Dinsdag 26/10/2021

Interview

'Sorry voor alles'-bedenker Kamiel De Bruyne: "Ik ben zelf de grootste schrikschijter"

Kamiel De Bruyne bij een van de lampen die deel van het decor vormen. Beeld Eric de Mildt
Kamiel De Bruyne bij een van de lampen die deel van het decor vormen.Beeld Eric de Mildt

Niets is wat het lijkt. Dat is het idee van Sorry voor alles, een verborgencamera-programma waarbij de levens van nietsvermoedende Vlamingen een maand lang gemanipuleerd worden. Kamiel De Bruyne bedacht het format als eindwerk aan de filmschool. "Met dank aan The Truman Show."

In Sorry voor alles wordt het leven van zeven nietsvermoedende Vlamingen een maand lang in scène gezet. Een jaar geleden schreven ze zich in voor een programma dat nooit zou worden gemaakt. Toch werden ze geselecteerd. Ze maken de gekste dingen mee, met dank aan vrienden en familie die mee in het complot zitten. Alles wordt opgenomen met verborgen camera's. Na dertig dagen worden de slachtoffers naar een tv-studio gelokt, waar Adriaan Van den Hoof hen staat op te wachten. Alles wordt opgebiecht, excuses worden aangeboden. En de kandidaat wordt centrale gast in zijn eigen show.

Het format werd bedacht door Kamiel De Bruyne (24), toen hij de opleiding televisie volgde aan het RITCS in Brussel. "De opdracht was een nieuw programma te pitchen", zegt hij. "Ik had al langer een fascinatie voor verborgen camera's. Maar ik wou geen programma maken waarbij op het einde van elke mopje dan meteen de camera wordt getoond, ik wou iets zotters. In die periode zag ik The Truman Show opnieuw, en zo kreeg ik het idee om dat concept te vertalen naar een televisieformat."

Die referentie klinkt heel beangstigend. Alsof mensen dag en nacht, zonder het te weten, gefilmd worden.

"Dat doen we ook niet. Eigenlijk filmen we kandidaten alleen op plekken waar we een situatie in scène zetten of aspecten beïnvloeden. Wat dat betreft is de insteek wel gelijkend. Alles wat de afgelopen maand schijnbaar toevallig was, is misschien toch niet zo toevallig. En er is nooit een reden om te twijfelen aan wat er gebeurt. Net zoals ik nu niet twijfel dat jij een journalist bent."

Hoe geraakt zo'n idee dan bij de VRT?

"Via de pilootaflevering die ik op school had gedraaid. In mijn derde jaar had ik al een proefje gemaakt bij een nietsvermoedende leerkracht thuis. Voor mijn masterproef heb ik dan een oproep geplaatst, zogezegd voor een nieuwe quiz op tv. Ik wou bewust niemand volgen die ik kende, maar uitzoeken hoe zo'n selectie in het echt kon gebeuren. Uit alle kandidaten heb ik iemand gekozen die dan te horen kreeg dat ze niet geselecteerd was. Intussen had ik wel haar vrienden en familie gevraagd om mee in het complot te zitten. Peter Van de Veire heeft mijn piloot zelfs gepresenteerd. Ik kon hem makkelijk bellen omdat ik hem nog kende van bij De overname, een jongerenexperiment van de VRT waar ik in 2008 aan mocht meedoen."

null Beeld Eric de Mildt
Beeld Eric de Mildt

"Na mijn opleiding ben ik bij Ketnet gaan werken, maar intussen was mijn format blijkbaar wel blijven hangen bij enkele juryleden van dat eindwerk. Dus terwijl ik al op de VRT werkte kreeg ik de kans om het daar echt te gaan voorstellen."

Volgens Eén-netmanager Olivier Goris was er wel nog wat sleutelwerk aan het concept.

"Klopt. Het idee van een presentator en het spel in een tv-studio is in grote lijnen hetzelfde gebleven. Alleen zaten sommige rondes niet helemaal goed. Dus hebben we er nog wat aan gesleuteld."

"Het grote verschil is de rol van de kandidaat. In mijn piloot was zij iets passiever in de filmpjes. Ik had wel wat gekke zaken uitgestoken, maar dat waren dan dingen die zij gewoon zag gebeuren. Echt ingrijpen in haar leven durfde ik niet uit schrik dat het fout zou lopen, want dan zat ik zonder eindwerk. En ook vandaag ben ik nog de grootste schrikschijter van de redactie." (lacht)

Denk je dat jullie soms té ver gaan?

"Ik denk dat we altijd aan de goede kant van de grens blijven. Soms denk je wel: kunnen we dit wel maken? Maar dan zijn er nog altijd de complotgenoten. Vrienden of familie die nog beter kunnen inschatten of een kandidaat daarmee zal kunnen omgaan. En het blijft altijd spannend hoe die in de studio zal reageren wanneer alles wordt opgebiecht. Dat is voorlopig altijd goed meegevallen. Je kunt dit programma ook niet maken als je geen respect voor de kandidaten hebt."

Je bent bedenker en redacteur, maar ook applausmeester.

"In dit programma doet iedereen alles. Tijdens opnames van filmpjes moet ik al eens een camera bedienen. Een keer was ik ook klankman. Mijn enige taak was het drukken op de record-knop, maar overijverig drukte ik twee keer en was de opname weer stopgezet. We hebben dat kunnen redden in de montage, maar dat is dus een nadeel wanneer iedereen alles doet."

"Als redacteur ben ik zelfs een maand lang elke week naar een les bedrijfsmanagement aan de hogeschool geweest, waar onze kandidate les gaf. Ik speelde dus een student, maar was eigenlijk een mol die af en toe camera's kon binnensmokkelen. Tijdens die eerste les kon ik alleen maar denken: hopelijk geeft ze straks geen groepsoefening. En effectief, we moest per twee gaan zitten. Grappig genoeg heeft niemand iets gemerkt."

Er steekt dus veel meer tijd in jullie filmpjes dan de kijker te zien krijgt?

"Absoluut. Het belangrijkste is dat elke situatie zo geloofwaardig mogelijk is voor de kandidaat. Maar drie vierde van dat werk is oninteressant op tv. Zo heb ik websites voor valse evenementen gemaakt. Dat kost tijd, komt niet in beeld, maar draagt bij tot het slagen van het opzet."

Hoe hard slorpt dit programma je op?

"Momenteel is dit mijn leven. Het is haast een automatisme geworden dat een werkdag tot na middernacht duurt, om de dag erop alweer heel vroeg te beginnen. Vaak krijgen we pas last minute de agenda van de kandidaat voor de dag erop. Dan moeten we beginnen te brainstormen. We zijn ook allemaal erg perfectionistisch, elk detail moet kloppen."

Wat als het format aan het buitenland wordt verkocht?

"Ik hoop in de eerste plaats dat het programma bij ons goed onthaald wordt. En als er nadien in het buitenland interesse zou zijn, is dat een nog schoner compliment. Ik zou dan graag in de andere landen de productie mee op poten willen zetten, zodat Sorry voor alles overal even leuk wordt gemaakt als het nu is."

Sorry voor alles, zondag om 20.30 uur op Eén.

Het mooiste woord van Kamiel. Beeld rv
Het mooiste woord van Kamiel.Beeld rv

Kamielus de creatieveling

Dat de Sorry voor alles-bedenker een creatieve, jonge gast is, blijkt ook uit zijn uitspattingen online. Dit zijn de grappigste blogs van Kamiel De Bruyne.

Kamielus

"Mijn eerste jaar op het RITCS pendelde ik elke dag naar Brussel. Treinreizigers hebben vaak zo'n openbaar vervoer-gezicht, neutraal en depressief. Omdat ik me ook verveelde ben ik mopjes gaan tekenen, telkens op het eerste briefje toiletpapier in de wc. Onschuldig, want ik beschadig niks. En foto's daarvan zet ik online."

IKEA stuff on tv

"Ik heb lang als jobstudent aan de kassa van IKEA gewerkt, dus ik kende hun spullen. Als student aan het RITCS keek ik ook vaak naar tv. Elke keer ik een IKEA-product in een decor zag passeren, zette ik dat online. En nog steeds. Als een alternatieve catalogus."

This Is Not What Happened

"Ik hou van streetart die me doet grijnzen. Zo ben ik begonnen met toeristische bordjes op te hangen met verhalen over een plaats. Die zijn niet waar, maar zouden de plek wel interessanter maken mocht het er wel zijn gebeurd. Een raketlancering op het Brouckèreplein, bijvoorbeeld."

Het mooiste woord dat ik ken

"Mijn lief en ik hadden geregeld een 'woord van de dag'. Soms een verzonnen, soms een bestaand woord. Ik hou er gewoon van hoe sommige woorden klinken. En wilde weleens weten wat anderen mooie woorden vonden. Iedereen mag me zijn mooiste woord inzenden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234