Zondag 21/07/2019

Interview

Stefaan Degand gaat de opera in: “Bij mij verloopt alles organisch, qua carrière droom ik van niets”

Stefaan Degand zal vanaf 1 mei te zien zijn als bariton in de opera ‘Macho’. Beeld Illias Teirlinck

In Antwerpen gaat op 1 mei Macho in première, de eerste kameropera, oftewel opera met een kleine bezetting, van gerenommeerd componist Robert Groslot. Een zwart romantische komedie waarin Stefaan Degand te bewonderen zal zijn als bariton. “Eerst film en nu opera, fantastisch toch? Mensen vastpinnen in één categorie, daar geloof ik absoluut niet in.”

We schuiven aan tafel bij een uiterst gastvrije Stefaan Degand in een gezellig volkse buurt in de Scheldestad. “Wat drinken jullie? Een watertje? Ik heb plat, heel plat, bruisend en echt intens bruisend, wat denkte?”, vraagt de Antwerpenaar joviaal. Op tafel liggen ondertussen twee stevige mappen met partituren en teksten uit het opkomende operastuk.

Macho is een universeel liefdesverhaal,” zegt Degand, “en zoals het hoort bij een goed drama gaat het helemaal scheef.” Maar het is de muziek van de Belg Robert Groslot die het alledaagse stuk verheft volgens Degand. Sterker nog, toen creatief producent Ralph Broos bij hem kwam aankloppen was het vooral de naam Groslot die de acteur kon overtuigen.

Groslot staat bij velen bekend als huisdirigent van de jaarlijkse Night of the Proms, maar voor Degand is het bijna een kinderdroom die uitkomt om aan de slag te kunnen met Groslots muziek. “Zelfs als kind was ik begeesterd door Groslot, een van de betere pianisten die België ooit heeft afgeleverd. Maar tot mijn lichte irritatie speelt hij zelf niet meer, en dat heb ik hem ook gezegd tijdens onze eerste ontmoeting.”

Operadebuut?

Niemand neemt het u kwalijk als u verrast opkeek bij het lezen van ‘Stefaan Degand’ en ‘opera’ in dezelfde zin. Zetelhangend Vlaanderen kent de acteur vooral als, euh, acteur. Maar Macho een operadebuut noemen klopt volgens Degand niet helemaal. “Het is wel lang geleden dat ik op scène lange partijen zong. De laatste keer was Liefde/Zijn handen, een productie met Josse De Pauw, toch al tien jaar geleden ondertussen. Dat wordt dus weer discipline aankweken, studeren en trainen, maar ik kijk er wel enórm naar uit.”

Stefaan Degand. Beeld Illias Teirlinck

En dat laatste zegt Degand met nadruk. Beïnvloed door zijn vader groeide hij namelijk op met een “geweldige interesse” in zingen, opera en klassieke muziek. Voor hij als acteur afstudeerde aan Studio Teirlinck genoot hij midden jaren 90 een opera-opleiding in Gent, die hij niet afmaakte. “Ik zat er met een dubbel gevoel. Ik wist zeker dat ik acteur wou worden, maar mijn vader pushte mij meer richting klassieke muziek. Uiteindelijk stopte ik toch met de opera-opleiding om volledig voor acteur te gaan. Ik kreeg amper les en was er doodongelukkig.”

Maar de passie en interesse voor klassieke muziek bleef Degand achtervolgen, en de acteur slaagde er af en toe nog in om zijn oude passie te combineren met zijn nieuwe. “Recent nog heb ik Ivan de verschrikkelijke gedaan met Jan Decleir. Daar zat een zangpassage in en ik zei hoogmoedig: ‘Je moet er geen zanger voor inhuren, ik zal dat wel zingen. (lacht) Niemand had dat verwacht, heerlijk gewoon.”

Nieuwe zenuwen

Heerlijk noemt Degand dat onverwachte, maar tegelijk brengt het stress mee voor de acteur. “Bij alles wat ik doe, ben ik wel zenuwachtig. Ik heb zelfs vaak het gevoel dat ze iemand anders moeten vragen. Maar de projecten waarvan ik op voorhand denk: ‘Dit gaat me niet lukken’, daar hou ik meestal de beste herinneringen aan over. En ik vrees dat dit zo’n project is”, zegt de Antwerpenaar lachend.

Maar of Vlaanderen nu een vaste operawaarde rijker is, daarvoor haalt Degand even de schouders op. “Bij mij verloopt alles organisch, qua carrière droom ik van niets. Ik vind het al waanzinnig wat ik allemaal heb kunnen doen. Dat meen ik echt. Op het einde van de dag gaat het mij puur om het acteren en het zingen. Al de rest vind ik onzin. We zien wel waar het schip strandt.”

Macho gaat op 1 mei in première in Antwerpen, tickets via deepbridge.be

Beeld DeepBridge
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden