Dinsdag 18/05/2021

MuziekUitgezongen

‘Take On Me’ van A-ha: Kauwgomballenpop op z’n Noors

null Beeld Warner Music Group
Beeld Warner Music Group

Een leuk deuntje en een hapklaar refrein waren niet genoeg om van ‘Take on Me’ van A-ha een hit te maken. Een videoclip deed de job.

In een koffiebar zit een blond meisje een strip te lezen over motorrijders. Een personage dat ­verdomd veel op Morten Harket van A-ha lijkt, knipoogt plots naar haar en steekt zijn hand uit de strippagina. Hij trekt haar mee de fictieve wereld in waar ze voor en achter een spiegel dansen die hen afwisselend als strippersonage toont en als mensen van vlees en bloed. Het stripverhaal wordt ­verfrommeld door de serveerster van de koffiebar. Bijgevolg sijpelen gewelddadige motorrijders door de pagina’s: stugge barbaren die Morten en zijn meisje achtervolgen. Hij laat haar ontsnappen door een scheur in de bladzijde. Zij vreest zijn dood, maar haar Noorse prins weet uit het boekje te ­ontsnappen en duikt op in haar slaapkamer.

In 1985 staarde jong en oud met open mond naar de toen revolutionaire videoclip voor ‘Take on Me’ van A-ha, een slimme combinatie van een cheesy eighties-popvideo en animatie. Het filmpje katapulteerde het liedje naar de top van de hit­parades en maakte van Harket een sekssymbool.

‘Take on Me’ mag dan schijnbaar een eenvoudig popdeuntje zijn, de weg naar de versie die vandaag iedereen meebrult op trouwfeesten en foute fuiven was er eentje vol bochten. De song wortelt in een hoekig postpunkliedje, ‘Miss Eerie’ van de band Bridges, dat eind jaren 70 werd geschreven door twee jongens uit Oslo, Paul Waaktaar-Savoy en Magne Furuholmen. Hun springerig punkdeuntje herbergde toen al de strofemelodie en het ­een­vingerige pianoloopje van ‘Take on Me’.

Een jonge Morten Harket stond in het publiek bij een concert van Bridges en was onder de indruk. “Ze hadden alles, behalve één ding: mij”, verklaarde hij ooit aan The Guardian. Bridges gaf er de brui aan en dook de studio in met Harket waar ‘Miss Eerie’ werd opgevist. “Paul speelde het voor op een aftandse gitaar”, aldus Harket, “en Magne liet het keyboardloopje horen. Het deed me ­denken aan een bekende kauwgomreclame: ‘Juicy Fruit is a packet full of sunshine’. Ik besefte dat dat nummer onze doorbraak zou kunnen betekenen.’

De muzikanten wilden Harkets stembereik ten volle benutten. Ze vroegen hem om zijn melodie in octaven te laten opstijgen, “zoals Also sprach Zarathustra van Strauss”, met Harkens haast niet te imiteren falsetnoot in de nok van het refrein, als klapstuk. Voor de frivole synthesizerriedel liet Furuholmen zich inspireren door orgelspeler Ray Manzarek van The Doors. “Hij smokkelde klassieke invloeden in popmuziek”, zo vertelde hij in Rolling Stone. “Zijn stijl heeft me erg beïnvloed. Wij ­hebben er simpelweg een Scandina­vische toets aan gegeven.”

Platenfirma Warner tekende A-ha op basis van een demo. Een eerste, ietwat knullige versie van ‘Take on Me’ werd als single uitgebracht in 1984 maar brak geen potten. Popproducer Alan Tarney werd gevraagd het liedje wat meer eigentijdse glans te geven. De videoclipregisseur Steve Barron kreeg veel geld om een blitse clip te draaien: eentje waarin de ­spectaculaire looks van Harket centraal stonden. Het werd een lekkernij waarop het razendsnel groeiende MTV likkebaardend zat te wachten.

Alleen de gekunstelde, hopeloos romantische tekst van ‘Take on Me’ doet het Engelstalige pop­publiek tot op de dag van vandaag fronsen. Engels was duidelijk Harkets moedertaal niet. Wat te ­denken van: ‘Today’s another day to find you / Shying away / I’ll be coming for your love, okay?’

Euh...oké. Zou het dat zijn wat de heren ­bedoelden met ‘een Scandinavische toets’?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234