Donderdag 27/01/2022

StuBru-fan (19) antwoordt Bart Steenhaut: "Ook jongeren kunnen van The Eagles houden"

The Cure. Beeld GETTY
The Cure.Beeld GETTY

Chef-muziek Bart Steenhaut had het in zijn column afgelopen weekend over de kloof tussen "Studio Brussel haar publiek in de maag splitst, en wat het kennelijk wil horen". Natasja Van Looveren, 19 en fan van Studio Brussel, is het niet eens met Steenhauts visie en diende hem via onze website van antwoord.

OPINIE

Beste meneer Steenhaut,

als Studio Brussel-luisteraar en muziekliefhebber zou ik graag wat zaken die u beweert willen weerleggen. Om te beginnen klopt het niet dat de nummers die in 'De Tijdloze' staan enkel gestemd kunnen zijn door mensen van boven de vijftig. Zelf ben ik negentien jaar en een grote bewonderaar van onder andere The Doors, Nirvana, The Cure, Joy Division, The Eagles, Pink Floyd, Dire Straits, The Smiths en Jimi Hendrix, en ik ken heel wat andere leeftijdgenoten die dit ook zijn.

Dat ik die muziek zo apprecieer, heeft weinig of niets te maken met behoudsgezindheid of wat dan ook, maar met het feit dat ik een erg brede en open muzieksmaak heb. Ik luister immers even graag naar hedendaagse, meer experimentele muziek.

Artiesten als James Blake, The xx, SOHN, White Lies en Nicolas Jaar maken dan wel elektronische muziek, maar moeten op vlak van muzikale kennis, vernieuwing in hun genre, diepzinnigheid in hun teksten, kwaliteit van hun live concerten en niveau van hun songs zeker niet onderdoen voor hun veel oudere en klassiekere collega's.

Bovengenoemde artiesten, en nog vele anderen met hen, nemen een erg belangrijke plaats in in de evolutie van de muziek. En mensen die niet openstaan voor deze nieuwe 'boem-boem-muziek' - zoals een van de reageerders op uw column gaf het kinderachtig en stompzinnig verwoordde - zou ik het in twijfel durven trekken of zij wel degelijk echt iets van muziek kennen of er iets voor voelen.

Muziek is van alle tijden, en leeft nog steeds voort. Als men zegt dat zowel Mozart als Bob Dylan 'muziek' maken, toch afkomstig uit twee totaal verschillende leefwerelden en culturen, waarom zou men artiesten uit onze eigen leefwereld, net zo goed in hun genre, hier dan niet op gelijke hoogte mee kunnen plaatsen? Het getuigt van weinig respect om te beweren dat er na de jaren zeventig of tachtig geen 'goede' muziek meer is gemaakt. En vaak komen die beweringen dan nog van mensen die zelf amper iets weten over muziek, al zeggen ze van wel.

De nummers die in 'De Tijdloze' staan, komen, zoals u zegt, inderdaad niet echt overeen met de muziek die dagelijks op Studio Brussel wordt gespeeld, of slechts gedeeltelijk. Het leuke aan zo'n lijst is echter juist dat er nog eens oude klassiekers worden bovengehaald die in de rest van het jaar minder worden gespeeld; er zou niets bijzonders meer aan zijn wanneer het dezelfde muziek was als op alle andere dagen.

Wat ik vooral ook zou willen opmerken, is dat het een tijdje duurt vooraleer iets een 'klassieker' genoemd wordt. De schilderijen van Van Gogh kregen pas echt waarde na zijn dood, de muziek van Stravinsky werd in zijn tijd ook niet bepaald als 'klassiek' beschouwd, en de meeste literaire werken werden pas jaren nadat ze geschreven zijn gecanoniseerd. Het zal dus nog even duren voor de nummers die we nu veel op de radio horen in de lijst zullen zien verschijnen.

'Stairway to Heaven' of 'Bohemian Rhapsody' worden nu als klassieker beschouwd omdat ze na al die jaren nog steeds niet aan kwaliteit hebben ingeboet. Bij muziek die vorig jaar pas is uitgebracht is dit natuurlijk moeilijker te bepalen. Zelfs de meest recente artiesten in de lijst, zoals Muse, Editors, Absynthe Minded, Coldplay en Arctic Monkeys, zijn al langer dan een paar jaar bezig. Maar wie weet hoe de lijst er binnen tien jaar zal uitzien? Dat er op dit moment veel artiesten van hetzelfde genre in de lijst staan, komt vooral door het feit dat ze ongeveer even oud zijn, namelijk oud genoeg om als klassieker te kunnen worden gezien.

Ook zou ik er nog even op willen wijzen dat zowel uw tekst als de commentaren erop een van de vele voorbeelden zijn van de vaak iets oudere mensen die beweren dat het vroeger beter was. Dat zinnetje werd al gebruikt ten tijde van de Romeinen, en het feit dat mensen het zo vaak gebruiken, heeft minder te maken met historische correctheid dan met nostalgie. Mensen vinden de muziek van uit hun jonge tijd beter omdat ze er toen gepassioneerd door waren, en in veel gevallen intussen te oud zijn geworden om ergens nog echt een nieuwe passie voor te krijgen.

Ik vind de oudste liedjes van Samson en Gert ook beter dan de nieuwere, maar of dat kwalitatief gezien ook echt zo is weet ik niet. Met de oude heb ik gewoon meer een 'band' omdat ik toen zelf jong was. Ik zou dus de 'mensen van boven de vijftig' waarover wordt gesproken, willen vragen om eens wat meer te luisteren naar de 'modernere' muziek, en te ontdekken dat er nog steeds artiesten bestaan die nummers schrijven met maatschappijkritische teksten en melodieën die je kunnen raken, evenveel als of zelfs meer dan er vroeger waren.

Niet al de nieuwe nummers en artiesten die ik heb vernoemd, worden echter op Studio Brussel gedraaid. Daar heb ik echter geen probleem mee, en daar zijn meerdere redenen voor. Ten eerste moet naar de radio luisteren nog ontspannend blijven, en zijn luchtigere liedjes af en toe welkom. Ik geloof niet dat veel mensen er de behoefte aan hebben om de volledige versie van 'Brothers In Arms' te beluisteren op een gewone weekdag; als je in je auto zit op weg naar je werk brul je misschien liever gewoon mee met een of andere aantstekelijke nieuwe hit.

Ten tweede luister ik zelf vooral naar de radio om op de hoogte te blijven van de nieuwe grote hits, en ja, ook van de artiesten die de komende zomer waarschijnlijk op de grote festivals zullen staan. Als ik de muziek wil horen die ik zelf goed vind en die minder commercieel of niet actueel meer is, luister ik wel naar de cd's of platen die ik zelf thuis heb. En om nieuwe 'rebelse' muziek te ontdekken, bestaan er handige sites als Youtube of Soundcloud.

Ten derde wordt muziek die te vaak op de radio wordt gedraaid door zogezegde 'muziekkenners' al snel bestempeld als "commercieel", ongeacht of dat ook werkelijk zo is. Ik ben dus altijd wel een beetje trots als ik nieuwe - of oude - muziek ontdek die (nog) niet op de radio te horen is.

Ik ben dus wel gewoon tevreden met hoe Studio Brussel te werk gaat. Niet altijd natuurlijk, maar er bestaan geen perfecte radiozenders aangezien die een groot publiek met niet volledig dezelfde smaak tevreden moeten stellen. En ja, ik ben te jong om te weten hoeveel beter Studio Brussel vroeger was, maar ik vraag me toch af in hoeverre dat echt zo was. Bovendien - en ter relativering - is de kans groot dat ik op vijftigjarige leeftijd zelf zit te zeuren over hoeveel beter het vroeger was - in mijn tijd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234