Maandag 20/01/2020
Stef Kamil Carlens. Beeld Alex Vanhee

Antiradio

Stef Kamil Carlens en de dagelijkse genialiteit

De Morgen-eindredacteur Frederik De Backer praat voor zijn podcast Antiradio met muzikanten over muziek. Elke week schrijft hij op deze plek een eigenzinnig stukje over zijn ervaringen met de praatgasten. Vandaag: Stef Kamil Carlens.

Zelden lag een plakje kaas zo perfect op een snede brood als vanmorgen. Stef Kamil Carlens kijkt naar de zuivel voor zich, glimlacht, en kijkt weer op van zijn bord. Aan de andere kant van de tafel zit Tom Barman, zijn huisgenoot. Dit is een ochtend in het Antwerpen van de vroege jaren 90.

Zet twee met uitzonderlijke talenten begiftigde mensen bij elkaar en plots wordt alles geniaal. De meest banale handeling wordt een gebeurtenis. Je doopt je korstjes niet meer in zomaar een hardgekookt eitje, je doopt ze in hét hardgekookt eitje. En wel op zo'n manier dat je er als toeschouwer met ingehouden adem naar zit te kijken.

Dit appartement is het epicentrum van de Belgische rockscene. Hier worden klassiekers neergepend. Hier wordt 's lands muzikale toekomst vormgegeven, de lakmoesproef ontwikkeld waaraan elke Belgische rocksong vanaf nu zal worden onderworpen.

Barman veegt de melksnor van zijn gezicht met een gratie die grenst aan het poëtische. Carlens knipt z'n teennagels, en wel op ongezien sierlijke wijze. Michelangelo had het niet mooier op een plafond gekregen. Da Vinc's 'Laatste Avondmaal' is het geklieder van een kleuter vergeleken met dit tafereel. En terwijl Tom Barman de titel van 'Suds & Sofa' nog snel aanpast op zijn kladblok, zweeft een nagel als in slow motion door de kamer om uiteindelijk als een minuscule schoonspringer ongemerkt pal in het midden van diens kom cornflakes te belanden. Adembenemend.

Leken zullen opperen dat wanneer alles geniaal wordt, net die genialiteit vervalt. Zij dwalen. Zij zien een Stef Kamil Carlens die zijn haardos ogenschijnlijk willekeurig met een schaar te lijf gaat, zonder de grootsheid van zijn daad in te zien. Een kenner weet: hier zijn hogere krachten aan het werk.

Ik was graag een vlieg geweest in dat appartement, een stille getuige van de lotgevallen van twee jonge goden in de fleur van hun creatieve leven. Een constant gevergde waakzaamheid voor in het rond vliegend lichaamsafval is een kleine prijs voor zo'n verrijking van een vliegenleven.

Frederik De Backer. Beeld Stefaan Temmerman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234