Zondag 07/06/2020

Strips

Suske en Wiske bestaan 75 jaar. En dat wordt gevierd met een nieuw album

De preutse prinses.Beeld RV

Achttien jaar na zijn vertrek komt Paul Geerts vanuit het niets met een nieuw Suske en Wiske-album op de proppen. Met de looks en feel van De preutse prinses wordt vooral gelonkt naar de fans van vroeger. Opmerkelijk: voor het eerst siert de naam van de nu 83-jarige ex-pleegvader de cover.

“Ik ben blij dat ik zit, want anders was ik omgevallen”, aldus Paul Geerts’ reactie toen Standaard Uitgeverij hem vorig jaar vroeg om voor het 75-jarige jubileum van Suske en Wiske een nieuw album te maken. Geerts, afgelopen weekend 83 jaar geworden en tussen 1972 en 2002 verantwoordelijk voor “vier tot vijf albums per jaar”, gaf zich echter niet meteen gewonnen. “Ik zag dat meteen zitten omdat het leek alsof men mij vergeten was en omdat ik de fans wilde plezieren. Maar, zo preciseert hij: “Ik had wel enkele voorwaarden.”

“Ik vertelde hen dat ik Suske en Wiske énkel wilde tekenen zoals ik ze altijd al had getekend: dus Wiske met een strik in haar haar en zonder de fancy kledingstukken van nu, en Sidonia en Wiske zonder borsten, zoals in de huidige reeks nu wel het geval is.” 

Ten tweede wilde Geerts dat het album zou verschijnen in de fysiek van toen hij ze tekende. “Met de klassieke rode kaft van voor de vernieuwing uit 2007.” Terwijl over dat laatste eventueel nog gediscussieerd kon worden, zette hij zijn derde eis het meest kracht bij: “Eric De Rop, die destijds mijn albums inktte, moest opnieuw aan boord komen. Dat bleek gelukkig geen probleem. Toen ik het hem vroeg, sprong hij een gat in de lucht.”

Zo gezegd zo gedaan. De vandaag verschenen De preutse prinses lijkt op zoveel manieren op de oldskool – zeg maar gerust ‘vintage’ – Suskes en Wiskes die Geerts in zijn carrière afleverde: een braaf verhaal met een wat melige boodschap, met ’s mans geliefde Thailand als decor, Lambik die zich nog maar eens opdringt bij een schone jonkvrouwe (en afgestraft wordt door Sidonia), een schurk die je van ver herkent en personages die met zijn allen zijn beland in het VTM-programma Groeten uit...

Paul Geerts.Beeld RV Jeroen Hanselaer

Het opmerkelijkste is echter Geerts’ naam op de cover. Zij het naast die van Willy Vandersteen, maar toch... “Het is inderdaad voor het eerst in de geschiedenis van de reeks dat dat gebeurt”, verduidelijkt Geerts. “Vroeger stond Vandersteen als enige op de cover, mijn naam vond je op de eerste binnenpagina. Niet dat dat nu een voorwaarde was, hoor. Eric De Rop vroeg wel of zijn naam op de binnenpagina’s mocht. Maar dat bleek geen probleem.”

De vernieuwing

Jaren geleden liet Geerts weten dat hij Suske en Wiske niet meer volgt, nu blijkt dat hij ze stiekem toch nog leest. “Nog steeds stuurt men me de nieuwe albums toe. Ik zit daar niet op te wachten, maar zo heb ik er toch een aantal gelezen of doorbladerd.” Wat hij ervan vindt, blijkt niet de vraag waarop hij zit te wachten. In het verleden sprak Geerts zich al erg negatief uit over de veranderingen die de reeks na zijn termijn onderging. “Ik ben enkel voor veranderingen als dat ook een verbetering inhoudt”, zei hij ooit. En ook: “Vandersteen zou zich omdraaien in zijn graf.”

Geerts: “Je stelt een moeilijke vraag. Die mensen doen hun best. De huidige tekenaar Luc Morjaeu is een toffe kerel, maar hij doet het op zijn manier. Ik kon dertig jaar doorgaan met mijn eigen stijl en moest Wiske niet plots een paardenstaart of borsten geven. Ik ben daar allemaal niet tegen, maar zou dat persoonlijk nooit gedaan hebben. Ik ben nogal behoudsgezind. Weet je, Suske en Wiske worden nu rechtstreeks op de computer getekend, terwijl de ene tekenaar de figuurtjes tekent en de andere zich over de decors buigt. Goed, de tijden zijn veranderd, maar vroeger deed ik alles zelf: tekst én tekenwerk – met uitzondering van het inktwerk.”

Op de vraag wat de erven Vandersteen van zijn vintage Suske en Wiske vinden, blijft hij het antwoord schuldig. “Ik hoor en zie die mensen niet meer.”

Cover

De relatie Geerts-erven-Standaard Uitgeverij vertoont al een tijdje barsten. Toen in oktober 2019 Ballon Media en Standaard Uitgeverij samensmolten, moest men eerst de ruzie en nakende rechtszaak met de erven ontzenuwen. Maar of het met Geerts en de erven weer goed komt, weet Helena Vandersteen, oudste dochter en hoofd van de Studio, ook niet. “De relatie is bekoeld nadat we Paul vroegen op pensioen te gaan op zijn vijfenzestigste. Later zei hij dat hij Suske en Wiske zelfs niet meer wilde volgen. Tja, dan houdt het op, al begrijp ik wel zijn teleurstelling, Maar we moesten toen echt iemand vinden die de nieuwe generatie striplezers aankon.”

Dat de naam van de medewerkers en opvolgers nooit de cover sierden, erkent ze. “Paul bleef daar altijd heel bescheiden in: het moest voor hem niet. Of dat nu nog een optie zou zijn? Er werken nu meer mensen aan één album dan ten tijde van Paul: een inkleurster, een tekstzetter, twee extra tekenaars naast Luc Morjaeu en een extra scenarist voor Peter Van Gucht. Als je hen allemaal op de cover moet zetten...”

Dat Geerts’ naam nu de cover siert is hem gegund, zegt ze nog. “Dit album valt onder de noemer ‘hommagealbum’. De voorbije jaren mochten een aantal Nederlands- en Franstalige auteurs met die buitenreeks hun eigen ding doen en sierden ook hun namen de cover.” Dat dit album identiek is aan de vroegere rode reeks, neemt ze erbij. “Marketingoverwegingen, denk ik”, glimlacht ze.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234