Zaterdag 04/07/2020

Pukkelpop

STIKSTOF op Pukkelpop: recht voor de rap

Beeld Senne Van Der Ven

Het schotste, scheefste en scherpste hiphopcollectief van ‘t land, STIKSTOF, is helemaal terug. En dat vierde het viertal met een viersterrenshow.

Het was een tijd stil rond STIKSTOF, en dat had deels te maken met de solovlucht van bandlid Omar-G, alias Zwangere Guy. Het Brusselse collectief staat nu aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk. Volgende week volgt een nieuwe single, in het najaar bevallen ze van een langverwachte nieuwe plaat.

Wie een exclusieve glimp wilde opvangen van de echografie moest niet in hun thuishaven, maar in Kiewit zijn. In de Lift, meer bepaald, die Brussels kleurde. “Ik ben chaud, kom we gaan vooraan staan”, riep een ket zijn kameraden toe. Een halfuur voor het begin van de set was het op eerste rijen al drummen. “Ik heb nog nooit zo veel motherfuckers gezien bij een soundcheck”, grijnsde Omar-G.

Beeld Senne Van Der Ven

Met Omar-G heeft STIKSTOF een volksmenner met een onvermoeibare flow in de rangen. Hij nam zijn plek in de vuurlinie en bespeelde het publiek als een boksbal. Rechts, links, boven, onder: iedereen moest en zou alle uithoeken van de tent van verkennen.

Uppercut

In zijn schaduw waren Jazz, Rosko en Astrofisiks minder prominent aanwezig, maar wanneer ze hun stembanden de vrije loop lieten, was het wel altijd raak. “Recht voor de raap, we gaan echt voor de rap”, bromde die eerste met een grain die koude rillingen door ons tenger lijf joeg. Het zou niet de laatste keer zijn dat de woordspielerei van de Brusselaars een uppercut uitdeelde.

Beeld Senne Van Der Ven

Wanneer we STIKSTOF ontleedden, ontdekten we een parallel tussen de straatpoëzie en broze beats van Deejay Vega. Het geheel oogde altijd donker, maar achter de façade schuilde intelligentie en aanstekelijkheid van een zeldzame soort. Het was moeilijk om niet in zwijm te vallen voor hun broeierige hiphop.

“Fuck de rapshows waarin motherfuckers de hele tijd praten”, gaf Omar-G andere rappers een sneer. Ze zouden in vijftig minuten tijd meer dan tien songs spelen, met ‘Brussel bruisend’, ‘Ja dan’ en ‘Dobberman’ als primussen van de klas. Ook uitstekend: de obscure, psychedelische visuals van Gogolplex. Ze toverden de Lift om tot een onheilspellende uithoek van Kiewit.

Beeld Senne Van Der Ven

STIKSTOF eindigde zoals de gemiddelde band dat nooit zou doen: met nieuw materiaal. En die atypische keuze draaide vooral uitstekend uit. ‘Alambetant’ en ‘Frontal’ hebben alles om het tot underground-hits te schoppen: een vettige smoel om op te slaan en een refrein dat met een koevoet, noch hamer uit de oorbuizen is te kloppen.

STIKSTOF is terug, en daar zijn we verdomd blij om.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234