Woensdag 05/08/2020

Cultuursubsidies

Subsidie nodig? Eén op de drie kunstenorganisaties gebuisd

Ook Behoud de Begeerte, momenteel op tour met Saint Amour, kreeg op artistiek vlak een nipte onvoldoende. "We zullen zeker verhaal halen", klinkt het.Beeld Franky Verdickt

Bijna één op de drie kunstenorganisaties die nieuwe subsidies aanvragen hebben in de voorlopige adviezen minstens één onvoldoende gekregen. Opvallend: ook grote theater- en dansrenommees krijgen een streng rapport.

303 theater- en dansgezelschappen en andere culturele huizen en organisaties dienden in oktober bij de Vlaamse overheid een aanvraag in voor meerjarige werkingssubsidies voor 2017-2021. Hun dossiers zijn nu voor een eerste keer door een beoordelingscommissie, bestaande uit mensen uit de sector, onder de loep genomen. Bij een derde van de aanvragers kwam het resultaat hard aan.

Op de waardeschaal van volstrekt onvoldoende tot zeer goed, kregen liefst 94 organisaties minstens één onvoldoende, op hun artistieke of zakelijke wending. 44 organisaties kregen zelfs op beide vlakken een negatief advies. In de vorm van een nipte, of volstrekte onvoldoende.

Tot die laatste categorie horen onder meer het Zuiderpershuis, 5 voor 12 en de urban dansgroep Let's Go Urban van Sihame El Kaouakibi, die zo'n 300.000 euro hadden aangevraagd. "We zijn er misselijk van", zegt El Kaouakibi. "We proberen de maatschappij al zeven jaar mooier en diverser te maken. Maar de adviescommissie ziet ons als een onervaren straatschooltje in plaats van de professionelen die we zijn." El Kaouakibi wijt dat aan een conservatieve blik op het kunstenveld en achterhaalde normen. "Er is veel zelfbehoud. Tijd dat men wakker wordt en out of the box begint te denken."

Ook Behoud de Begeerte, die momenteel Saint Amour organiseert, kreeg op artistiek vlak tegen de verwachtingen in een nipte onvoldoende. "Ik moet de argumentatie nog goed bestuderen, maar we zullen zeker verhaal halen, want we zijn het er niet mee eens", zegt directeur Luc Coorevits.

Gatz beslist in juni

De adviezen zijn maar de eerste stap in een langere procedure. De organisaties kunnen nu replieken en bezwaren insturen, eind april worden de definitieve adviezen pas overgemaakt aan Vlaams cultuurminister Sven Gatz (Open Vld). Die beslist dan met zijn departement tegen juni wie subsidies krijgt en wie niet.

Maar wie nu al een slecht rapport kreeg, voelt de bui al hangen. Temeer omdat er op dit moment 86 miljoen euro beschikbaar is vanuit de regering, en de kunstenorganisaties samen gemiddeld 144 miljoen euro hebben aangevraagd. De minister liet eerder ook al weten dat een schifting noodzakelijk zou zijn. Velen zullen dus uit de boot vallen, of minder krijgen dan ze hadden gehoopt.

Wat nog opvalt is dat grote stadsgezelschappen als Het Toneelhuis en NTGent slechts een voldoende krijgen op artistiek vlak. Net als bekende dansgezelschappen zoals Rosas, Ultima Vez van Wim Vandekeybus en Les Ballets C de la B van Alain Platel. Organisaties die nochtans de nodige prijzen vergaarden en als culturele exportproducten gelden. De vzw Eastman van Sidi Larbi Cherkaoui kreeg zelfs voor zakelijke werking een nipte onvoldoende.

"Bijzonder streng", merkt Bart Caron, cultuurexpert voor Groen, op. Ook bij Het Toneelhuis reageert men verbaasd: "We hadden een dossier gemaakt zoals we in het verleden ook al hadden gedaan met maar een paar nieuwe elementen. Maar we weten nog niet op welke manier we in beroep zullen gaan."

Anderen zoals NTGent en Ultima Vez wijzen erop dat de tekstmotivatie een stuk positiever en genuanceerder klinkt dan de quotering. "Sommigen vermoeden een strategie", klinkt het bij Ultima Vez. "Misschien willen de adviescommissies de kleinere organisaties zo veilig mogelijk stellen door ze positief naar voren te schuiven. Omdat ze ervan uitgaan dat de groten toch incontournabel zijn. Als dat zo is: slim gespeeld. Zo bescherm je de kleintjes."

Caron maakt zich evenwel zorgen over de toekomst van educatieve organisaties en sociaal-artistieke werkingen, waarvan meerdere een minder goede beoordeling kregen. "Ze zijn nochtans zo nodig."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234