Maandag 03/08/2020

Radio

Studio Brussel wint marktaandeel, maar Qmusic blijft op een na grootste

Michèle Cuvelier nam enkele maanden geleden het ochtendblok bij Studio Brussel over van Linde Merckpoel.Beeld © VRT - 2019

Studio Brussel heeft zijn marktaandeel in de periode van maart tot juni zien stijgen tot 11,5 procent bij het brede publiek, maar moet wel Qmusic voor zich dulden, dat zelf klom tot 11,8 procent. Radio 2 blijft de grootste zender, al zag die zijn marktaandeel dalen tot 29,8 procent. Dat blijkt uit de jongste golf luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Bij de openbare omroep zakte Radio 1 tot 8,1 procent, terwijl MNM en Klara relatief stabiel bleven op respectievelijk 10,3 procent en 2,3 procent. Bij Medialaan haalt naast Qmusic Joe 8,5 procent marktaandeel. Nostalgie haalt 5,8 procent.

De VRT benadrukt dat Studio Brussel de sterkste zender in Vlaanderen blijft in de doelgroep 18-44 jaar. “Ik ben natuurlijk blij om vast te stellen dat onze ‘reboot’ van begin dit jaar, waarin we ons inhoudelijk stevig op scherp hebben gezet, zijn effect niet heeft gemist en nog meer stubru-luisteraars inspireert”, zegt nethoofd Jan Van Biesen in een communiqué.

Qmusic

Bij Medialaan klinkt het dan weer dat Qmusic in de doelgroep 18-54 jaar sterkst is met dagelijks 577.000 Vlamingen. In de zenderdoelgroep van 18-44 jaar haalt Qmusic 18,5 procent marktaandeel. Joe op zijn beurt haalt 13,7 procent marktaandeel in de zenderdoelgroep van 35-54 jaar. “We zijn blij om te zien dat Qmusic en Joe op koers zitten”, zegt An Caers, directeur radio.

Nostalgie tot slot haalt 7,5 procent in de doelgroep 35-54 jaar en merkt een opvallende groei in de luisterduur. “Het is en blijft een van onze objectieven om onze luisteraars langer aan ons te binden. Het afgelopen jaar zien we dat we daar met Nostalgie steeds beter in slagen, met groei in luisterduur op alle doelgroepen”, zegt directeur Tom Klerkx in een communiqué.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234