Woensdag 26/02/2020

Muziekindustrie

Spotify en co. halen de cd in: meer dan de helft van de muziek wordt digitaal gekocht

Beeld REUTERS

De troonsafstand van de cd is een feit. Voor het eerst is streaming in ons land populairder dan het blinkende schijfje. Maar ondanks het succes van Spotify en consoorten boert de totale Belgische muziekmarkt licht achteruit.

Muziek kopen doen we tegenwoordig digitaal. Streaming en legale downloads leverden de Belgische muziekindustrie vorig jaar iets meer dan 39 miljoen euro op, goed voor een marktaandeel van 54 procent. Daarmee is de digitale muziekverkoop voor het eerst groter dan de fysieke verkoop van cd's, vinyl en dvd's. Die inhaalbeweging is volledig op het conto van streamingdiensten als Spotify, Apple Music en Deezer te schrijven. Die zagen hun inkomsten het afgelopen jaar oplopen tot 29,78 miljoen euro, een stijging van 38,6 procent tegenover 2016. Daarmee is streaming voor het eerst een belangrijkere inkomstenbron dan de verkoop van cd's, die in 2017 op 27,12 miljoen euro bleef steken.

Maar hoe stevig de groeischeut van streaming ook is, ze kan niet verhullen dat de muziekindustrie, na een aantal vette jaren, de inkomsten opnieuw – licht – ziet dalen. De Belgische muziekmarkt was in 2017 goed voor 73,20 miljoen euro, een daling met 1,8 procent tegenover het jaar voordien. Maar dat is volgens Pieter Swaelens, directeur van de Belgian Entertainment Association (BEA), die de cijfers verzamelde, geen reden tot paniek. "In 2015 en 2016 hadden we met K3 en Adele telkens een grote release. Zo'n hitalbum was er vorig jaar niet en dat laat zich meteen voelen in de cijfers." 

Plafond nog niet bereikt

Bovendien zitten we qua streaminginkomsten nog lang niet aan het plafond, gelooft Swaelens. "In vergelijking met onze buurlanden hinken we nog steeds achterop wanneer het over streaming gaat. We hebben in België het fenomeen iets trager omarmd." Naar oorzaken is het niet lang zoeken. In de ons omringende landen waren telecomoperatoren er als de kippen bij om hun gsm-abonnementen bij wijze van verkoopargument aan zo'n streamingaccount te koppelen. Bij ons gebeurde dat, door de wet op de koppelverkoop, niet. Ook de moeilijke Belgische markt, met in het zuiden een totaal andere muzieksmaak dan in het noorden, zorgde ervoor dat ons land niet hoog op het prioriteitenlijstje van de internationale streamingdiensten stond. 

Maar die achterstand wordt de komende jaren weggewerkt, geloven ze bij BEA. Het verbod op koppelverkoop is ondertussen al een aantal jaar naar de prullenmand verwezen. Vandaag wordt telecomoperatoren die hun klanten een streamingabonnement cadeau willen doen, niets in de weg gelegd. De recent verscherpte concurrentie op de telecommarkt zou er bovendien voor kunnen zorgen dat gsm-abonnementen en streamingaccounts nu wel worden gekoppeld. Bij BEA hopen ze dat de streamingdiensten zelf ook hun duit in het zakje doen. Voorbeelden uit het buitenland laten zien dat het opstarten van een portaalsite, specifiek gericht op een bepaald land en waarbij lokale artiesten worden gepromoot, de gebruikerscijfers een serieuze boost kunnen geven. 

Vinyl

De inkomsten uit streaming zullen dus ook de komende jaren blijven groeien, geloven ze bij BEA. Dat zal ook moeten, wil de muziekindustrie haar inkomsten op niveau houden. Naast streaming zit immers enkel de verkoop van vinyl in de lift. In 2017 was de verkoop van langspeelplaten goed voor bijna 6 miljoen euro, een verdubbeling in vergelijking met 2015. Al wil Swaelens dat succes niet overdrijven. "Ondanks die mooie groeicijfers is vinyl goed voor amper 8 procent van de inkomsten." 

De cijfers van alle andere dragers kleuren rood. De verkoop van zowel dvd's als cd's nam de afgelopen jaren een forse duik en ook het downloaden van muziek boet in aan populariteit. Al is dat volgens Swaelens alweer geen reden tot paniek. "Ik geloof niet dat op korte termijn een van die dragers zal verdwijnen. Muziek bereikt een heel divers publiek, dat ook op heel diverse manieren naar die muziek luistert. Het oudere publiek zal eerder voor cd's kiezen, terwijl jongere muziekliefhebbers een voorkeur hebben voor streamen." Die twee manieren om naar muziek te luisteren hoeven elkaar ook niet uit te sluiten. Swaelens: "We zijn er van overtuigd dat streamingdiensten door hun grote aanbod ook de verkoop van fysieke dragers, als verzamelobject, positief beïnvloed."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234