Donderdag 28/05/2020

Filmfestival Venetië

"Speelduur? Daar denk ik niet aan"

► The Women Who Left gaat over een vrouw die na 30 jaar vrijkomt uit de gevangenis.Beeld rv

Met The Women Who Left, een film van bijna vier uur, heeft de Filipijn Lav Diaz op het 73ste Filmfestival van Venetië de hoofdvogel afgeschoten. Maar ook de Vlaamse Fien Troch viel in de prijzen.

Tien jaar geleden maakte Lav Diaz met Evolution of a Filipino Family een film die meer dan tien uur duurde. En eerder dit jaar won hij nog een Zilveren Beer in Berlijn voor zijn meer dan acht uren durende A Lullaby to the Sorrowful Mystery. Hij heeft wel meer films van die lengte gemaakt. "Ik denk niet aan de speelduur wanneer ik een film draai", zegt hij. En hij roept anderen op om zich ook te verzetten tegen de grenzen die de conventionele cinema oplegt. In interviews zegt hij ook vaak dat hij er geen probleem mee heeft dat kijkers even naar buiten lopen voor een sigaretje of een plasje. Zelfs een dutje mag.

Diaz is al jaren een radiografie aan het maken van zijn land via portretten van individuen en families. Hij doet dat met een extreme cinematografische aanpak, met kleine observaties, omgevingsgeluiden, met een beperkt aantal shots en weinig camerabewegingen.

Diaz is inmiddels 57 en The Woman Who Left is zijn 19de film en vertelt het verhaal van Horacia, een lerares die 30 jaar in de gevangenis heeft gezeten voor een misdaad die ze niet heeft begaan. Wanneer ze eindelijk vrijkomt, is haar man overleden, haar dochter vertrokken en haar zoon vermist.

"Mijn hoofd draait als een tol, het is ongelooflijk", zei Diaz toen hij zijn prijs in ontvangst nam. "Dit is voor mijn land, voor alle Filipijnen, voor de strijd voor de menselijkheid. Dank je." Gewoonlijk neemt Diaz het op voor de kleine mens en tegen de macht. Toen hij eerder interviews deed na de vertoning van zijn film, zei hij: "Dit is de 21ste eeuw en we zijn nog altijd barbaars, we gedragen ons als beesten. Waarom? We zouden onszelf meer moeten bevragen."

Lav Diaz met zijn Gouden Leeuw.Beeld Photo News

Dat hij de Gouden Leeuw won met een film van 3 uur 46 minuten kan er ook toe bijdragen dat er eens een film van Diaz in het gewone bioscoopcircuit zal uitkomen. Zijn andere werk is doorgaans zo lang dat het nooit te zien is in een klassieke filmzaal.

In Venetië hadden velen andere vragen. Waarom de Hollywood-films die in Venetië het luidst werden toegejuicht, uiteindelijk weer naast de hoofdprijs grepen. Het is al van 2010, met Somewhere van Sofia Coppola, geleden dat nog een Amerikaanse prent won. Met een juryvoorzitter als Sam Mendes, regisseur van de laatste twee Bond-films, hadden sommigen wellicht op meer gerekend.

Emma Stone scoort

Zoals Damien Chazelle, regisseur van openingsfilm La La Land. De film won de Copa Volpi voor de beste actrice voor Emma Stone. Aangezien in Venetië de stilzwijgende traditie bestaat om aan iedere winnende film niet meer dan één prijs toe te kennen, was het al duidelijk dat het mooie liedje voor La La Land daarmee gedaan was. Voor Emma Stone is deze prijs nog maar een begin. Ze is de eerste Amerikaanse sinds Julianne Moore in 2002, voor Far from Heaven, die deze prijs wint.

Volgens de vakbladen heeft Emma Stone dankzij haar Venetiaanse bekroning nu al een belangrijke voorsprong op concurrenten als Natalie Portman, schitterend in Jackie, en op Amy Adams. Die laatste was in Venetië met twee films die haar een Oscar-nominatie kunnen opleveren: Arrival van Denis Villeneuve, helemaal genegeerd door de jury, en Nocturnal Animals van Tom Ford. Die laatste kreeg de grote prijs van de jury voor zijn thriller waarin Jake Gyllenhaal de ex speelt van Adams.

Landgenote Fien Troch sleepte een regieprijs in de wacht voor 'Home'.Beeld EPA

In de hoofdcompetitie moest de Europese film het stellen met de prijs voor het beste acteerdebuut voor de Duitse Paula Beer in het Franse Frantz van François Ozon. In de Orrizonti-nevencompetitie won onze landgenote Fien Troch de prijs voor de beste regie voor Home. De film werd na de première al lovend onthaald, en de prijs is de kers op de taart. "Je werkt jaren aan een project en dan is zo'n prijs een zeer welgekomen garantie dat je film een mooi leven tegemoet gaat."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234