Dinsdag 22/10/2019

Albumrecensie

'TA13OO' van Denzel Curry: triomferen met het schuim om de lippen

De albumhoes van 'TA13OO'. Beeld Denzel Curry

Het is make or break time voor de Amerikaanse cultrapper Denzel Curry. Op zijn compromisloze derde plaat TA13OO (spreek uit als Taboo) scheert hij de hoogste toppen en steekt hij alles genadeloos in de fik.

Hoe manisch gieren de demonen door de krochten van Denzel Curry’s ziel? In een score op tien? Een fraaie negen, gokken we. Sla er de clip bij ‘Clout Cobain’ maar eens op na.

Curry speelt er een grotesk geschminkte clown in een circus, voor een uitzinnig publiek én lieden die apathisch naar hem staan te gapen. Naast hem loopt een circusdirecteur te grijnzen die hem de les spelt en dollars uit zijn zakken plukt, als goochelaarssjaaltjes. “Suicidal doors, call it Kurt Cobain”, blaft Curry voor hij een pistool tegen zijn eigen hoofd zet. “Suwu leather seats, like a bloody stain / I need hella base, I need hella pain / You gon’ wanna cry, I’ma make it rain."

Lees: Curry voelt zich een circusact in een cynische, op geld beluste muziekindustrie die rappers aanmoedigt om vooral te choqueren. Dat hij in de clip een outfit draagt die erg lijkt op die van Kurt Cobain tijdens diens laatste dagen (het gestreepte shirt, de cartooneske ‘clout goggles’-bril), maakt er het zaakje niet minder verontrustend op.

Pijn vanbinnen

Wie in Curry’s clownsportret de voorhoede van de aan Xanax verslingerde Soundcloud-rappersgilde herkent, zit er niet ver naast. De slordig over het voorhoofd slingerende dreads, de macabere tatoeages, de getroebleerde blik, de expliciete verwijzingen naar zelfdoding: Curry schraapt het misplaatste glamoureuze vernislaagje van bovengenoemde hiphopniche en zet vooral zijn tragiek in de verf. 

Aan het begin van dit jaar woonde Curry samen met XXXTentacion, de onlangs vermoorde prins der Soundcloud-rappers, net in een periode dat die werd belaagd door de pers vanwege een aantal gruwelijke, misogyne handelingen. Waarom nam Curry hem in huis? “Omdat wie wordt geportretteerd als agressor vaak zelf een mishandeld iemand is”, aldus de rapper. “Je bent een kind dat vanbinnen pijn lijdt.” U en ik weten dat het allemaal niet heeft mogen baten.

Voeg daarbij dat Curry zelf al twee heftige burn-outs achter de kiezen heeft en u kan vast raden dat TA13OO geen regenboogkleurige partyplaat is geworden. Toch schiet zijn derde soloalbum uit de startblokken met drie voortreffelijke r&b-achtige poptracks die  verrassend genoeg  de melodieuze kant van de rapper uit Miami onthullen. Opener ‘Taboo’ out zich als een soort sussende horrorballade (“Welcome to the darker side of taboo / All I’ve got is permanent scars and tattoos”), ‘Black Balloons’ is hallucinogene Outkast-funk, ‘Cash Maniac’ zet Drake een neus met een aan eightiessoul schatplichtige slaapkamervibe.

Denzel Curry. Beeld Denzel Curry

Gorgelen met lava

‘Sumo’ flikkert vervolgens het hek van de dam. Een orkaan van apocalyptische proporties doemt op en zal tot het einde van TA13OO chaos en vernieling zaaien. Curry’s producers (onder wie Flying Lotus!) kiezen voor angstaanjagende trap-karikaturen vol creepy synth-motiefjes, basdrums die mastodontgestamp simuleren en vuile, ultralage bassen die uw stereospeakers om zeep zullen helpen. En zeker dat onnozele Bose-bluetoothspeakertje in uw woonkamer, ja. Verdomde yups. “Bring the pain in Florida / Bipolar, bow over, time slower”, blaast Curry tegen het seismische basgeweld aan, het schuim om de lippen, een platgeknepen doosje Prozac in de broekzak.

Curry’s vriendschappen met punkbands als Trash Talk en Show Me The Body krijgen een vervolg in de overstuurde, industriële klank van ‘Percs’ en vooral in het agressieve ‘Vengeance’ met een sterrol voor coole weirdo JPEGMAFIA (check zijn show op 11 november in de Brusselse AB!) en voor de gortige schreeuwlelijkerd Zillakami, een New Yorkse shock-MC die in zijn clips doodleuk heroïnegebruik en olijk gewapper met Uzi’s en AK-47-geweren duldt. Ontegensprekelijk hardcore, ja, en een gedroomd brugje naar ‘Black Metal Terrorist’, het verschroeiende slot van een hiphopplaat die aanvoelt alsof je drie kwartier lang met lava hebt gegorgeld.

Oef, heavy shit, deze. Iemand een Xanaxje?

TA13OO is nu uit bij PH Recordings/Loma Vista.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234