Woensdag 27/10/2021

Streetart

'Streetart is als Ikea: wegwerp'

De Spaanse street artist Felipe Pantone bij zijn werk in Hasselt. Beeld tine schoemaker
De Spaanse street artist Felipe Pantone bij zijn werk in Hasselt.Beeld tine schoemaker

Zijn muurschilderingen werden ooit omschreven als retrofuturistisch en het kan hem geen hol schelen als ze morgen weer weg zijn. Online, dat is waar vandaag het eeuwige leven zit. 'Als Picasso’s schilderijen morgen in brand vliegen, who cares?' Felipe Pantone, nu te zien op MOTIF in Hasselt.

Bij Felipe Pantone gaat het vooruit. Hij stapt uit de wagen en is klaar voor onze vragen. Geen small talk vereist. Zo is ook zijn werk: snel, en vergankelijk. “Cultuur en technologie evolueren in een waanzinnig tempo, en dat weerspiegelt zich op straat. Goed mogelijk dat iemand volgende week mijn werk overschildert. Who cares?” Zijn discours zit klaar, hij antwoordt snel en efficiënt. Wanneer het gesprek voorbij is, veert hij meteen op en haast zich naar de hoogtewerker.

Op een lege muur van een veevoederfabrikant in Hasselt schilderde de Spanjaard deze week een gigantische QR-code, omgeven door de felle kleuren waar hij altijd naar teruggrijpt en die doen vermoeden dat hij als kleine jongen uren heeft doorgebracht voor een televisiescherm met grove pixels. Hij knikt. “Geboren in 1986, een kind van mijn tijd.”

De QR-code, blijkbaar de grootste ter wereld, loodst de bezoeker naar een speciaal hiervoor ontwikkelde website. “Want het doet er niet toe of ik dit werk maak in Marokko of België. Kunst is vandaag niet meer gebonden aan locaties maar is meteen online beschikbaar.”

Pantone, die nooit herkenbaar op foto wil, was amper twaalf toen hij al met spuitbussen in de weer was. Hij studeerde iets wat hij fine arts noemt. Hij pendelt tussen zijn atelier, waar hij onder meer installaties maakt, en de muren die hem wereldwijd worden aangeboden, van Napa in California tot in Taiwan.

Zoekt u hem zeker eens even op, want zijn muurschilderingen zijn best spectaculair: dramatisch en dynamisch zwart-wit met die televisiepixelkleuren, duidelijk geïnspireerd door kinetic art. “Nog steeds voelt die stroming van de jaren zestig heel gepast.” Tegenwoordig drijft hij wat weg van die beweeglijkheid en neigt hij meer naar geometrische patronen, zoals hier in Hasselt. MOTIF, waarvoor Pantone hier is, het kunstproject van galerie Alley en de stad, draait ook om patronen.

Retrofuturistisch

Figuratieve kunst interesseert Pantone ook niet. “Beter dan Rembrandt en Velasquez wordt het toch niet. In de abstracte kunst is wel nog veel ruimte om te onderzoeken. Al vind ik die woorden – figuratief en abstract – achterhaald. Ik schilder vaak QR-codes die linken naar muzieknummers of een YouTube-video. Ik ben een schilder, maar ik ben vrij.”

Zijn werk is ooit omschreven als retrofuturistisch. “Jaja, fantastisch”, lacht hij. “Want wat valt er pal in het midden, tussen retro en futuristisch? Het heden.” Het is dat heden, dat Pantone probeert vast te grijpen. We leven in de spannenste tijden ooit. Althans, voor wie moedig en optimistisch is. “Like me.”

Een ander muurwerk van Pantone, dat de titel 'Chromadynamica For Detroit' draagt. Beeld rv Felipe Pantone
Een ander muurwerk van Pantone, dat de titel 'Chromadynamica For Detroit' draagt.Beeld rv Felipe Pantone

“Na de uitvinding van het schrift en de drukpers zitten we nu volop in de derde revolutionaire omwenteling: het internet. Gratis, onmiddellijk en oneindig. Dankzij mijn iPhone heb ik alle kennis gratis bij me, in mijn broekzak. Ik moest onlangs iets doen met 3D, waar ik niets van kende. Op drie weken tijd heb ik alles geleerd via YouTube.”

Het internet creëert snelheid, vluchtigheid en zo springt hij naar het tijdelijke dat inherent verbonden is aan streetart (“de grootste avant garde beweging ooit): “Drie dagen schilder ik hier en dan ben ik weg.” Hij vergelijkt het met Ikea, wegwerp. “Who cares?”

Het fysieke is niet meer relevant. Alles leeft toch voor eeuwig en altijd online. “Waarom nog geld steken in vinyl als er mp3’s bestaan? Cultuur is niet langer een blad papier in een boek. Steek de bibliotheek van Alexandrië gerust in brand. En als morgen de werken van Picasso verdwijnen, wat dan nog? Zijn betekenis en invloed zullen blijven bestaan. Het is zijn pad dat telt, niet de schoenen waarmee hij gelopen heeft.”

MOTIF, de stad als artistiek canvas. Tot 7 juli in Hasselt. motifhasselt.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234