Zondag 20/09/2020

AchtergrondStreaming

Streamz wil uw eerste keus serieplatform worden. Ja, ook vóór Netflix

CEO's John Porter (Telenet) en Kris Vervaet (DPG Media) schuwden de superlatieven niet bij de officiële voorstelling van het streamingplatform: 'De grootste revolutie sinds digitale televisie', klonk het.Beeld BELGA

Streamz, het nieuwe streamingplatform van eigen bodem, schiet op 14 september uit de startblokken. Het platform moet op termijn Netflix en co. van de troon stoten. Maar lukt dat ook? ‘Het wordt heel moeilijk om het tempo van de concurrentie te volgen.’ 

‘Een stuk televisiegeschiedenis’ of  ‘de grootste revolutie sinds digitale televisie’. De CEO’s van DPG Media -het moederbedrijf boven onder andere de VTM-zenders en kabelbedrijf Telenet schuwden de superlatieven niet bij de voorstelling van Streamz, het streamingplatform waar ze samen de schouders onder zetten. De ambities zijn dan ook niet min. Het doel is om de eerste keus worden van de Vlaamse televisiekijker. Die moet dus eerst een abonnement op Streamz nemen en dan pas naar Netflix of Disney+ kijken. 

Met het oog daarop pakt Streamz fors uit bij de lancering, die niet toevallig één dag voor die van concurrent Disney+ gepland staat. Telenet en DPG Media slaagden er in extremis in om ook de VRT mee op de kar te krijgen. “Dit nieuwe platform biedt ons de kans om de kijker ook via andere kanalen te bereiken”, liet de nieuwe VRT-CEO Frederik Delaplace optekenen. “Meewerken aan Streamz is voor de VRT een evidentie.” Door de hulp vanuit de Reyerslaan schiet Streamz uit de startblokken met meer dan duizend titels in de aanbieding, zowel Vlaamse fictie als internationale content. 

Previews

Dat zijn reeksen als Callboys, Studio Tarara, Over water en natuurlijk het onvermijdelijke FC De Kampioenen. Maar je komt bij het scrollen door de catalogus niet alleen oud materiaal tegen. Dit najaar zitten elf exclusieve previews en Streamz Originals in het aanbod. De bende van Jan De Lichte, een historische fictiereeks met Matteo Simoni in de hoofdrol, was al aangekondigd. Maar ook Fair Trade, een politiereeks met Kevin Janssens en Ella-June Henrard, de nieuwe Baantjer-reeks en de Finse coproductie Cold Courage zijn van bij de start op Streamz te bekijken. 

Later dit najaar wordt het aanbod uitgebreid met onder andere Mijn slechtste, beste vriendin met Eva Van der Gucht en Maaike Cafmeyer, de komische reeks Niets te melden en de documentaire die Eric Goens over Like Mike en Dimitri Vegas maakte. Ook hier doet de VRT zijn duit in het zakje. Zo is Black Out, de nieuwe fictiereeks van Eén met Sara De Roo en Geert Van Rampelberg, in preview te zien bij Streamz. Ook Cheyenne et Lola, een Franse reeks met Veerle Baetens in de hoofdrol, zal eerst op Streamz te zien zijn en daarna pas op Eén. Er is ook een aparte kidszone waar je naast Ketnet-reeksen ook Paw Patrol en Peppa Pig vindt. Tieners komen aan hun trekken met nieuwe seizoenen van D5R en wtFOCK.

Voor de internationale fictie wordt naar Telenet gekeken. Die verhuizen hun Play-betaalpakket naar Streamz. Dat betekent dat Streamz-klanten meteen de hele HBO-catalogus met onder andere Game of Thrones, Insecure, The Sopranos en Euphoria kunnen doorploegen. Ook nieuwe reeksen komen rechtstreeks naar Streamz, met dit najaar bijvoorbeeld The Third Day met Jude Law in de hoofdrol, Love Life met Anna Kendrick, het tweede seizoen van His Dark Materials en The Undoing, de nieuwe reeks van de makers van Big Little Lies. Streamz is beschikbaar via de site of de app. Net als bij concurrenten als Netflix kun je dus op je smartphone, tablet, laptop of televisiescherm kijken. Ook reeksen downloaden om die later offline te bekijken behoort tot de mogelijkheden. Een abonnement op Streamz kost 11,95 euro per maand. Dat laat je toe om op vier schermen tegelijk te kijken in hd-kwaliteit. 

Van de troon stoten

De vraag is of dat zal volstaan om de buitenlandse concurrentie af te houden. Netflix heeft ondertussen in Vlaanderen bijna een miljoen abonnees en zit wat betreft de prijs voor zijn basisabonnement onder die van Streamz. Ook Amazon Prime is een stuk goedkoper, en met Disney+ krijgt Streamz er op 15 september nog een forse concurrent bij. Voor 6,99 euro per maand krijg je daar toegang tot de volledige Disney-catalogus, het Star Wars-universum, alle Pixar-films en de superhelden uit de Marvel-stal. 

Maar dat hoeft volgens Telenet en DPG Media niet per se een probleem te zijn. Beide bedrijven wijzen graag naar de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft de gemiddelde televisiekijker een abonnement op twee à drie betaalpakketten. En altijd is daar een dienst met een lokaal aanbod bij. 

Tom Evens, professor media-economie aan de UGent, ziet voor Streamz ook wel mogelijkheden om een plaats te veroveren in het streaminglandschap. Maar Netflix van de troon stoten wordt moeilijk, vreest hij. “De cruciale vraag is hoe snel ze hun aanbod kunnen verversen. Ze pakken nu uit met een tiental nieuwe producties, maar de doorsnee kijker jaagt een reeks als De bende van Jan De Lichte er op drie dagen door en gaat dan op zoek naar een volgende serie om te bingen. Netflix pakt elke week met nieuwigheden uit, ik vrees dat Streamz dat tempo niet zal kunnen volgen.” 

Om een constante stroom van nieuwigheden te genereren, kunnen de participerende zenders niet alleen fictie maar ook ‘gewone’ programma’s  op Streamz zetten, stelt Evens voor. Dan zou je als kijker bijvoorbeeld het nieuwe seizoen van De mol of Blind getrouwd daar in preview kunnen zien. Al dreigt dat een heel moeilijke oefening te worden. Die aanpak zou ten koste kunnen gaan van de traditionele zenders of platformen als VTM GO en de reclame-inkomsten die daarmee samenhangen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234