Vrijdag 10/04/2020

Muziek

Streaming: redder van de Belgische muziekmarkt?

Stromae is een van de meest gestreamde artiesten van ons land.Beeld getty

Voor het eerst in vijftien jaar is de Belgische muziekmarkt opnieuw gegroeid, en dat dankzij streaming. Maar moeten we daar blij om zijn? Want de markt is al lang niet meer wat ze geweest is. Bovendien is het onduidelijk wie van het onlineverhaal profiteert.

Hoera, de Belgische muziekmarkt is in 2015 met 5 procent gegroeid. En toch. Vergeleken met tien jaar geleden gaat het nog altijd om een daling van de totale omzet met 42 procent. De lichte stijging sinds 2014 is vooral te wijten aan streaming, waarvan het gebruik met meer dan 44 procent is gegroeid. Maar daar zien de artiesten weinig heil in, omdat het hen maar weinig oplevert.

"Cut the crap", tweette muzikant Jean Blaute als antwoord op het hoerabericht van minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo (Open Vld). "Zeer relatief en vrij onbeduidend qua retour naar de musici, artiesten, auteurs en componisten." Iets wat ze ook erkennen bij de Belgian Entertainment Association (BEA Music), die de cijfers gisteren de wereld instuurde.

"Logisch dat de inkomsten uit de streamingmarkt nog altijd relatief klein zijn", zegt Olivier Maeterlinck van BEA Music. "Streaming omvat 20 procent van de muziekverkoop, het gros van het totaalbedrag komt nog altijd uit de fysieke verkoop van cd's, vinyl en dvd's."

De inkomsten uit streaming zijn gebaseerd op betaalde abonnementen als Spotify, Deezer en Apple Music. Maar dat geld komt natuurlijk niet integraal bij de artiesten terecht. Op zijn website legt Spotify uit dat het ongeveer 30 procent commissie neemt en 70 procent doorstort aan de muziekindustrie. En hoe die verschillende schakels die koek verdelen, dat is voor niemand duidelijk.

Vraag van de markt

"Het aandeel uit streaming is een nulkommapercentage", meent componist en vaste K3-producer Miguel Wiels. "Je moet al een heel groot volume verzetten om daar een enigszins noemenswaardig bedrag aan over te houden. Het is niet te vergelijken met wat er tien jaar geleden nog werd verdiend met cd-verkoop."

Wiels heeft zich lang verzet tegen het aanbieden van het K3-repertoire op Spotify. Nu de muziek wel te streamen is, merkt hij er weinig van. "Tot op heden heb ik niet gemerkt dat ik er iets aan verdiend heb." Maar daar knelt volgens hem ook het schoentje. "Er is geen verdienmodel", zegt Wiels. "Vandaag maken labels 360 graden-deals waarvan streaming als een soort visitekaartje deel uitmaakt, om muziek in de markt te zetten. Daar houden hoogstens de artiesten zelf iets aan over. Auteurs, componisten, muzikanten of technici: voor hen blijft niets over."

Voorlopig gaat streaming dan ook om aanvullende inkomsten, zegt ook BEA Music. "Maar dat kan snel veranderen", denkt Maeterlinck. Afgaand op de in 2015 gerealiseerde omzet hebben zo'n 182.500 Belgen een abonnement op een streamingdienst. Maeterlinck gelooft dat die markt de volgende jaren exponentieel kan groeien. Zo levert een hit in Noorwegen al snel 35 miljoen streams op, terwijl dat in België iets meer dan 1 miljoen is. "En als die cijfers stijgen, komt dat ook de totale omzet van de markt ten goede", zegt Maeterlinck.

Al zal het ook nodig zijn dat er lokale portalen van streamingdiensten komen. Vandaag heeft Spotify een eigen portaal in Nederland. In België krijgt de gebruiker een internationale feed, waar het moeilijker is om specifiek voor de lokale markt aan promotie te doen. Daarnaast houden sommige artiesten en labels hun muziek bewust weg van Spotify en co.

Niet slim, vindt BEA Music. "Streaming is een antwoord op de vraag van de markt, van de consument die op een gebruiksvriendelijke manier naar muziek wil luisteren", zegt Maeterlinck. "Sommige artiesten en labels denken dat als ze die streaming wegnemen, mensen wel opnieuw platen gaan kopen. Maar daar gaan we niet flauw over doen: dat zal niet gebeuren. Die gebruikers zullen gewoon weer downloaden van illegale sites. Tegelijk merken we een positieve kruisbestuiving van digitaal naar cd en vinyl. Streamingdiensten doen mensen nieuwe dingen ontdekken, die ze achteraf toch in huis willen halen."

Op die manier heeft streaming het potentieel om het kopen van cd's en vinyl te stimuleren, meent Maeterlinck. Maar zover staat de Belgische markt nog lang niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234