Maandag 23/09/2019

Dvd & blu-ray

'Star Wars: Episode VII' breekt ook op dvd en blu-ray alle records

Beeld © rv

Nadat Star Wars: Episode VII - The Force Awakens in de VS 42 records brak, blaast de film nu alle andere releases qua thuisentertainment van de kaart. Ter illustratie: voor elke twee blu-rays die van The Hateful Eight worden verkocht, gaan er honderd van The Force Awakens over de toonbank.

In een dag naar 100 miljoen dollar (88,4 miljoen euro), in drie dagen naar 200 miljoen dollar (176,8 miljoen euro), in vijf dagen naar 300 miljoen dollar (265,2 miljoen euro), in acht dagen naar 400 miljoen dollar (353,6 miljoen euro), in tien dagen naar 500 miljoen dollar (442 miljoen euro). In tien dagen verdiende de film in de VS vorig jaar al twee keer zoveel terug als hij had gekost.

De bioscooprun duurde veertien weken, waarbij het aantal schermen daalde van 4.136 naar 462. Tegen 7,5 euro per kaartje bracht de film 828,7 miljoen euro op, wat betekent dat er 110,5 miljoen mensen gingen kijken in 112 dagen. Als je weet dat de leeftijdsgroep 13 tot 50 jaar zo'n 154 miljoen mensen omvat, dan zijn virtueel zeven op de tien mensen van die groep naar de film gaan kijken. Zetten we de gemiddelde grootste zaal van een multiplex op driehonderd zitjes, dan heeft de film 368.111 keer een zaal gevuld. 3.286 keer per dag. Enkel in de VS.

Disney dankt de goden voor de aankoop van Lucasfilm in 2012, want de 3,5 miljard euro van toen is achteraf beschouwd een koopje geweest. Dankzij Star Wars: The Force Awakens stegen de inkomsten van de reus in het eerste kwartaal van 2016 met 14 procent tot 13,3 miljard euro. De film bracht in de bioscoop zo'n 1,8 miljard euro op en had een gevoelig effect op de verkoop van vorige Star Wars-films op dvd, blu-ray en video on demand. Daardoor stegen in het segment Studio Entertainment de inkomsten tot 2,6 miljard euro, een sprong van maar liefst 46 procent. En dat terwijl het hoogtepunt van de verkoop van schijven al tien jaar achter ons ligt.

Inderdaad, de evolutie van schijf naar digitale kopie is definitief ingezet. The Martian verpulverde begin januari het record van snelst verkopende live-action digital HD of digital copy, met maar liefst een miljoen stuks in drie weken tijd. Ook voor The Force Awakens kreeg de digital download prioriteit (hij was een week eerder beschikbaar via iTunes en Google Play).

Voor grote warenhuisketens en uiteraard voor echte fans blijft de fysieke release van dvd en vooral blu-ray natuurlijk een evenement van formaat. Blu-ray.com kon het niet laten het volgende te schrijven: "Het hoeft geen betoog dat Star Wars: Episode VII - The Force Awakens de blu-ray zal zijn die het hele jaar gaat bepalen." Bij ons zijn er twee edities. Er is de normale release met twee schijven, een voor de film en een voor de extra's. Hij is tijdelijk beschikbaar met een 'limited edition sleeve', waarbij je kunt kiezen voor de Light Side of voor de Dark Side. En er is de exclusieve 'Limited Edition Steelbook', met drie schijven: u krijgt er nog de film op dvd bij.

Het bonusmateriaal van een Star Wars-schijf is meestal erg uitgebreid, om niet te zeggen spectaculair. Op het eerste gezicht doet deze release die traditie alle eer aan. De extra's zijn goed voor 114 minuten en 17 seconden en bevatten eigenlijk drie voor de fans belangrijke elementen. Eén: een making of, hier 69 minuten en 14 seconden lang, verteld in vier hoofdstukken die zowat alle facetten van de productie behandelen.

Twee: featurettes, hier zeven korte docu-items die samen 41 minuten en 21 seconden duren en op het volgende inzoomen: de eerste leessessie voor de acteurs, het ambachtelijk vakmanschap dat in de creatie van wezens als Chewbacca kruipt, de constructie van droid BB-8, de opbouw van het climactisch lichtzwaardduel, de digitale tovenarij van de Star Wars-ruimtetuigen en de soundtrack van John Williams. Drie: verwijderde scènes, in dit geval zes op schijf en een op digitale kopie, samen goed voor 3 minuten en 42 seconden.

Bepaalde reviewsites lieten intussen echter al uitschijnen dat Disney deze editie niet als de definitieve beschouwt. Er wordt betreurd dat er in tegenstelling tot de schijven van alle vorige films geen audiocommentaren zijn en dat heel wat van de featurettes eigenlijk herhalen wat al in de making of is behandeld. Sommige bloggers gingen zelfs zo ver te beweren dat dit de release van de gemiste kans is. De weggelaten scènes hadden bepaalde vragen die de film opriep over wie nu eigenlijk het overwicht heeft in de galactische oorlog kunnen oplossen, wat ze nu kennelijk helemaal niet doen.

De kip met de gouden eieren

Misschien is de voorlopige echte waarheid dat Disney niet primair is geïnteresseerd in wat de film fysiek en digitaal vergaart. Fox maakte veertig jaar geleden al de fout alle rechten voor merchandising aan George Lucas te laten. Sindsdien weten studio's dat de kip met de gouden eieren in merchandising voor kinderen ligt, in dit geval ook voor de nerds onder adolescenten en volwassenen. In 2015 alleen bracht The Force Awakens qua merchandising via licentierechten zo'n 2,6 miljard euro op. 2016 moet daar nog eens 4,6 miljard aan toevoegen. Van gepimpte notebooks tot toiletpapier voor Jedi Knights, u kunt het zo gek niet bedenken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234