Dinsdag 07/04/2020

Albumrecensie

St. Vincent - ‘Masseduction’: seks, drugs en rauwe rouw

St. VincentBeeld Nedda Afsari

Op haar vijfde album laat St. Vincent je dichter dan ooit in haar leven toe. Hoewel de songs vaak opzichtig en uitzinnig gekleed gaan, geeft Annie Clark zichzelf helemaal bloot. Krols crepeert ze tussen drugs en droefenis, en tussen seks en sleazy praatjes.

“Ik was altijd overtuigd dat ik transparant en moedig klonk op mijn vorige platen,” vertelde St Vincent ons onlangs. “Maar ik maakte te veel songs nodeloos complex. I was cockblocking my own emotions.”

Vandaag verspert ze diezelfde emoties niet langer de weg. Wat zou er dan veranderd zijn sinds de release van haar laatste plaat? De bekendheid van St. Vincent nam na haar vorige, titelloze langspeler immers plots een hoge vlucht, waarop een oneindige en slopende wereldtour volgde. Een generatie aan jonge songschrijfsters trok ze over de streep met haar eigen lijn van vrouwvriendelijkere gitaren. En dan was er nog haar tweede leven in de tabloids na een relatie(-breuk) met model en actrice Cara Delevingne en Kristen Stewart.

St Vincent hoes plaatBeeld rv

SM en zelfmedicatie

Een andere artiest zou haar emotionele leven niet eens meer op een kiértje durven zetten na zo’n brutale aanranding van privacy. Maar dat is buiten de tegendraadse en onvoorspelbare Annie Clark gerekend. Méér dan ooit exploreert ze haar seksuele leven en lijden op Masseduction. “I can’t turn off what turns me on,” zingt Clark in de titelsong, waarna ze dat kraantje aan verlangens en fantasmes inderdaad helemaal opendraait.

In ‘Savior’ beschrijft de songschrijfster bijvoorbeeld hoe ze plezier vindt in sadomasochisme en rollenspel. Het frenetieke ‘Pills’ gaat dan weer ongefilterd over zelfmedicatie (“Pills to grow, pills to shrink, pills, pills, pills and a good stiff drink/ Pills to fuck, pills to eat, pills, pills, pills down the kitchen sink”). Die laatste song blijkt in de laatste rechte lijn een glansrol weg te leggen voor Kamasi Washington op elegante sax, maar ook Soundwave en Delevingne - dààr heb je d’r weer! - schitteren in datzelfde nummer.

Naar verluidt zou ook ‘Young Lover’ over diezelfde ex gaan. “Oh, so what / Your mother did a number / So I get gloves of rubber / To clean up the spill,” klinkt het hardvochtig nadat ze die laatste levenloos aantreft in bad na een overdosis. De dood sluimert overigens vaker rond als Fremdkörper op het verrassend poppy Masseduction. In de afsluitende ballad ‘Smoking Section’ gunt St. Vincent je bijvoorbeeld de rauwste blik in haar zielswereld, terwijl ze alludeert op depressie en zelfmoord.

Peepshow van verlangens en verslaving

Ook in het bijna ondraaglijk intimistische ‘Happy Birthday, Johnny’ lijkt een rouwdienst niet veraf voor de protagonist. Die mysterieuze Johnny, geplaagd door demonen en drugs, deed eerder al zijn intrede in de titelsong van Marry Me en ‘Prince Johnny’ op haar vorige album. “Only you know the secrets, the swamp and the fear,” zingt ze met een krakje in haar stem. Het klinkt als een treurig adieu.

Hoewel Masseduction een peepshow is van verlangens, verslaving en zelfmoord, voelt de plaat niet aan als een wurgkoord dat steeds strakker aangespannen wordt. Daarvoor speelt St. Vincent te gretig met Moroder-disco (‘Sugarboy’), Prince-achtige funk ('Masseduction') of decadente synth-pop (‘Los Ageless’). Elders houdt ze ook al eens graag een broeierig onderonsje met fuzzy gitaren en elektronica (‘Fear the Future’) of schrijft ze op piano een liefdesbrief aan haar lievelingsstad ('New York').

Hitsig en hilarisch 

Op deze plaat werkte St. Vincent dan ook samen met Jack Antonoff (zie ook Lorde en Taylor Swift), en die producer lijkt al vanaf de openingssong ‘Hang on Me’ zwaar in te zetten op sensualiteit, pulserende bassen en de erotische spanning in Clarks stem.

“You and me, we’re not meant for this world”, horen we haar ergens zingen in die song. Hoe fatalistisch Masseduction ook mag klinken, de duisternis die ze bezweert is ook bezwerend. Méér complex, hitsig en hilarisch, donker of dansbaar hoorde u St. Vincent vast nooit tevoren. Daarbij werpt deze popkameleon en synth-cyborg zichzelf op als hyperkinetische gids in de fluokleurige krochten van haar eigen ziel. 

It’s not the end,” zingt ze nog aan het eind van deze muzikale, onderhuidse trip, in een poging om alle eerdere confessies te relativeren. We zullen haar maar geloven, zeker? Hòòg, Annie, kijk omhoog!

Masseduction is zopas verschenen bij Caroline Benelux.

St. Vincent speelt 23/10 in de AB, Brussel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234