Vrijdag 18/10/2019

Superheldenexpo

Superman en Batman palmen Parijs in

Beeld DC Comics

Een brok kryptoniet, een levensgrote pinguïn, een maquette van de Batcave of zowat alle kostuums ooit gedragen door de verschillende Batman- of Superman-acteurs. In het Parijse Art Ludique komen superheldenfans – jong én oud – ruim aan hun trekken met meer dan 250 originele platen, zo’n 300 concept arts en tientallen rekwisieten.

Niemand anders dan Superman legt sussend zijn hand op de schouders van enkele jongens die onterecht gingen lopen voor een politieagent. Op een vriendelijk, maar belerend toontje leest hij hen de les. ‘When a policeman approaches, remain calm en cooperate.’ Superman blij. Mijnheer de agent blij. Jongens blij.

De originele plaat met dat tafereel dateert van 1976, de tijd waarin Superman evenzeer optrad als straathoekwerker dan als beschermer van de aarde. Het is ongeveer dezelfde periode waarin de eerste Superman-film met Christopher Reeve in de zalen kwam. De soundtrack ervan galmt door de in helblauw geschilderde eerste ruimte van de Parijse expo. In vitrines hangen de authentieke kostuums van zowel Reeve, Brandon Routh (Superman Returns, 2006) als de huidige Superman-acteur Henry Cavill.

Een Superman-cover uit 1942. Beeld DC Comics

Wie om zich heen kijkt, ziet de Man van Staal op tientallen originele covers de strijd aangaan met krachtpatsers, buitenaardsen, gremlins en zelf Mohammed Ali. Hard labeur, zo blijkt op een cover uit 1967, uitvergroot op een hele muur. Clark Kent roept het daarop uit: 'I quit! I’m through being Superman.’ Achter hem doemt een enorme gestalte van Superman op. 'Sensational’, kopt de cover van het origineel verderop. ‘Clark Kent abandons Superman.’

Bowlingballen

Kents alter ego zal hem nog vaker parten spelen. Heel wat van zijn collega-superhelden ervoeren doorheen de afgelopen 80 jaar hetzelfde soort crisissen, maar Superman vocht het eerste robbertje met zichzelf uit. Een wat bizarre cover uit 1966 toont aan hoe beiden elkaar met bowlingballen bekampen. ‘One of them is Superman. The other is Clark Kent. One of them is a hero… one of them is an outlaw. Only one of them can live. Who’s the good guy? Read the battle of the alter ego’s!’. Sensationeel waren die coverartiesten in die jaren wel. Dag Allemaal kan er een puntje aan zuigen. ‘The battle that destroyed the earth', luidt een andere waarop Superman vecht met, uhm, Superman.

Op een tijdsbalk aan de inkom na, waarop Superman in 1938 het startschot geeft voor het hele latere superheldenimperium, moet je op deze expo geen chronologie verwachten. Doelbewust werd ervoor gekozen om oud en nieuw werk – of het nu strips, schetsen dan wel filmprops betreft – door elkaar op te stellen.

Zo hangen naast de immense ‘I quit!’-tekening enkele digitaal ingekleurde concept-tekeningen van de Man of Steel-film uit 2013. Het matcht op een vreemde manier. Maar de echte fan houdt het wellicht eerder op de storyboardscénes die in 1982 werden gebruikt voor Superman 2. Die acht tekeningen katapulteren je terug naar vervlogen tijden. Een bordje bij het storyboard zegt dat het materiaal waarmee ze zijn gemaakt mixed media betreft. Wie goed kijkt, ziet wat daarmee bedoeld wordt: uitgeknipte decors, papieren ventjes en een slordige inkleuring met wat aquarelverf.

Beeld DC Comics

Batman en Wonder Woman

Het valt op hoezeer Art Ludique covers verkoos boven originele platen. Niet eens zo’n slechte keuze, want covers vatten de inhoud flink samen en tonen zowel de belangrijkste spelers – the good, the bad and the ugly – als dat ze inzicht geven in de absurditeit van de verhalen.

Saai wordt het niet op deze expo. Soundtracks uit verschillende films en tv-series galmen doorheen elke zaal. Dan weer speelt de kitscherige Batman-tv serie uit midden jaren 60 op een ouderwets televisietoestel, kun je een grijns niet onderdrukken wanneer het amateuristisch Wonder Woman-kostuum uit de jaren 70 opdoemt of ben je onder de indruk van de donkere, in grijs en zwart geschilderde ruimte waarin alle stadia van de vleermuisman worden getoond. Vooral grote props vallen op; zoals de Bat Pod (The Dark Knight, 2008), maquettes als de boerderij van Supermans pleegouders of levensgrote, naar de toenmalige acteurs gemodelleerde gestaltes van karakters uit verschillende Batman-films – zoals The Penguin (Danny DeVito) of Mr. Freeze (Schwarzenegger). Ook opvallend: twaalf enge clownmaskers, toebehorend aan the Joker's Henchmen uit The Dark Knight.

Afdankertjes

Batman, Superman en Wonder Woman zijn DC’s paradepaardjes. Maar na hen is het zoeken naar echte populaire helden. Suicide Squad en Justice League kregen heel wat minder plaats dan voornoemde helden. De curator wist blijkbaar niet goed wat er mee aan te vangen, want verder dan een aantal willekeurige originelen en conceptuele platen komt hij niet. Verhaal en sfeer vallen hier niet te rapen. Hun aanwezigheid beklemtoont vooral dat men hier eerder de film- dan stripfan wil behagen. Die aanpak loont evenwel. De (betere) expo uit 2014 rond Marvel schopte het in dat jaar tot de top 15 van best bezochte expo’s van Frankrijk.

In het geval van Justice League (sinds 1960) heeft dat alles uiteraard te maken met Zack Snyders film die dit jaar het daglicht moet zien. Al moet gezegd: niet één element uit die film is hier te zien.

De expo eindigt met een tot mini-bioscoop omgebouwd zaaltje waarin een opzwepende soundtrack werd gezet onder een compilatie van scènes uit oude en nieuwe strips, films en animatiereeksen. Het is een trip naar Memory Lane, waarbij sommige fragmenten het beste, andere het slechtste in de superheldenfranchise bovenhalen. Geen levende ziel die in de jaren 40 één cent had gegeven voor die gekken in – in het beste geval – spandex.

Nog tot 10 september 2017, Art Ludique – Le Musée, Quai d’Austerlitz 34, Parijs. www.artludique.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234