Zondag 08/12/2019

Recensie

‘Sorry We Missed You’: vurigste Ken Loach-film in lange tijd ★★★★☆

‘Sorry We Missed You’ van Ken Loach. De boodschap is helder: met die schoenen die u online koopt, trapt u op de waardigheid van de bezorgers. Beeld RV/Joss Barratt

Uber, Deliveroo, Amazon... Uw leven wordt er vast een stuk makkelijker door, maar niet dat van de mensen die uw bestellingen leveren. Ken Loach tekent met Sorry We Missed You voor zijn meest doeltreffende film in jaren.

Opgelet: deze film kan een blijvende impact hebben uw levensgewoontes. Wie Sorry We Missed You ziet, zal wellicht nooit meer met dezelfde zorgeloosheid vijf paar schoenen bestellen bij een grote webshop, ze vervolgens allemaal terugsturen en dan weer een nieuwe lading laten aanrukken. Ken Loach schetst het sociale plaatje dat achter dat soort moderne internetbedrijven schuilt, en dat oogt niet fris.

Witte bestelbusjes zoals dat van pakketbezorger Ricky (Kris Hitchen) ziet u tegenwoordig overal. Een vast contract heeft hij niet, maar wel de illusie dat hij dankzij deze job eindelijk een huis zal kunnen kopen voor zijn gezin. Dat hij tijdens zijn lange werkdagen zelfs geen tijd heeft om een wc op te zoeken – leve de plastic fles! –, neemt hij er graag bij. Maar er blijken nog meer addertjes onder het gras te zitten. Loach’ boodschap is helder: met die schoenen die u online koopt, trapt u op de waardigheid van de bezorgers.

Tragische paradox

Meer nog dan een portret van de mistoestanden in een specifieke sector, is Sorry We Missed You een aanklacht tegen de enorme onzekerheid die anno 2019 in zowat alle geledingen van de arbeidsmarkt is binnengeslopen. We zien ook Ricky’s echtgenote Abby (Debbie Honeywood), die als thuisverpleegster werkt, ploeteren om menselijkheid met pragmatiek te verzoenen. Intussen zitten de kinderen na school steeds vaker alleen thuis, en dat wreekt zich. Zo ontvouwt zich een tragische paradox: hoe harder de ouders werken om hun mooie gezin te onderhouden, hoe meer datzelfde gezin uiteenvalt.

Na de Gouden Palm voor I, Daniel Blake moest Loach het deze keer zonder prijs stellen in Cannes, al geeft dat een vertekend beeld: Sorry We Missed You is overduidelijk de betere film. Vuriger, doeltreffender en minder sentimenteel. Loach neemt de kijker minder bij het handje, port hem richting verontwaardiging maar laat hem dan los. Is er licht aan het eind van de tunnel? Dat zullen we dan zelf, buiten de bioscoopzaal, moeten gaan aansteken.

Sorry We Missed You speelt vanaf 30/10 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234