Zondag 29/05/2022

review

SOHN in de Botanique: the man who fell to earth

null Beeld rv
Beeld rv

SOHN zei de kosmos vaarwel en profileerde zich in de Botanique als een mens van vlees en bloed. Moedig, maar behoorlijk riskant.

Sasha Van der Speeten

"Oh Lord / I got lost along the way / you set for me”, croonde SOHN in 'Tempest’, het met wanhoop dooraderde pareltje waarmee hij zijn show aftrapte. Achter hem doemde een enorm instrumentenrack op waar drums, percussie en synths werden bespeeld door drie sessiemuzikanten. Die opstelling triggerde een heel andere vibe dan die van zijn oude concerten, waar de muzikanten oog in oog met hun meester zaten, in een soort knusse labo-opstelling.

Anno 2017 hoort SOHN kennelijk met alle aandacht te gaan lopen, niet zijn band. Het is een zet die verklapt dat de in Los Angeles woonachtige Brit een breder publiek wil bereiken. Dat blijkt ook uit zijn tweede plaat Rennen die met de single 'Conrad’ zowaar een bescheiden radiohit baarde. Geweldige plaat, daar niet van, zij het niet zo overrompelend en buitenaards als het debuut Tremors waarmee hij ons drie jaar geleden van de kaart bracht.

We zagen en hoorden wel meer verschillen met de begindagen. SOHN zelf, bijvoorbeeld, die zijn zwarte hoodie had verruild voor een potsierlijke breedgerande hoed. Hij zei ons vriendelijk goeiedag en bedankte de fans voor hun trouw. Weg was de mysterieuze vreemdeling die diep onder zijn kap zat weggedoken en die zijn adem niet verspilde aan bindteksten.

Achter de zanger flikkerden nerveuze neonlampen, vaak in fraai gifgroen zoals dat van de hoes van Rennen.

We fronsten nog het felst bij het horen van de robuuste live-drums die SOHNs frêle elektronica bij momenten in een overbodig pantser hesen. Zo sukkelde het sierlijk glooiende 'Tremors’ weg onder onnodige bombast, rolde de prachtsong 'Signal’ plots met spieren waarvan we ons afvroegen waarvoor ze dienden en zat 'Conrad’ aan stadiondrums geketend die het nummer van zijn bovennatuurlijke flair beroofden.

Goed, als SOHN naar een breder profiel verlangt en straks ook op de grootste festivals speelt, heeft hij dat soort ruggengraat nodig. Maar in een club zoals de Botanique konden zijn fragiele nummers zo’n steroïdebehandeling missen als kiespijn.

Bovendien helt zijn recentste output sowieso over naar aardsere muziekgenres zoals blues en gospel, weg van de etherische postdubstep-spielereien van weleer. In Brussel sloot hij meer dan ooit aan bij traditionele, herkenbare synthpop uit de jaren tachtig. Jammer voor wie in SOHN de heiland van de melancholische future bass zag, goed nieuws voor wie de man liever wat meer popsongs met kop en staart wil horen zingen.

Zeker, die flirt met retrofuturisme heeft zo zijn charmes. 'Harbour’ pochte met een sound zoals die het Tonto-collectief ooit voor Stevie Wonder boetseerde, met sinister loeiende, analoge synths. 'Artifice’ bloeide open vanuit een stugge, Kraftwerk-achtige intro. 'The Wheel’, ingebed in lekker zoemende elektro, werd zelfs jolig meegezongen door een schare tipsy fans. Dat is nog grappiger als u de tekst kent: "I died a week ago / There’s nothing left / It’s caught on video / The very last breath”. Polonaise!

Hopelijk gooit SOHN de wanhoop nooit overboord. De man is gelukkig getrouwd, is pas vader geworden en woont in het zonnige Californië. Geef toe, dat maakt van een mens niet meteen een sikkeneurige Thom Yorke.

In de Botanique schotelde de Brit ons gelukkig voldoende diep kervend hartzeer voor in de vorm van het ijle, minimalistische 'Paralysed’ („Nobody can slit my throat / Nobody can leave me lying by the side of the road / Like you can”) of het tedere 'Bloodflows’, badend in vaalrood spotlicht.

Prijsbeest 'Lessons’, nog steeds zijn meest briljante song, wrong ons uit als een natte dweil.

Straffe kerel. De evenwichtsoefening waar hij voor staat, valt evenwel niet te onderschatten. Je unieke sound intact houden én nieuwe zieltjes winnen? We zullen hout vasthouden.

Gezien op 26 februari in de Botanique, Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234