Dinsdag 22/10/2019

Televisie

Streamingreuzen vechten om de klassieke sitcoms: tot 1 miljard neergelegd voor uitzendrechten

Oude televisiereeksen zoals ‘Friends’ zijn big business tegenwoordig. Beeld FRANCE TELEVISIONS

Met de komst van nieuwe diensten als Disney +, Apple TV Plus en HBO Max staat de streamingoorlog op het punt om uit barsten. En dan kom je maar beter goed bewapend aan de start. Net daarom wordt tegenwoordig grof geld betaald voor oude televisiereeksen als Friends, The Office, Seinfeld of The Big Bang Theory.

Friends verkast voor 385 miljoen euro van Netflix naar het nog op te starten streamingplatform HBO Max. Ook NBC Universal, dat op een voorlopig nog naamloze streamingdienst broedt, kwam shoppen bij Netflix. Het bedrijf betaalde iets meer dan 450 miljoen euro voor de volledige catalogus van The Office. Netflix reageerde door alle afleveringen van de sitcom Seinfeld binnen te halen, ook al goed voor een prijskaartje van om en bij de 450 miljoen euro. Waarop HBO Max gisteren besloot om er nog een schepje bovenop te doen door een recordbedrag neer te tellen voor The Big Bang Theory. 

Hoeveel nulletjes precies op de cheque staan wordt niet gecommuniceerd, maar verschillende in de Amerikaanse media geciteerde bronnen hebben het over een deal van meer dan 1 miljard dollar. Met die kanttekening dat naast de streamingrechten ook de uitzendrechten voor de gewone kabeltelevisie deel uitmaken van die overeenkomst. 

Het verschil met de concurrentie

Oude televisiereeksen zijn dus big business tegenwoordig. En dat heeft alles met de komst van een heleboel nieuwe spelers op de streamingmarkt te maken. Dit najaar nog krijgt Netflix in de Verenigde Staten concurrentie van Disney + en Apple TV Plus. In het voorjaar van 2020 komt daar nog HBO Max bij en ook NBC Universal komt in de loop van volgend jaar met een voorlopig nog naamloze streamingdienst. 

Het komt er dus op aan het verschil met de concurrentie te maken. En ‘oude’ televisiereeksen blijken de ideale manier om dat te doen. Zelf nieuwe content maken kost immers geld en vooral tijd. Bovendien bewees Netflix met Friends dat zo’n televisiereeks meer is dan een trip down memory lane voor de oudere kijker. Door de avonturen van Chandler, Monica, Phoebe en co. aan te bieden in binge-formaat bereikte de reeks plots een heel nieuw, veel jonger publiek. In de VS keken Netflix-abonnees vorig jaar liefst 32 miljard minuten naar Friends. Waarmee de reeks de op één na populairste reeks op het platform was. De eerste plaats was voor The Office, goed voor 52 miljard kijkminuten. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234