Maandag 23/09/2019

interview

SX stelt met ‘Eros’ derde langspeler voor: “Paters willen we zeker niet zijn”

SX. Beeld rv Zeb Daemen

Bij SX geldt Eros niet als de drijvende tegenkracht van Thanatos, maar als een tedere tegenpool van chaos. Op hun derde langspeler Eros preken ze de passie. “We balanceren op deze plaat ergens tussen crash en schaap.”

Een sensuele, warme en open plaat waarin grooves vloeien, maar sommige songs ook een dreigende beat meekrijgen: dat is Eros volgens Stefanie Callebaut en Benjamin Desmet. “Dit album is de synthese van onze eerste twee platen”, geloven ze. “We voelen de warmte van ons debuut Arche, maar ook het elektronische van opvolger Alphabet.”

“Wanneer ik optreed, voel ik me altijd heel naakt”, zei Callebaut ooit. Op Eros voegen zij en Desmet nu ook de daad bij het woord, zowel op de hoes als in de clip bij ‘Designed / Desire’. “Staar je niet blind op dat naakt”, benadrukt Callebaut meteen. “Ik denk dat het verhaal achter die twee naakte lichamen veel sterker is. Dat merk ik ook aan de reacties. Niemand heeft ons er bezorgd op gewezen: ‘Hast’n, he staut in junder bloot’n. (lacht) Het bloot is zo mooi omdat het vooral geborgenheid en puurheid uitstraalt. Het lustgehalte ontbreekt, wat vandaag niet zo vanzelfsprekend is bij naakt.”

Toch sluimert seks wel degelijk doorheen de plaat. ‘Put your tambourine in mine’, klinkt het suggestief in ‘Sunrise’. In ‘Devotion’ gaat het dan weer over ‘the erection of the flower’ en in ‘Real Life’ verzucht de zangeres “All I need is lava / bathing in saliva’.

“En dan ben je nog vergeten dat Stefanie het ook over continental drift heeft”, grinnikt Desmet. “Twee continentale platen die over elkaar schuiven tot er lava wordt uitgespuwd.” Toch hebben de songs volgens hen een andere boodschap. Het idee achter de plaat is een oproep tot zorg voor elkaar en de natuur. Zijn de twee niet bang om in deze harde tijden van angst en woede voor wollige hippies te worden versleten? “Mensen dóén zich alleen maar harder voor dan ze werkelijk zijn”, schokschoudert Desmet. “Je ziet toch meteen het resultaat? Mensen crashen massaal. Dat vertaalt zich in relatiebreuken, burn-outs, depressies… Paters willen we zeker niet zijn. Op deze plaat wilden we gewoon dieper graven in tien lagen van de liefde – evenveel als er songs zijn. Zijn we daarom wollig? We balanceren op Eros eerder tussen crash en schaap. (lacht)

Callebaut pikt in: “Ik vind onze instelling helemaal niet wollig. Respect hebben voor elkaar en de planeet? Ik vind dat zelfs behoorlijk edgy klinken in deze tijden, waarin zo veel mensen narcistisch in hun eigen trip van instantlustbevrediging zitten. We benoemen op deze plaat eigenlijk een ernstig probleem in een afstompende en afgestompte wereld. En dat doen we met een zachte, liefdevolle plaat. Moet het al porno zijn voor zo’n boodschap vandaag nog binnenkomt?”

Van porno naar Plato

Welnee. Van porno naar Plato dan maar. Volgens de Griekse schrijver toonde Socrates aan dat Eros zelf de liefde ontbeerde, waardoor hij was gericht op een ander om die te verkrijgen. Een vorm van vampirisme dus, waarbij de liefde bij de ander wordt afgetapt. Callebaut zegt dat hun song ‘Give’ een soortgelijk, maar tegengesteld idee volgt: “Dat nummer gaat over hoe je alleen maar liefde wil geven, en hoe zoiets als een boemerang in je gezicht kan terugkomen. Als je graag veel geeft, vraag je er haast om, om ontgoocheld achter te blijven.”

Met het titelnummer ‘Eros’ voelen beiden voorlopig het meest affiniteit: “Dat is misschien wel de alomvattende song van deze plaat”, zegt Callebaut. “Het is een viering en een treurzang. Even dankbaar voor alle schoonheid rondom ons als melancholisch om de fragiliteit van zo veel grootsheid.” Desmet vervolgt: “In die song zie ik Stefanie voor me, op een balkon uitkijkend over een wijngaard in de schemering.” Callebaut kijkt vreemd op: “Ik zag mezelf eerder in een kring met andere mensen dansen.”

Ze zijn het wel vaker oneens, merken we. Maar volgens hen ligt net daar de chemie van SX. “We vullen elkaar perfect aan”, zegt Callebaut. “Er wordt al eens geschreven dat Benjamin denkt met zijn hoofd en ik met mijn buik. Hij is zacht en poëtisch, ik energiek en beweeglijk. Maar dat beeld klopt niet. Hoofd en buikgevoel delen we allebei. We zijn elk net zo veel de sensuele S als de hardere X, maar we bewegen in een tegenritme. Gelukkig staan we open voor die verschillen. Zonder dat respect zou SX muzikaal nooit kunnen werken.”

Wat ze ook deelden tijdens de opnames van Eros waren vijf kernwoorden, die ze op de deur van hun zolder prikten. Desmet: “Elke song en de sound moest aan die termen voldoen, anders kon dat liedje Eros onmogelijk halen. Wat die woorden waren? Patronen, sensueel, nat, techno(logisch) en metafysisch. Met dat laatste bedoelen we: er moet in elke song iets bevreemdends gebeuren, waarbij de muziek stilvalt of spanning wordt opgebouwd. Dat deden we vroeger eigenlijk ook al, hoor. Misschien hebben we ons eigen DNA gewoon eindelijk kunnen definiëren.”

Zeven jaar geleden verscheen het duo voor het eerst op de radar met ‘Black Video’. We herinneren ons nog perfect de twee timide songschrijvers van weleer, die nauwelijks konden geloven dat Studio Brussel hun debuutsingle grijs draaide, terwijl de – toen nog erg invloedrijke – blogosfeer ontplofte. Wat vinden zij de belangrijkste evolutie sinds die blitzstart? “We hebben eindelijk leren inzoomen en loslaten”, gelooft Callebaut. Desmet knikt instemmend en glimlacht: “Hard werken staat niet altijd gelijk met gericht werken. Hoe herken je een muzikant in de studio? Aan zijn depressie, zeggen ze weleens. Soms gaat een song schrijven en opnemen vanzelf, maar vaker is het ploeteren. Wij hebben gaandeweg én samen geleerd om onze focus niet te verliezen.”

Callebaut vermoedt dat ze het zonder Desmet dan ook niet zou kunnen rooien. “We maken elkaar groter, sturen elkaar in de juiste richting en proberen er op alle vlakken voor elkaar te zijn. Solo zou ik dit echt niet kunnen, denk ik.”

Eros is uit bij Universal. SX stelt die plaat op 23/3 voor in de Handelsbeurs, Gent. weare.sx

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234