Woensdag 20/10/2021

Review

Stromae in uitverkochte AB: Alors on danse met groeipijnen ***

Stromae teerde in de set te vaak op een geluid dat te veel leentjebuur speelde bij Faithless. Foto Alex Vanhee Beeld UNKNOWN
Stromae teerde in de set te vaak op een geluid dat te veel leentjebuur speelde bij Faithless. Foto Alex VanheeBeeld UNKNOWN

Tweeëntwintig jaar na 'Pump Up the Jam' van Technotronic is er eindelijk weer een Belg die een internationale hit te pakken heeft. Met 'Alors on danse' stond Stromae in tien landen op één, en inmiddels zijn er van die single al anderhalf miljoen stuks verkocht. In afwachting van zijn passage op de grote zomerfestivals stond hij vrijdagavond in de AB.

Aan ambiance geen gebrek in de ruim van tevoren uitverkochte AB. Een opvallend divers publiek ging de hele set door compleet uit zijn dak. Toch liet het optreden nog wat ruimte voor verbetering.

Het appeal van Stromae - wat staat voor 'maestro' in de Franse inversietaal verlan - ligt voor de hand. Hij schrijft autobiografische, vaak erg poëtische raps over moeilijkheden in de liefde en de wreedheid van de grote stad, maar ondanks de wat sombere thematiek is zijn benadering uitgesproken positief. Bovendien doet zijn houding achter de microfoon aan Jacques Brel denken. In combinatie met de aanstekelijke, erg aan Faithless verwante house en de looks van een popster, kon je er bijgevolg gif op innemen dat de Brusselaar genoeg troeven in de mouw had zitten om een groot publiek te bereiken. Maar dat het zo'n vaart zou lopen had niemand durven te voorspellen.

Inmiddels heeft de Amerikaanse superster Kanye West een remix gemaakt van 'Alors on danse', werd het nummer op YouTube al meer dan zestig miljoen keer bekeken, en kreeg Stromae een platinum afgietsel van zijn debuut-cd Cheese uitgereikt. In de AB bleek de vijfentwintigjarige muzikant een opvallend divers publiek te trekken. Veel gillende meisjes, uiteraard, maar toch ook aanzienlijk wat geroutineerde concertgangers en zelfs een occasionele zestiger, die samen illustreerden dat Stromae er geen moeite mee heeft om authentiek te zijn zonder in een krappe niche te blijven hangen.

Met 'Bienvenue chez moi' verwelkomde de als een guy next door uitgedoste zanger zijn publiek, en kreeg je meteen een idee van hoe de rest van de avond zou verlopen. Het podium zag er, op een paar witte schermen na, opvallend kaal uit, en naast wat met een keyboard of elektronische drums verbonden laptops stonden er geen andere instrumenten op het podium. De twee poppen die Stromae tijdens het openingsnummer het podium op sjouwde, bleken levende muzikanten, en met zijn drieën bliepten ze zich een weg door nummers als 'Te quiero' en 'Peace or Violence'. Niet kwaad, maar zoals dat bij Franstalige acts wel vaker het geval is - het behoort kennelijk tot de traditie daar - werd er tussen de song te lang geëmmerd over van alles en nog wat, waardoor de vaart regelmatig uit het optreden werd gehaald.

Tot twee keer toe vond Stromae het ook nodig om zijn nummers onderdeel per onderdeel te programmeren. Leuk omdat je zo inzicht kreeg in de eenvoud van de composities, maar toen hij na 'Summertime' diezelfde gimmick ook nog eens herhaalde ter inleiding van 'Alors on danse', was dat het uitgelezen moment om even een wijntje bij te bestellen.

Nu, aan ambiance geen gebrek, en zeker tijdens die hit leek het erop of het dak er elk moment af kon gaan. Knap ook, dat de rapper het nummer na honderden televisieshows nog steeds vertolkte met het enthousiasme van de eerste keer. De euforie hield aan toen nadien Arno het podium kwam opgestapt, en zijn raspende mondharmonica door een pompende eurodance-uitvoering van 'Putain putain' joeg. Alleen teerde Stromae elders in de set te vaak op een geluid dat te veel leentjebuur speelde bij Faithless, iets dat hij in 'House'llelujah' overigens zelf nog nadrukkelijker onderstreepte door er een flard uit 'We Come 1' in te verwerken.

Met 'Cheese' deelde de kersverse held nog even zijn levensfilosofie - "altijd blijven lachen" - en in de bisronde pakte hij uit met een verrassende reprise van zijn grootste hit, dit keer gezongen met een heus klassiek orkest dat vanop de videoschermen versterking kwam bieden. Een mooi einde van een concert dat nooit verveelde, maar tegelijk toch wat last had van groeipijnen, en precies daardoor toch nog ruimte voor progressie liet. Maar goed: met iets minder gezwets tussendoor, en een wat kortere, gebaldere set keert Stromae straks gegarandeerd elke festivalweide ondersteboven.

Stromae speelt op 20 april een extra concert in de Ancienne Belgique.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234