Dinsdag 04/08/2020

Strips

Strijd om de striplezer: Jommeke wordt Jomme, Lucky Luke zet zijn paard op stal

Beeld rv

De nieuwste trends in stripland: oude (Vlaamse) klassiekers in een nieuw jasje steken en nevenpersonages bombarderen tot hoofdrolspelers in spin-offs. Initiatieven als deze passen in de strijd om het publiek te behouden en verbreden. ‘Want de markt is erg veranderd.’

Pekkie ging langs bij een hippe hondentrimmer, de Miekes hebben de selfie ontdekt en Jommeke en Filiberke ondergingen een lichte naamsverandering. Het net verschenen Paradijseiland is de tweede hommage waarin een bekende auteur gevraagd werd een hommage-album te maken van een klassiek Jommeke-album. Vorig jaar boog Vlaming Griffo zich over De jacht op de voetbal, de allereerste Jommeke uit 1959. Ditmaal mocht Steven Dupré de honneurs waarnemen met zijn versie van Paradijseiland uit 1962.

De trend van hommage-albums, waarbij auteurs carte blanche krijgen om met een bekende albumtitel en/of -reeks aan de slag te gaan, leeft al een tijdje. Hoe eigenzinniger hun adaptatie, hoe liever, zo blijkt. De lijst van dit soort albums groeit. Onlangs verscheen De kwakkelende kwakzalver van Zidrou en Jean-Marc Krings, het derde Suske en Wiske-hommagealbum waarbij (inter)nationale auteurs zich mogen botvieren op Vandersteens duo. Suske en Wiske rollen over de kasseien met concurrerende Franse striphelden.

Een pagina uit Jomme.Beeld rv

Een maand eerder publiceerde Standaard Uitgeverij ook een remake van De rode ridder: De toverspiegel uit 1973 - overgoten met een horrorsausje. In 2017 mocht Kim Duchateau zich aan een nieuw Nero-Verhaal wagen, en er is natuurijk de realistischere Suske en Wiske spin-off Amoras.

Die laatste was in 2014 een eyeopener voor Standaard Uitgeverij. Snel nadien verschenen volwassen spin-offs van Jerom (J.Rom) en De Rode Ridder (Red Rider), terwijl de auteursgroep The wolfpack zich moest buigen over adaptaties van andere Vandersteen-titels als Robert en Bertrand en Bessy. Eén product voor elke doelgroep, klonk het toen: Suske en Wiske voor het klassieke publiek, Amoras voor het oudere publiek en Klein Suske een Wiske voor de jongsten.

“Het is begonnen met ‘Robbedoes door…’ in 2006”, zegt Ballon Media-uitgeefster Kim Sanders. “Dat was vanaf de start een succesvolle collectie van one-shots buiten de reguliere reeks waarin internationale auteurs hun goesting mochten doen. Dat werkte. Iedereen wil eraan meedoen, want zo behoor je tot een select groepje en dat zegt iets over je positie. Onlangs mocht Pieter De Poortere van Boerke zo’n hommage-album tekenen rond Micky Mouse. Dat wil je echt op je CV hebben, hoor. Ook bij ons is er veel enthousiasme wanneer we een auteur vragen een klassieke Jommeke te herwerken. De meesten auteurs groeiden er immers mee op of lieten er zich door inspireren.”

Lokale exploitatie

Niet alleen bekende helden, maar ook hun nevenpersonages schopten het intussen tot een eigen reeks, zoals Stomp, Zwendel en Kriss van Valnor, de aartsvijanden uit respectievelijk Baard en Kale, Robbedoes en Thorgal. Van Thorgal verschenen er nog nevenreeksen over Thorgals jonge jaren of over zijn dochter. Uit XIII sproot dan weer de reeks XIII Mystery waarin zowel bijrolspelers als edelfiguranten een apart album kregen.

Een eerder beginnende trend is het lokaal exploiteren van populaire striphelden. Van Lucky Luke verschenen al eerder hommage-albums, maar het recente Het stalen ros, waarin de cowboy zijn paard verruilt voor een fiets, is net iets anders. “Dat heeft alles te maken met Mawil, de auteur ervan”, meent Sanders. “Hier onbekend, in Duitsland een grote naam. Duitsland is op korte tijd ‘booming’ geworden op de internationale stripmarkt en de Duitse uitgever van Lucky Luke zag wel wat in een lokale versie van de populaire held.”

Eigenlijk heeft Ballon Media dat idee geïntroduceerd, zegt ze. “In 2017 lieten we Nederlander Hanco Kolk een ‘Robbedoes door…’ tekenen waarin hij de lezer op sleeptouw nam doorheen Rotterdam (Tulpen uit Istanboel, GDW). Plots kreeg men in Nederland oog voor die nevenreeks.”

Eerder dit jaar mocht die andere bekende Duitser, Flix, een ‘Robbedoes door…’ maken. Hij gidste er zijn lezers door Berlijn. Ook Vlaanderen kreeg zijn eigen Robbedoes Special dankzij Charel Cambré en Marc Legendre.

Mogelijk gaat binnenkort nog een oud concept op de schop. Enkele auteurs lieten al weten niet langer te geloven in de oude formule van langlopende reeksen. “Ik weet niet of ik nog zo’n fan ben van 48 pagina’ s tellende albums waarbij je een jaar of meer moet wachten op het vervolg”, wist Stephen Desberg (De schorpioen, IR$). “Het strippubliek is geëvolueerd.” Zijn focus: one-shots en minireeksen.

Sanders: “Die evolutie hangt samen met de manier waarop we via onder meer Netflix zijn gaan bingewatchen. Waarom dan nog het geduld oefenen om een jaar te wachten? Het is zaak van de uitgeverijen om hun publiek geboeid te houden. Dat kan onder meer door reeksalbums sneller uit te brengen of verhalen in korte cycli te vertellen. Niettemin: klassieke reeksen blijven het goed doen. Het is zaak ze voor een nieuw én ouder wordend publiek interessant te houden. Daarvoor is het vooral kijken naar wat het universum van een specifieke reeks nog meer te bieden heeft.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234