorgt voor een unieke, emotionele frictie in de gesprekken die u als speler/personage Lina Romero moet voeren met de willekeurige klanten die u oppikt. Sommige klanten voelen zich bijvoorbeeld wat onwennig, omdat ze het niet meer gewend zijn om naar hun bestemming te worden gebracht door een mens. Andere klanten hebben een ziel die is uitgehold door de technologie. Nog andere leiden een leeg en doelloos leven, of voelen zich onzeker op weg naar een date, omdat technologie ook ons liefdesleven heeft veranderd in een consumptiepatroon.

Voelt u hem komen? Neo Cab is een technoparabel die als setting een redelijk nabije toekomst gebruikt om ons te wijzen op de gevaren van ongebreidelde technologische groei. Lina moet haar rating zo hoog mogelijk houden door vriendelijk te blijven tegen klanten die meer en meer blasé zijn. Tegelijkertijd moet ze haar financiën op peil houden: een boete te veel om haar klant ter wille te zijn en ze dreigt blut te worden. Bovendien draagt ze een wearable die u als speler signaleert hoe ze zich voelt. Daardoor zijn in sommige situaties de emoties al zo hoog opgelaaid dat bepaalde antwoorden, vaak degene die haar zouden redden, even niet meer mogelijk zijn.

Beeld Chance Agency

Twitter-ingenieur

Ewing was, voordat hij de gamestudio Chance Agency oprichtte in San Francisco, software-ingenieur bij Twitter. “De meeste ideeën in de game over de technocratische cultuur komen uit die periode”, zegt Ewing. “Al wilde ik vooral de grijze zones exploreren. We kijken in de game naar de toekomst van de diepe automatisering die momenteel bezig is, maar niet door een dystopische of utopische bril. In het best mogelijke scenario kan technologie voor veiligere straten zorgen en voor minder menselijk gezwoeg. Maar er is een duistere kant. Bedrijven als Uber willen vooruitgaan door zich expliciet niet aan de regels te houden. Er hangt een vibe rond oprichters en investeerders, die doet vermoeden dat ze naar een heel onrustwekkende toekomst willen. Het idee van Neo Cab, over zelfrijdende taxi’s die het overnemen van menselijke chauffeurs, is effectief een doelstelling van bedrijven als Uber: dat staat in hun papierwerk. Hun beurswaardering is erop gebaseerd.”

Er verschijnen de laatste jaren wel meer games als Neo Cab, die de gevaren van technologie duiden vanuit een medium dat – paradoxaal genoeg – zelf uit die technologie is ontstaan. Denk aan games als The Red Strings Club en Detroit: Become Human vorig jaar. “Games hebben iets wat andere media niet hebben en dat zich er uitstekend toe leent om de vinger op die wonde te leggen”, zegt Ewing. “Ze werken op systemen. Met een boek kun je één verhaal vertellen, met een game kun je vanuit eender welke invalshoek de inhoud weergeven en zien wat de reacties zijn. We hopen dat spelers, door in Lina’s schoenen te stappen en ervoor te kiezen om een emotionele opdoffer te incasseren om haar vijf sterren te halen, zich ‘ingeplugd’ voelen in dat systeem.”

Uw sterrenrating hoog houden is cruciaal. Beeld Chance Agency

Neo Cab verscheen op pc en Apple Arcade (iOS, Mac OS en Apple TV)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234