Zaterdag 14/12/2019
Beeld rv

The Original Soundtrack

Space Mountain was de eerste achtbaan met een gesynchroniseerde soundtrack

In het radioprogramma The Original Soundtrack sluiten De Morgen-journalist Robin Broos en zijn De Standaard-concullega Jeroen Struys een pax media. Elke zaterdagavond zoeken ze op Klara naar de mooiste filmmuziek binnen een afgelijnd thema. Deze week: de maan.

In 1997 namen mijn oma en opa me voor het eerst mee naar Disneyland Paris. Iets wat mijn ouders zich allicht beklaagd hebben, want de keren nadien zijn intussen niet meer te tellen. 

Het hoogtepunt van die eerste trip moest Space Mountain worden, een rollercoaster in het donker die mensen meenam op een reis naar de maan. Ik zeg het bewust in de verleden tijd, want intussen is de attractie jammer genoeg omgebouwd tot een zoveelste Star Wars-installatie. En ik hou van Star Wars, maar ik hield nog meer van de originele Space Mountain. Uiteindelijk deed ik ‘m toen alleen. Mijn grootouders durfden niet, en mijn zus was net twee centimeter te klein. Die traantjes van toen vergeet ik nooit.

Waarom gaat het hier over een pretparkattractie, hoor ik u denken. Wel, Space Mountain was naast de eerste rollercoaster die in een hoek van 32 graden full speed aan 64 kilometer naar boven wordt geschoten. Maar het was ook de eerste achtbaan ter wereld met een gesynchroniseerde soundtrack.

De score van Steven Bramson volgt dan ook precies het traject van de baan. Te beginnen op dat hellende lanceringsplatform, het zogezegde kanon Columbiad uit het boek De la terre à la lune van Jules Verne. In het verhaal draait het om een kanonnenclub die een zodanig groot model hadden gemaakt, waarmee ze een capsule naar de maan konden schieten.

Voor de Imagineers - de ontwerpers van het park - was het een ode aan de Europese cultuur, vanuit de wetenschap dat wij op het vasteland niet zomaar een Amerikaanse take-over zouden aanvaarden. Tegelijk was het een slimme aanpassing van het Amerikaanse model, waar Space Mountain de toekomst moest voorstellen, maar bij voorbaat al verouderd was. Een soort back to the future, retro-model verslijt nooit. Tot alles plots Star Wars moest worden, natuurlijk.

Het zogezegde kanon Columbiad van ‘Space Mountain’ in Disneyland Paris. Beeld Disney

Zo rond second 35 hoor je de muziek van Bramson aftellen naar het afvuren uit het kanon. Op minuut 1:33 reed je in een vertraagde bergop richting een lachende Janneke Maan, die deed denken aan het exemplaar in Le voyage dans la lune, de stomme film van Georges Méliès uit 1902. Opnieuw een knipoog naar gastland Frankrijk. En de fanfare op 2:06 was bedoeld als heroïsch einde bij het terugkeren naar de loading deck. Alsof we allemaal helden zijn die de meest avontuurlijke ruimtereis hebben overleefd.

In 2022 opent in het aanpalende Walt Disney Studios Park een ganse themazone rond Star Wars. En ik kan alleen maar hopen dat die goedkope overlay van Space Mountain dan definitief naar de prullenbak wordt verwezen, en de originele Space Mountain: De la Terre à la Lune - inclusief alle Jules Verne-referenties - in ere worden hersteld. Beste Imagineers, als jullie meelezen: doe het voor Europa!

Zaterdagavond tussen 18 en 20 uur op Klara. Te herbeluisteren op klara.be en als podcast (SpotifyiTunesGoogle Podcasts en Soundcloud). 

Zondag tussen 14 en 18 uur is er de extra special The Original Soundtrack: de beste filmmuziek aller tijden op Klara. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234