Dinsdag 20/08/2019

Interview

Swing is meer dan de rechterhand van Roméo Elvis: “Waarom zou ik mij voordoen als een bruut?”

Beeld Pierre Vachaudez

Hij is een derde van het Brusselse rapcollectief L’Or du Commun, al kent u hem wellicht als de rechterhand van Roméo Elvis. Siméon Zuyten, alias Swing, is de stille kracht achter de renaissance van de Belgische hiphop. Met zijn solodebuut Marabout toont hij dat hij ook op eigen benen kan staan.

“Ik ben beginnen te schrijven uit verveling”, grinnikt Swing wanneer we hem vragen waar hij de liefde voor het woord haalde. Hij moet lachen om de banaliteit van zijn antwoord, al is het wel de waarheid. Hij komt niet uit een creatieve familie, maar leerde als tiener dat de pen zijn geheime wapen zou worden. “Ik begon in het wilde weg een eerste tekst te schrijven. Er volgde al snel een tweede. En een derde. Voor ik het wist was ik voorgoed vertrokken.”

Swing kreeg de hiphopmicrobe over van zijn oudere zus. Er was verder de invloed van zijn vrienden die naar Amerikaanse rap luisterden. “We luisterden niet naar gangsterrap," verduidelijkt de Brusselaar, “maar naar muzikale hiphop uit de jaren 90 van rappers die iets positiefs te vertellen hadden. MC Solaar is een goed voorbeeld van een rapper die mijn jeugd heeft gekleurd.”

In 2012 stampte Swing met bevriende rappers L’Or du Commun uit de grond, een collectief dat de laatste jaren in een moordend tempo door de Brusselse ondergrond denderde. Ze speelden de festivaltenten van Dour en Couleur Café aan flarden en maakten rumoer nog voor er sprake was van de suprematie van Roméo Elvis. “Ik heb veel aan L’Or du Commun te danken. Daar heb ik mijn eerste stappen gezet, heb ik teksten leren bouwen en voelde ik voor het eerst hoe het is om op een podium te staan.”

Swing: “Ik heb de tijd genomen om voor mezelf uit te maken welke rol ik als Swing wil spelen.” Beeld Pierre Vachaudez

Siméon Zuyten haalde bij L’Or du Commun de bouwstenen voor zijn soloproject. Het idee speelde al langer om een plaat onder de naam Swing uit te brengen, al wilde de rapper niets overhaasten. “Ik heb de tijd genomen om voor mezelf uit te maken welke rol ik als Swing wil spelen.”

Vulgariteit

Op Marabout hoor je een rapper die met lukrake woorden en soulvolle beats speelt. Ze zijn onafscheidelijk, al investeert de Brusselaar vooral in zijn teksten. Kendrick Lamar is niet voor niets zijn voorbeeld. “Je moet keuzes maken als artiest. Ik geloof niet dat je als rapper de perfecte muziek én de perfecte teksten kunt maken. Het leek mij logisch om vooral op de teksten te focussen, om mijn verhaal zo goed mogelijk te brengen.”

"Ne me parle pas de business, de la dope que t’écoules et de tes bitches", zingt Swing op ‘Richesse’. Terwijl een populaire rapper als Damso bekritiseerd wordt voor zijn taalgebruik, distantieert Swing zich van alle vulgariteit. In ‘Rivage’ legt hij zijn hart op de operatietafel: "L'éternel est un mirage. Lentement on se détache, ça sera moi et mes démons." Het is een bewuste keuze om niet over 'bitches' te zingen, legt Swing uit. “Ik schrijf het liefst over het leven en over positieve thema’s – dingen waar ik mij comfortabel bij voel. Ik heb geen bruut karakter, waarom zou ik mij dan zo voordoen?”

Voor de begeleidende beats ging hij op zoek in zijn directe omgeving. “Ik ben goed bevriend met Le Motel. Het is de logica zelve dat wij samenwerken.” Die producer was, samen met Roméo Elvis, een van de mensen die zijn creativiteit losweekte. “Door met Roméo en Le Motel te toeren, werd ik gepusht om mijn eigen ding te doen. Wanneer we onderweg waren, schreef ik teksten. In hun aanwezigheid is mijn motor op gang gekomen.” Hij ging ook regelmatig ten rade bij zijn entourage en bevriende rappers. “Ik heb de maquettes van Marabout aan zo veel mogelijk mensen in mijn omgeving laten horen. Die feedback hielp mij om de lat hoger en hoger te leggen.”

Als sidekick van Roméo Elvis beleefde hij vanop de eerste rij hoe Belgische rap de (Franstalige) wereld verovert. Als Swing staat hij opnieuw onderaan de ladder. “Ik heb geen grote ambities. Ik hoop dat Marabout deuren opent om later een tweede soloplaat uit te kunnen brengen. En als mijn derde single binnenkort goed wordt ontvangen, zal ik al heel tevreden zijn.”

Marabout van Swing is uit bij Labrique / [PIAS]. Hij speelt op 8/3 in C12, Brussel en 5/5 op Les Nuits Botanique.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden