Dinsdag 22/10/2019

Games Virtual reality

Succes van VR-games blijkt een illusie, maar de zeepbel barst niet

De nieuwe VR-game ‘Blood & Truth’ brengt dynamische wapenactie naar de PlayStation 4-console (met VR-bril). Beeld Sony PlayStation

Met de speelbare actiefilm Blood & Truth houdt Sony PlayStation de droom van gamen in virtual reality levend, terwijl het eigenlijk niet erg goed gaat met VR-entertainment. Zonder de aanhoudende investeringen van fabrikanten zou de zeepbel allang zijn gebarsten.

Booswichten met een zwaar Cockney-accent overhoopschieten met behulp van twee zwaaicontrollers die voor blatende pistolen staan: dat is het gevoel dat gamehuis Sony PlayStation met zijn nieuwe game Blood & Truth deze week naar de PlayStation VR-bril brengt. De Londense makers van het spel zien het als een mix tussen het hardgekookte misdaadverhaal van vroege Guy Ritchie-gangsterfilms als Lock, Stock & Two Smoking Barrels, de actie van de John Wick-films en de fenomenale actiescènes uit de James Bond-reeks. En het moet gezegd: de fysieke vrijheid die je als speler krijgt, geeft Blood & Truth een veel dynamischere ‘gunfuvibe’ mee dan een traditionele shooter à la Call of Duty op een scherm.

Blood & Truth is lang niet de enige game die het potentieel van virtual reality laat zien. Dat werd eerder al onderstreept door toptitels als Resident Evil 7: Biohazard, Doom VFR, Moss en Star Trek: Bridge Crew. Alleen hebben heel weinig mensen het materieel in huis om ze ook te kunnen spelen.

Beeld uit een dramatische confrontatie met een personage uit 'Blood & Truth'. Beeld Sony PlayStation

Blijven volhouden

Volgens investeringsbank Digi-Capital, gespecialiseerd in digitaal entertainment, zijn er momenteel maar twintig miljoen VR-brillen wereldwijd in gebruik. Tegen eind 2023 verwacht het bedrijf dat dat gestegen zal zijn naar dertig miljoen. Niet bepaald een fenomenale groeiprognose dus. 

De drie grote spelers, Oculus (eigendom van techreus Facebook), HTC (de Taiwanese fabrikant van de Vive-bril) en Sony PlayStation blijven wel miljoenen pompen in de verdere ontwikkeling van hun producten. Sony lanceerde vorig jaar een nieuwe versie van de PlayStation VR, met minder kabels en een beter scherm binnenin, en de portfolio van games voor het toestel is gegroeid naar meer dan driehonderd. 

Momenteel zijn er wereldwijd zo’n 4,2 miljoen PlayStation VR-brillen verkocht, op een totaal van 96 miljoen eigenaars van de PlayStation 4-console waarop de bril werkt. Niet meteen een doorslaand succes dus, maar Sony zegt dat het zich heeft ingesteld op die trage groei. “Je zult nu en in de toekomst merken dat we erin blijven investeren”, zegt Michael Denny, directeur gameontwikkeling bij Sony PlayStation.

De twee andere merken zetten dan weer in op nieuwe versies van hun VR-brillen: de Vive Focus van HTC en de Quest van Oculus worden visueel een pak minder krachtig dan de huidige versies die op de markt zijn, maar ze worden honderden euro’s goedkoper en ze zullen geen zware en dure pc nodig hebben om de VR-games op te draaien: alles gebeurt op de bril zelf. “De VR-markt heeft tegen 2020 of 2021 nog een nieuwe generatie van die hardware nodig die op zichzelf werkt, krachtiger is, betere content heeft en aan lagere prijzen wordt verkocht”, zegt oprichter Tim Merel van Digi-Capital. “Pas dan zul je een keerpunt zien.”

De VR-arena met vrije uitloop van Virtual Park in Moeskroen. Beeld Virtual Park

Buitenshuis

Ondertussen is er één sterkhouder op de VR-markt: zogeheten ‘out of home’-ervaringen. VR-parken, waar consumenten kunnen gamen in virtual reality zonder dat ze zelf moeten investeren in de hardware, schieten als paddenstoelen uit de grond: wereldwijd werden er al zo’n 7.500 neergezet, in België zijn er een vijftal actief. De grootste spelers zijn The Park van Telenet (parken in Antwerpen, Gent en Hasselt), Virtual Park in Moeskroen en VRBase in Lint. De pièce de résistance in elk van die parken is een VR-arena waarin spelers vrij kunnen rondlopen, al zijn er ook individuele stations met de hardware die fabrikanten proberen te verkopen voor thuis.

“Je merkt dat mensen overtuigd zijn door de kracht van VR, maar dat ze momenteel niet over de steile prijs van de technologie heen geraken”, zegt Frédéric Verbaert van Virtual Park in Moeskroen. “In zekere zin keren we terug naar het tijdperk van de lunaparken in de jaren 80 en 90, toen spelers ook buitenshuis het soort ervaringen gingen halen die ze op de spelconsoles van die tijd niet kregen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234