Zondag 23/02/2020

Muziek

Stof tot nachtdenken: Oaktree breit visueel sluitstuk aan Dust

Oaktree - Dust (hoes)Beeld Oaktree

Een jaar nadat Oaktree de wereld iets minder lelijk maakte met de bloedmooie EP Dust, last Adriaan De Roover twee visuele verlengstukken aan dat nachtdonkere mini-album. Dit weekend volgt de apotheose.

Een digitale choreografie. Zo noemde De Roover de virtuele wandeling door zijn website, die opgetrokken werd uit artwork van zeven bevriende kunstenaars. Elk creëerde een ets, installatie, foto of video die één van de zeven nummers op het mini-album Dust begeleiden. Alle werken werden in februari samengebracht op de website die na de online lancering voortdurend bleek te evolueren.

Adriaan De Roover alias Oaktree.Beeld Oaktree

“Qua stijl en gevoel liggen de werken ver uit elkaar,” legt De Roover uit. “Een rode draad is niet te ontwaren, omdat iedere kunstenaar er een andere visie en benadering op na hield. Daarom heeft een achtste kunstenaar alle zeven werken verknipt. Samen vormen ze nu een collage van beeldmateriaal waar je als gebruiker kan in voortbewegen. Uit mijn muziek werden op hun beurt nieuwe soundscapes geschapen. De website evolueerde voortdurend, maar tegelijk wilde ik van dag één dat ze zelf vergankelijk zou zijn: dit weekend verdwijnt de site trouwens in de annalen van het internet.”

Na twee maanden keert het webluik van Dust dus - hoe toepasselijk - weder tot stof en as in cyberspace.

Avondstemmig

Op zijn beurt herstelt DE Studio in Antwerpen de afzonderlijke werken in ere, door ze een weekend lang in de oorspronkelijke vorm te tonen in een expo, gevolgd door een liveconcert van Oaktree zélf. Verwacht je aan een concert dat stof tot nachtdenken geeft: de wereld van Oaktree is er één van maanverlichte ambient en electronica, maar net zo goed met avondstemmige harp en piano. Om nog te zwijgen over de verduisterde microgeluiden die een eigen subtiele lappendeken vormen, waarin Nicolas Jaar, Matthew Herbert en Nils Frahm zich behaaglijk onder nestelen.

De Kalmthoutse klankkunstenaar achter Oaktree bedacht Dust met een ambitieus Gesamtkunstwerk, maar écht bedacht klinkt zijn opzet dan weer niet: “Dust vormt geen georkestreerd verhaal dat per se ergens heen moest gaan. De belangrijkste vraag die ik me stelde, was hoe ik al die verschillende werken en disciplines samen kon laten werken, en hoe ze zich tot elkaar verhouden.”

Existentiële vragen

Er speelde evenwel ook een existentiële reden mee om de EP verlengstukken zonder eeuwige houdbaarheidsdatum mee te geven: “Elke dag verschijnen ontelbare nieuwe songs op SoundCloud. Wat is mijn plaats tussen al die miljoenen songs? Zal mijn muziek over vijftig jaar opgezocht worden door verzamelaars, zoals je vandaag vinylfreaks rommelmarkten ziet afschuimen? Wat gebeurt er met alle muziek die je vandaag kunt streamen? Een antwoord op die vragen kan ik je niet geven, nee.”

Anna Rubbens - werk bij 'Late Bloomer'Beeld Anna Rubbens

Dat hoéft ook niet, gelooft hij. Zoals zijn muziek niet in één hokje te proppen is, zo open lijkt hij ook in de kunstwereld te staan. Dat merk je trouwens aan de kunstwerken die Dust vergezellen. “Elk nummer creëerde een andere belevingsruimte, maar geen enkel werk verhaalde letterlijk één van mijn nummers,” zegt De Roover. Voor ‘Late Bloomer’ maakte Anna Rubbens bijvoorbeeld een ets van een vrouw in een soort spookbos. “Haar werk roept bij mij vooral bevreemding op,” meent de muzikant achter Oaktree. “Er speelt een ongemakkelijke spanning tussen de grootsheid van het bos en het zelf erg klein zijn. Anna en ik kennen elkaar goed, en ze heeft iets heel persoonlijks gemaakt bij de song.”

“Sommige kunstwerken waren ook donkerder en ruwer dan ik mijn eigen muziek ervaar. Eigenlijk was Dust daarmee een oefening in loslaten, voor àlle partijen. Ik gaf de kunstenaars carte blanche, maar op de website werden hun werken ook verknipt, omgedraaid en uit elkaar getrokken tot een collage. Ik heb niemand horen klagen, maar ik weet wél dat niet iedereen dat even fijn vond: een digitaal werk leende zich natuurlijk beter tot de website dan een ets bijvoorbeeld.”

Maar goed: dit weekend volgt dus de ultieme Wiedergutmachung voor alle artiesten die hun werk tegen wil en dank moesten loslaten. En nog beter nieuws voor de vergankelijkheidsgedachte van Oaktree: Dust zal nog wat langer blijven meedraaien.

Zaterdag 8/4, 20u30-24u00: Oaktree Live in DE Studio in Antwerpen met aaneensluitend expositie & Leave Us At Dawn.

Zondag 9/4, 12u00-18u00: Expositie + optreden Monomono (gratis)

Info & tickets: DE Studio

Website Oaktree

Dust is verschenen bij PIAS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234