Donderdag 27/06/2019

Boekrecensie

Stefan Hertmans schreef met 'De blinde stoker van de hamam van Fez' een sensuele novelle

► De hoofdfiguur in de novelle van Hertmans gaat in Marokko op zoek naar de blinde stoker van een hamam. Beeld manu valcarce

Stefan Hertmans schreef met De blinde stoker van de hamam van Fez een sensuele en zintuiglijke novelle, die net niet over het randje van de schoonschrijverij duikelt.

Het is een loffelijke gewoonte van de groep onafhankelijke boekhandels in Vlaanderen. Elk jaar zet het verbond een Vlaamse auteur ertoe aan een nieuw kort verhaal op papier te zetten, om dat vervolgens in boekvorm uit te brengen. Voorzichtig drukt Confituur daarmee het spoor van het befaamde Boekenweekgeschenk in Nederland. Het betekent meer dan zomaar een zoethoudertje voor de lezer, die het in de week van 12 december nagenoeg cadeau krijgt bij een bezoek aan een van de 24 winkels.

Na Annelies Verbeke, Geert van Istendael en Peter Terrin is het bijna logisch dat nu Stefan Hertmans is aangezocht. Sinds Oorlog en terpentijn (2013) en De bekeerlinge (2016) beleeft de auteur een modern sprookje en is hij een goudhaantje in de boekhandel geworden. Literatuurkenners hadden onderdelen van zijn rijkvertakte en erudiete oeuvre natuurlijk al langer in de kast staan.

De blinde stoker van de hamam van Fez is meer dan zomaar een gelegenheidsnovelle. Het is een fijnzinnige rêverie over een man die rond de millenniumwisseling een poosje in de Marokkaanse stad Rabat verblijft en zich daar overgeeft aan zintuiglijke genietingen, van geuren en smaken tot middaglijke erotiek met zijn echtgenote.

Hertmans laat niet na de zinnelijkheid en de ruimdenkendheid van de Maghreb te benadrukken, in galmende, bijna woorddronken zinnen. 'Ik voelde met iets van loomheid hoe de hete lucht langs de flatgebouwen steeg, waar op overhuifde balkons de matrones schaterden als meisjes van zeventien, terwijl hun naar kurkuma ruikende dikke vingers verstrooid met wat kralen speelden en kleine radio's onophoudelijk Arabische deuntjes blèrden.'

Lesje in verbeelding

Het is niet de enige zin waar de exuberantie van afdruipt. Hertmans heeft zich zichtbaar vermaakt met de royale zwier van zijn sierlijk opgetuigde frasen. Maar daar blijft het niet bij. De hoofdfiguur is al langer geïntrigeerd door de blinde stoker van de hamam van Fez en wil hem per se ontmoeten. Hij begeeft zich door de negenduizend steegjes, in het onoverzichtelijke labyrint van de medina, en stuit op de oude, nog steeds actieve man, 'wiens hoofd gelooid leek'. En 'in plaats van ogen, zag ik twee witte bollen, als van een forel in de pan'.

In het badhuis krijgt hij een schrander voyeuristisch lesje in verbeelding, in een vertelling die borgesiaanse trekjes aanneemt. 'Deze man heeft zijn blindheid niet geërfd; ze is hem samen met zijn moed aangewaaid, als zijn zelfgekozen lot.' Deze tactiele novelle - waarin kijken en bekeken worden een grote rol speelt - is verzadigd van subtiele symboliek. Ze kan overigens zo mee in een wervend toeristisch pakket voor Marokko.

Beeld rv

Deze week gratis bij aankoop van 17,50 euro boeken bij Confituur Boekhandels. confituurboekhandels.be Hertmans signeert het boek in de Gentse boekhandel Walry op vrijdag 16/12 tussen 16.30 en 18 uur. walry.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden