Donderdag 17/10/2019

Soundtracks

Soundtracks zijn opnieuw hot: ook 'Roma' krijgt nog filmalbum

Hugh Jackman en de zijnen verkochten vorig jaar het meeste platen in de VS, met de soundtrack van ‘The Greatest Showman’. Beeld RV Twentieth Century Fox

Soundtracks doen soms gouden zaken. Soms zijn ze zelfs groter (en beter) dan de films waar ze bijhoren. Vorig jaar was het best verkochte album in de VS er een. En bij de Netflix-hit Roma wordt zelfs na de release nog muziek geschreven. Want, the audience is listening.

Niet Drake, George Ezra of Ed Sheeran verkochten in 2018 de meeste platen in de Verenigde Staten. Wel Hugh Jackman en de zijnen, met de soundtrack van The Greatest Showman. Daarvan gingen er 1,3 miljoen exemplaren over de toonbank. Maar ook de albums bij Mamma Mia! Here We Go Again en A Star Is Born veroverden een plaats in de top 10. En dan waren er nog Bohemian Rhapsody, Fifty Shades Freed, Black Panther en de laatste stuiptrekkingen van La La Land.

Ook in ons land haalden soundtracks hoge noteringen in de Ultratop. Zo landde The Greatest Showman op plaats negen, zes andere titels haalden de lijst van 100 best verkochte albums van het jaar. Ter vergelijking: in 2017 waren dat er maar drie, het jaar daarvoor twee, als we de plaat van Duitse tv-hit Sturm Der Liebe meetellen.

Filmmuziek is altijd een handige marketingtool geweest voor Hollywood. In 1940 bracht Walt Disney de muziek bij
Pinocchio uit op lp onder de noemer 'The Original Soundtrack' - sindsdien de geijkte benaming voor zulke albums. Voor studio's waren ze niet meer dan een promotionele gimmick om nieuwe films in de markt te zetten. En dat levert de filmgeschiedenis dikke hits op als The Bodyguard (1992, 18 miljoen exemplaren), Saturday Night Fever (1977, 16 miljoen exemplaren) en Purple Rain (1984, 13 miljoen exemplaren).

Jaren 80

Na het succes van de muzikale dansfilms uit de jaren 80 leek elke blockbuster zo'n eigen album uit te geven. Vaak niet eens gehinderd door originele muziek, maar veelal een samenraapsel van afgedankte tracks van populaire artiesten. Zo stond in 1995 de 'soundtrack' van Bad Boys op plaats dertien van best verkochte hiphopplaat in de Amerikaanse charts. Opvallend: op het album stond één nummer uit de score van Mark Mancina, geschreven voor de film.

Alleen regisseur Quentin Tarantino maakte er een erezaak van om van elke bijhorende plaat iets unieks te maken. Dat begon met Reservoir Dogs: Original Motion Picture Soundtrack in 1992, waarvoor hij een structuur bedacht om de met smaak samengestelde playlist af te wisselen met stukjes dialoog uit de film. Een beproefde formule die nog regelmatig wordt gekopieerd.

Maar op de uitzonderlijke kaskraker na, is het succes van soundtrackplaten het afgelopen decennium wat gaan liggen. Ze verschijnen nog, maar eerder in kleine oplages, mooie uitgaven of zelfs enkel digitaal. Zo kan in tijden van streaming een goed samengestelde playlist wereldwijd extra buzz genereren.

Kendrick Lamar

Tot vorig jaar, dus. Want plots regent het weer fysieke soundtracks met nieuw materiaal. Voor het eerst sinds lang weet zelfs zo'n Music Inspired by the Film-plaat in de hitlijsten te scoren. Voor Black Panther (2018) cureerde de Amerikaanse rapper Kendrick Lamar een losstaand album naast de score, met daarop gastbijdragen van onder meer Vince Staples, Travis Scott en The Weeknd. De tracks die het scherm echt haalden, waren op één hand te tellen. Maar de collectie nummers betekenden wel een stevige bekrachtiging voor de Marvel-film.

Volgens Ultratop, dat de hitlijsten voor ons land samenstelt, heeft filmmuziek het altijd goed gedaan. Maar alles hangt samen met de films zelf, en of die een (radio)hit voortbrengen.

Daar wil nu ook de Mexicaanse regisseur Alfonso Cuaron een gooi naar doen. Voor zijn (Netflix-)hitfilm Roma verscheen geen album, maar daar komt nu verandering in. Cuaron zal Music Inspired by the Movie Roma samenstellen, te beginnen met het post-release gelanceerde nummer 'When I Was Older' van het 17-jarige popfenomeen Billie Eilish, goed voor 24 miljoen volgers op Spotify.

Of Roma een maand na de release op Netflix nog muzikale buzz nodig heeft, lijkt onwaarschijnlijk. Maar in de aanloop naar de Oscars is alle tamtam van tel. Want ja, the audience is listening.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234