Vrijdag 06/12/2019

Muziek

"Succes en geluk gaan bij mij niet samen"

Beeld Alexander Brown

Haren als suikerspin, hersenkronkels als een spinnenweb. Selah Sue (25) raakt ook vandaag nog verstrikt in donkere gedachten, maar ze kan de verraderlijkste valkuilen intussen beter ontwijken. Haar tweede plaat 'Reason' voelt dan ook aan als een zwachtel voor de gekerfde ziel.

"Selah ademt muziek", lauwerde Prince de jonge Sanne Putseys, toen zij in het Sportpaleis zijn voorprogramma voor haar rekening nam. Nadien stonden ook Cee Lo Green, Meshell Ndegeocello, Magnus, Netsky en Childish Gambino in de rij om met haar stem te flikflooien. Jools Holland vergeleek Selah Sue zelfs met Adele.

Bij modehuis Chanel zijn ze dan weer dol op haar stijl. En het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone riep haar uit tot een van de gezichten van 2012. In Tegen de sterren op groeiden haar tics en vocale acrobatie op hun beurt uit tot een weerkerend typetje, iets waar ze zelf ook hartelijk mee kan lachen, trouwens.

De hoogtepunten van de afgelopen jaren zijn nauwelijks bij te houden. "Toch is er op het eind van de dag maar één verwezenlijking waar ik echt trots op ben", zegt de Queen Beehive uit Leefdaal. "Wanneer ik een song als 'Break' zing, en een meisje zie huilen op de eerste rij: daar kan geen compliment tegen op."

'I know we're broken parts
but ain't that just who we are' (uit 'Together')

"Na een optreden gebeurt het al eens dat een fan me aanklampt om zijn verhaal te vertellen. Heavy stuff, zelfs over misbruik. Ik begrijp wel dat ze hun zielenroerselen willen delen: met mijn songs geef ik zelf al een aanzet tot dialoog, hè. Ik blijf daarom altijd vriendelijk en geduldig.

"Ik heb het moeilijker met idolatrie. Ik kijk zelf ook wel enorm op naar Lauryn Hill en Erykah Badu, maar de aandrang om hen een handtekening of foto te vragen, heb ik nooit gevoeld. Zelfs toen Prince, een god voor velen, met me praatte, was ik niet starstruck. Op het eind van de dag is dat ook maar een doodgewone dude met keiveel talent, hè." (lacht)

"Ik heb wel een paar freaky fans, die me op de voet volgen, meestal Franse mannen. Een tijd lang zag ik ook een Poolse fan vooraan kruipen tijdens mijn concerten. Dat soort liefde vind ik kantje boord. Sowieso trek ik een bewuste grens: thuis neem ik volledig afstand van Selah Sue. Daar beantwoord ik ook geen fanmail meer. Anders blijft het niet gezond."

Beeld Alexander Brown

"Thuis wil ik er zijn voor vrienden en familie. Als zij problemen hebben, komen ze ook snel naar mij. Ik wil iedereen altijd kunnen bijstaan, helpen of beter doen voelen. Dat zal de psychologe zijn in mij, zeker?"

'I love to make you proud, so
I wrote this song, dad
I'm the sun that beams for you' (uit 'Daddy')

Sannes eerste grote, mentale meltdown kwam er tijdens haar puberteit. "Zo rond mijn vijftiende viel alles in duigen", zegt ze. "Als kind was ik altijd ontzettend vrolijk. Maar in mijn puberteit werd ik plots zo bewust van mezelf dat ik het noorden volledig kwijtraakte. Toen ben ik met muziek begonnen. Al mijn lyrics uit die periode gaan over zelfaanvaarding en onzekerheid. Die zwarte gedachten zijn best lang blijven hangen. Zelfs vandaag ben ik er nog niet helemaal van verlost. Alleen kan ik steeds beter omgaan met die ups en downs."

Beeld Alexander Brown

Uiteindelijk was het haar moeder die Sanne uit dat diepe dal trok. Als dank schreef ze het breekbare 'Mommy' op haar debuut. Die song heeft vandaag een tegenhanger gekregen met 'Daddy': een song voor haar vader die ze naar eigen zeggen trots wil maken.

Wat zegt dat over de gezinsdynamiek? "Naar mijn vader zal ik inderdaad niet zo snel gaan met emotionele problemen. Mijn moeder is altijd mijn rots in de branding geweest, terwijl papa vooral de carrièrementor is. Mogelijk is hij zelfs mijn grootste fan. (lacht) Wanneer ik terugkom van een tour, zegt hij altijd: 'Oh mijn schatteke, kom eens hier. Ik ben zo fier.' Ik heb die reactie stiekem opgenomen, en aan het eind van die song gemonteerd." (lacht)

"Toch ben ik niet het type dat daddy voortdurend wil pleasen. Ik wil hem vooral gelukkig zien. Mijn moeder óók natuurlijk. Dat lukt wel, denk ik. Al heb ik op Marktrock 'Mommy' in een dronken bui eens opgedragen 'aan de geilste vrouw op deze planeet'. Niet iedereen zag daar de humor van in. Mijn moeder ook niet." (lacht)

'Reason, look at her
And tell her what to do
So she can come back to life' (uit 'Reason')

Reason mag opgevat worden als een smeekbede aan de rede. Al lijkt Selah Sue intussen te weten hoe ze zichzelf bemoedigend moet toespreken. "Reason beschouw ik opnieuw als een journal intime, net als mijn debuut. Alleen: op die eerste plaat tastte ik nog echt in het duister. Intussen heeft iemand het licht aan het eind van de tunnel aangeknipt. Of ik nu alle antwoorden heb gevonden? Neen. Ik sta hooguit wat evenwichtiger in het leven. De 'reason', de rede is er gekomen door meer verantwoordelijkheden te krijgen. Toeren gaf me structuur, regelmaat en een doel. 'All you need is some purpose in your life', spreek ik mezelf dan ook toe in 'Stand Back'.

"Ook thuis kan ik geen hele dag meer in bed blijven liggen of verdwalen in mijn eigen hoofd. Er lopen intussen twee kindjes in huis. Een goede stiefmoeder voor hen zijn, vind ik tien keer belangrijker dan succes. Ik had al een kinderwens toen ik tien jaar oud was - toen al tikte mijn biologische klok luid. (lacht) Wanneer ik thuiskom en in hun ogen kijk, vergeet ik op slag dat ik Selah Sue ben."

'I could sing the notes
Hopeless as they sound
They're encouraging in my head'
(uit: 'Won't Go For More')

"Een dagboek hou ik niet langer bij. De ellenlange brieven die ik in mijn tienerjaren aan mezelf schreef, blijven veilig opgeborgen. Of ik er af en toe nog naar teruggrijp? Nee. Dat is te moeilijk voor me. Ik weet nog perfect wat er in die oude dagboeken staat, hoor. Maar de gedachten die ik als puber formuleerde, zijn zo enorm triestig dat ik er liever niet meer naar kijk."

"Zingen over angsten en ongelukkig zijn, helpt me dan weer om alles een plaats te geven. Hout vasthouden dat er op dat vlak niets misloopt: ik ben al een paar keer mijn stem kwijtgeraakt. Vandaag zing ik een aantal songs trouwens een toon lager, wat ik vroeger geweigerd zou hebben. Maar intussen weet ik wat het betekent om lang te toeren. Ik heb wel een zangles of drie gevolgd, om op een betere manier te leren zingen. Maar daar had ik uiteindelijk niet zoveel aan: ik volg liever mijn intuïtie bij het zingen. Het komt zoals het komt."

Beeld Alexander Brown

Selah Sues stem werd om die reden al eens vergeleken met een ruwe diamant. 'Ze moet alleen nog geslepen worden.' Daar is Putseys het niet mee eens. "Ik zou nooit gepolijst willen klinken. Die oneffenheden maken alles net mooier. In de studio heb ik zelfs moeten knokken, omdat de producer elk krakje in mijn stem wilde laten verdwijnen. Maar mijn songs hoéven helemaal niet feilloos te klinken, of opgepoetst. Ik ben zelf ook geen van beide."

'You just wanna take things slowly
You just wanna seek in silence'
(uit 'Feel')

Sinds 2008 staat Selah Sue regelmatig in de schijnwerpers. Anderzijds tellen twee platen in zeven jaar tijd slechts als een bescheiden output. Succes stuurde de zangeres vaker en langer op tour dan richting studio. Gaat het dan razendsnel of juist enorm traag met haar carrière? "Ik denk dat het allemaal perfect zijn gangetje is gelopen", gelooft zij.

"Niets gebeurde overhaast. En tegelijk had ik het gevoel dat alles in stijgende lijn bleef gaan. En vooral: op mijn eigen ritme en voorwaarden. Ik prijs me gelukkig dat het succes me niet vroeger is overvallen. Op mijn achttiende werd ik ontdekt: te laat om als kindsterretje gelanceerd te worden. Met mijn depressie was dat trouwens nooit goed gekomen."

Beeld Alexander Brown

Artiesten met een laag zelfbeeld dreigen al eens te ontsporen wanneer het succes hen in de schoot valt. Daar is Sanne Putseys nooit bang voor geweest. "Succes heeft me uiteindelijk niet zoveel veranderd. Ik ben te nuchter om te gaan zweven. Hooguit ben ik wat sterker geworden." Toch is die laatste uitspraak geen regel zonder uitzondering.

'All of it is fake
I cannot bear it'
(uit 'Right Where I Want You')

"Het gebeurt al eens dat ik een concert speel voor een publiek van tweeduizend man, dat applaudisseert en lacht, maar nóg denk ik dat iedereen liegt. "Doen ze dat nu om me een plezier te doen?", vraag ik me dan af. Ik kan mezelf echt wijsmaken dat iedereen stiekem zo snel mogelijk naar huis wil. Dat volstaat om te flippen. Verdien ik dit allemaal wel? Succes en geluk gaan bij mij duidelijk niét samen. Op dat vlak kan succes aanvoelen als een koude douche: zelfvertrouwen komt uit jezelf, niet uit de aanvaarding van anderen. Dat blijft de grote strijd, zeker voor iemand met een aangeboren overgevoeligheid en onzekerheid. Daar kwam mijn depressie ook vandaan. Ik kon - nee, kán - de lat verschrikkelijk hoog leggen."

'Hope that the light will come along
In darkest hollows I will fall'
(uit 'The Light')

"Op mijn eerste plaat was ik open, eerlijk en kwetsbaar. Op Reason is dat niet anders. Dat zit nu eenmaal in mijn natuur. Ik moet zelfs overdreven moeite doen om me meer gesloten te gedragen. Ik kan geen masker ophouden, dat hou ik echt geen twee dagen vol.

"Om deze emotionele teksten te schrijven, had ik trouwens niet het gevoel dat ik dieper moest graven. Sommigen zeggen zelfs dat deze plaat donkerder klinkt dan de vorige. Zelf ben ik daar nog niet helemaal uit. Dat hoeft eigenlijk ook niet: iedereen voelt liefde en verdriet op een andere manier, dus is het best mogelijk dat deze plaat voor sommigen melancholischer overkomt, of juist minder zwaar op de hand.

"Stel dat ik perfect gelukkig was, had ik nu vast zo'n übervrolijke plaat geschreven, zeker weten. Ik doe wel degelijk mijn best om gelukkig te zijn. Al weet ik niet of ik ooit van die ups en downs afraak. Dat heeft misschien één voordeel: ik zal mijn hele leven wel iets hebben om over te schrijven."

Reason Verschijnt op vrijdag 27/03 bij Warner. Selah Sue speelt op 18/04 in de Lotto Arena, Antwerpen. www.lotto-arena.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234