Dinsdag 05/07/2022

NieuwsMuziek

Spotify verwijdert Neil Young-songs na dispuut over podcast met covid-desinformatie

Neil Young laat zijn nummers verwijderen van Spotify. ‘Leugens worden er verkocht voor geld’, vindt hij. Beeld REUTERS
Neil Young laat zijn nummers verwijderen van Spotify. ‘Leugens worden er verkocht voor geld’, vindt hij.Beeld REUTERS

Het pleit is beslecht tussen Spotify en Neil Young (76). Terwijl de streamingdienst de muziek van de artiest verwijdert, kan men zich afvragen wie er in deze zaak nu werkelijk het onderspit delft.

Céline Rottier

“Wie is Neil Young?” Die spottende vraag ging woensdagochtend rond op sociale media terwijl anderen zich luidop afvroegen of de Canadese artiest überhaupt nog leefde. De commotie kwam er nadat Young had geëist dat zijn muziek van Spotify werd gehaald, omdat het platform via Joe Rogans (54) immens populaire podcast desinformatie over vaccinaties zou verspreiden. “Leugens worden verkocht voor geld”, zei Young op zijn website.

In 2020 sloot Rogan een deal van 100 miljoen dollar met Spotify voor exclusieve rechten op zijn podcast. Met naar schatting 11 miljoen luisteraars per aflevering is The Joe Rogan Experience de meest beluisterde podcast ter wereld. “De deal geeft de streamingdienst de kans om munt te slaan uit het enorme publiek van Rogan. Ze gebruiken hierbij advertentiestrategieën om luisteraars te laten overschakelen op Spotify Premium”, schrijft The New York Times op 20 mei 2020. “Met deze exclusieve rechten probeert het platform zich ook sterker in de markt te zetten tegenover een andere grote speler: YouTube.”

Rogan is een voormalige vechtsporter en populaire comedian met een dubieuze reputatie. Zo riep hij bijvoorbeeld gezonde, jonge mensen op zich niet te laten vaccineren en promootte hij de behandeling van Covid-19 met een ontwormingsmiddel voor paarden. Recentelijk sprak Rogan met de omstreden viroloog Robert Malone, die bekritiseerd wordt voor het verspreiden van onjuiste informatie over vaccins.

Comedian Joe Rogan in The Ice House Comedy Club in Pasadena. Zijn podcast heeft miljoenen luisteraars, maar zijn gasten en meningen zijn niet altijd onbesproken. Beeld Getty Images
Comedian Joe Rogan in The Ice House Comedy Club in Pasadena. Zijn podcast heeft miljoenen luisteraars, maar zijn gasten en meningen zijn niet altijd onbesproken.Beeld Getty Images

Hoewel het voor Young dan wel een vrije wereld mag zijn, is hij publiekelijk gekant tegen zulke desinformatie. “Spotify kampt recent met een groot probleem omtrent onjuiste informatie. Dat is zeer kwalijk voor onze maatschappij.”

Songs verkocht

Op zijn website verklaart Young dat Spotify goed is voor 60 procent van zijn wereldwijde streams. “Bijna elk nummer dat ik ooit gemaakt heb, is beschikbaar op het platform. Het is een groot verlies voor mij en mijn platenmaatschappij.”

Maar vorig jaar verkocht Young 50 procent van de rechten van 1.180 van zijn nummers aan vermogensbeheerder Hipgnosis Songs Fund - kostprijs: maar liefst 150 miljoen dollar (omgerekend zo’n 120 miljoen euro). De ‘Heart of Gold’- en ‘Rockin’ in the Free World’-artiest is zeker niet de enige die zo’n deal sloot. Ook artiesten als Bob Dylan, Shakira en Bruce Springsteen verkochten onlangs hun muziekcatalogus voor miljoenen dollars.

Waarom? “Verschillende redenen, maar vaak het geld van de deal zelf. Dat bedrag is hoog, omdat het populair is onder zulke bedrijven om de catalogi van bekende artiesten te kopen”, staat in het rapport van Billboard Insights.

Ook een gebrek aan liveconcerten en streams zijn drijfveren om de auteursrechten te verkopen. Spotify houdt er een ingewikkeld beleid op na waarin ze exact berekenen hoeveel een artiest verdient met hun streams, maar dat bedrag lijkt weleens te fluctueren, blijkt op hun officiële website. Daar komt dan nog eens bij kijken dat de streamingdienst zelf ook een aandeel krijgt, alsook andere rechthebbenden en een stuk dat naar de belastingen gaat. Young kan rekenen op ongeveer 6 miljoen maandelijkse luisteraars - tegenover de 11 miljoen van Rogan.

Maar niet alleen de bedragen die Spotify uitbetaalt, zijn een tikje schimmig: ook het beleid van de streaminggigant als het op desinformatie aankomt, is erg onduidelijk. Platformen als Facebook en YouTube krijgen ook te maken met verspreiders van onjuiste informatie, maar zij lijken er tenminste een geschreven beleid op na te houden. Hierin verklaren de platformen actief fake news op te sporen en het te verwijderen. Wie zoekt naar een dergelijk geschreven manifest van Spotify, doet dat vergeefs.

Tot ergernis van Neil Young, dus. “Ik hoop met heel mijn hart dat andere artiesten en platenmaatschappijen mijn voorbeeld volgen, en op deze manier niet meewerken aan de verspreiding van dodelijke informatie over Covid-19.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234