Donderdag 05/12/2019

Magic Mike XXL

Stripteasefilm 'Magic Mike XXL' is tuin der lusten voor elke vrouw

Schaamteloos staren naar mannenvlees, in 'Magic Mike XXL' mag het. Beeld rv

Alleen halfnaakte mannen krijgen 15.000 vrouwen bij 35 graden naar de bioscoop. De ladies only première van 'stripteasefilm' Magic Mike XXL in Kinepolis, was in een mum van tijd uitverkocht. Als je er maar een excuus aan toevoegt, blijken vrouwen ongegeneerd te kunnen kijken naar mannen als lustobject.

Ergens onderweg naar de strippersconferentie in Myrtle Beach sluiten Mike en zijn vrienden in Magic Mike XXL een weddenschap. Kan 'Big Dick' Richie (Joe Manganiello) een verveeld meisje achter de kassa van een minisupermarkt aan het lachen krijgen? Hij gooit alles in de strijd: hij berijdt een koelkast, laat waterflesjes spuiten op kruishoogte en scheurt zakken chips open. Niets. Tot hij voor haar balie staat, bezweet, enigszins buiten adem en haar met een knipoog vraagt: "Hoeveel voor het water en de Cheetos?"

Het werkt: wij vrouwen durven te houden van naakt mannenvlees als het tongue in cheek wordt opgediend. Dat is precies de reden waardoor Magic Mike in 2012 zo populair werd. Een duistere komedie was het, waarmee regisseur Steven Soderbergh van alles wilde zeggen over de Amerikaanse droom en seksisme. Tegelijkertijd kon je je nooit eerder zo schaamteloos verlustigen aan het mannenlijf in de keurige omgeving van de bioscoop: het was een parade van overbodig naakt, wasbordjes en strakke billen die liet zien hoe flexibel het mannenlichaam eigenlijk is.

Revolutionair: Magic Mike toonde precies het omgekeerde van de male gaze, de mannenblik die zich verlustigt aan de vrouw, die in bioscoopfilms dominant is. Het werd een dankbaar onderwerp voor talloze feministische 'denkstukken': hoe moet je daarnaar kijken? En als je een hekel aan hebt aan de male gaze, mag je hier dan van genieten? Dat de film het zelf allemaal niet serieus leek te nemen, bood een excuus om dat wel te doen. Hand quasi geschokt voor de mond, giechelen en ondertussen ongegeneerd kijken.

Overdonderend

De rest is filmgeschiedenis: Magic Mike werd een overdonderende hit onder vrouwen en homo's. De film, gemaakt voor 6,3 miljoen euro, bracht maar liefst 150,9 miljoen euro op. En nu is er Magic Mike XXL, geregisseerd door Soderberghs rechterhand Gregory Jacobs. Een film waarvan de ladies' night-kaarten in Nederland beter werden verkocht dan die van eerdere recordhouder Fifty Shades of Grey.

"We willen mannen als lustobject neerzetten, omdat dat al genoeg is gebeurd met vrouwen", belooft hoofdrolspeler Channing Tatum, op wiens eigen stripbelevenissen de eerste Magic Mike was gebaseerd, in een interview met CBS.

Verdere ambities lijkt de vervolgfilm niet te hebben. Een plot van betekenis ontbreekt - daar kwam het publiek de eerste keer immers ook niet voor. Mike, die in de eerste film nog stript om zijn eigen meubellijn op te zetten en tot slot afscheid neemt van de cynische stripperswereld, keert terug dankzij Spotify: 'zijn' stripnummer wordt gedraaid, hij doet een sexy dansje in zijn werkplaats en laat vervolgens vrijwel meteen het gereedschap vallen voor een laatste weekend met de ex-collega's. Het strippersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Wat volgt is een roadtrip naar een strippersconferentie die om de zoveel tijd wordt onderbroken door een of meerdere lapdances.

Beeld rv

Koninginnen

De tocht van de bordkartonnen personages brengt hen onder meer bij een exclusieve vrouwenclub, gerund door Rome (Jada Pinkett Smith). Zij noemt haar bezoeksters 'koninginnen' - een lapdance moet vrouwen met een minderwaardigheidscomplex zich geliefd en gewild laten voelen.

Tegen die tijd is de rode draad al meer dan duidelijk gemaakt. Waar Magic Mike vrouwen een excuus voor het staren bood met humor, doet Magic Mike XXL dat via de idee 'mijn echtgenoot luistert niet naar me, maar deze man in een string wel'. Als hun eigen kerels hen hadden behandeld als godinnen, stonden deze vrouwen hier niet te schreeuwen met een stapel dollarbiljetten in de hand.

Minder blote billen

Strippers zijn eigenlijk een soort therapeuten, zo wordt zonder ironie gesteld. Het geld is leuk, het dansen plezierig, maar ze doen het vooral om hun publiek te plezieren, in alle soorten en maten. Dat is exact wat Magic Mike XXL wil. Ook de gay doelgroep krijgt een nummertje (de cast deed ook mee aan de Gay Pride in Los Angeles), Afro-Amerikanen (de vorige versie was zo blank dat er een soort Afro-Amerikaanse rip-off van is gemaakt) en oudere vrouwen. Het is onmogelijk om iedere vrouw individueel te bedienen, roept een van de strippers bij de grote dansshow op het einde. "Maar we willen wel dat het zo voelt."

Wellicht zijn er daarom nog amper groepsdansscènes zoals in de eerste film, waarin de mannen stripten op het nummer 'It's Raining Men' met paraplu's als fallussymbool. Ze zijn er wel, de dansnummers met een dikke knipoog, en die werken. Maar Magic Mike XXL wil vooral dat je je als kijker identificeert met de parade aan anonieme verrukte dames die uit het publiek worden gehaald, neergegooid als een stuk vlees. Ze worden bereden of krijgen een in een strak broekje gehulde piemel in het gezicht gedrukt. Magic Mike XXL mikt op een individuelere ervaring, met meer dans en heel wat minder blote billen.

Dat is jammer. Als er iets is wat Magic Mike blootlegde, was het de behoefte om in een bioscoop ongegeneerd naar mannennaakt te kunnen staren. Een serie fijne stripteases, is dat te veel gevraagd? Als ik voor gespierde mannen die slechts in een gouden string zijn gehuld al niet terecht kan bij Magic Mike XXL, waar dan wel? Gêne is er opeens wel: de onderliggende feministische thema's maken dat hele stripgedoe onbedoeld veel te serieus. Wat denken deze mannelijke makers nou precies? Dat de female gaze inhoudt dat je als vrouw graag kijkt naar anderen die een gebrek aan intimiteit compenseren met een piemel in hun gezicht?

Maar toch: dat een film zich zo richt op de vrouw kun je alleen maar toejuichen. En de boodschap dat vrouwen zichzelf wel wat meer mogen waarderen, is wat betuttelend, maar niet verkeerd. Extra ster dus voor de moeite. Want zo zijn wij vrouwen ook wel weer, kan elke mannelijke stripper je vertellen: wie zo standvastig en met goede intenties probeert te pleasen, neemt al zwoegend uiteindelijk zelfs het meest sceptische publiek voor zich in.

Magic Mike XXL speelt vanaf volgende week woensdag in de bioscopen.

Bananarama: godmothers van de 'female gaze'

Uitvinder van de female gaze als audiovisueel verkoopinstrument is waarschijnlijk het eightiestrio Bananarama. In de clip bij hun Shocking Blue-cover Venus lieten ze in 1985 een flink aantal ingeoliede dansers opdraven.

Dat beviel zo goed dat ze dat nog jarenlang in talloze clips zouden volhouden, bij nummers die tot hun grootste hits behoren (en dat zijn er nogal wat; ze houden nog steeds het record vrouwengroep met de meeste hitnoteringen).

Ook hier hielp een soort humor de ingebakken gêne bij kijken-naar-halfnaakte-mannen wegtoveren; de video's waren een soort giechelig feministsich statement, als: lustobjecten hebben, dat kunnen wij ook, hoor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234