Woensdag 27/10/2021

Review

Soulwax-nostalgie: 'Belgica' (original soundtrack) uit 2016

null Beeld RV
Beeld RV

Voor het eerst in 12 jaar brengt Soulwax nog eens een plaat uit: From DeeWee, opgenomen in hun Gentse Deewee-studio. En daarom blikt De Morgen een hele week lang terug op hun oudere werk.

Vorig jaar verraste Soulwax ook al met nieuw werk, maar net zo goed met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Belgica? Ceci n’est pas Soulwax.

Zo hevig morsen met je eigen identiteit? Dat doet niemand de broers Dewaele na. Het leverde hen de voorbije twintig jaar heel wat uiteenlopende albums op, maar op Belgica krijg je er ook nog eens vijftien splinternieuwe afsplitsingen bij, die allemaal de signatuur van Stephen en David dragen. Welkom in de nieuwe realiteit die Belgica heet.

Of zoals het in de gelijknamige film klinkt: “Welkom in uw favoriete oord van verderf!” Met die woorden begroet de uitbater van café Belgica steevast zijn bezoekers. In diezelfde film van Felix van Groeningen wordt de hausse en neergang van een Gents café in beeld gebracht, waarbij twee broers – voortreffelijk gespeeld door Stef Aerts en Tom Vermeir – uit elkaar drijven.

Minstens zo opvallend als de film is de soundtrack, die met gemak het derde personage mag worden genoemd. Elke noot die je in de film hoort, komt uit de koker van Soulwax. Al zie je deze naam niet één keer in de credits opduiken. Hoe dat komt? Stephen en David Dewaele bedachten voor de gelegenheid vijftien nieuwe groepen, stelden die eigenhandig samen met het kruim van de Belgische muziekwereld en schreven, produceten en mixten de integrale geluidsband. Daarbij schuifelen beide boers zonder verpinken tussen stijlen en subgenres, zonder in te boeten aan authenticiteit.

De ranzige sfeer van het nachtleven wordt alleen al perfect getoonzet door de verdorven psychobilly van They Live, met dank aan de geile gitaarlijntjes die Steven 'de Belgische Johnny Cash' Janssens uit zijn mouw schudt. Elders garandeert Soulwax je ook een bloedneus in je mentale moshpit, met de withete hardcore punk van 'Nothing'. Uitvoerend personeel is Burning Phlegm, waarbij Igor Cavalera zijn drums billenkoek geeft tot de vellen bont en blauw uitslaan en Jan Wygers van Creature with the Atom Brain en Condor Gruppe de hardcore rauwdouwers van Dead Stop onbehaaglijk dicht tegen zijn baard aandrukt.

Daartegenover staat de zachte neo-soul van Charlotte Adigéry in ‘The Best Thing’, die opnieuw een hoogtepunt verzekert in de film. Het nummer zindert maar barst nooit echt open, waarmee het eens zo sterk doet denken aan Kavinsky’s broeierige openingstrack ‘Nightcall’ voor Drive (2011). Diezelfde zangeres maakt elders op de soundtrack ook nog haar opwachting als frontvrouw van Aquazul. Die band werd genoemd naar een Gentse sauna en massagesalon, waardoor de titel ‘Slippy Fingers’ én een hitsig pornofunk-gitaartje voor innuendo zorgt.

The Shitz leunen misschien nog het dichtst aan tegen het DNA van Soulwax: ‘How Long’ kun je zonder veel verbeelding de missing link noemen tussen de stonerrock van hun begindagen en de commerciële doorbraak met Much Against Everyone’s Advice. Een ander deel van de Soulwax-geschiedenis sluipt dan weer binnen bij The White Virgins: de lichtjes ontregelende feesthymne ‘Turn off the Lights’ draagt de smoezelige vingerafdrukken van hun krauttechno-outfit Nite Versions.

Voorts maken de broers allerhande vreemde bokkensprongen langs eighties-pop, punkfunk, Turkse elektropop, italodisco met de zotte wichten van Kenji Minogue en de gammele blues van Roland. Bij minstens een paar songs wenste je echt dat het geen gelegenheidscollectief zou betreffen. Dat alleen is misschien nog de grootste verdienste van deze dierbare soundtrack.

Wat de buitenlandse pers schreef:

“De Dewaeles blijven, ook als veertigplussers, popkameleons om van te houden. Veelvraten die alles tegelijk willen en er nog mee wegkomen ook.” (De Volkskrant)

“Een grootse Soulwax-soundtrack” (The Guardian)

“Dit kon niet anders dan perfect zijn.” (Konbini)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234