Woensdag 26/01/2022

RecensieFilm

Sober abortusdrama ‘Lingui’ hekelt het patriarchaat in Tsjaad ★★★☆☆

‘Lingui’. Beeld rv
‘Lingui’.Beeld rv

Abortus blijft overal ter wereld een heikele kwestie, maar zeker in Tsjaad. Lingui is het eenvoudige maar doeltreffende relaas van een verkracht meisje en haar moeder, die samen een vuist maken tegen het patriarchaat.

Lieven Trio

Hoe het gaat in Tsjaad? Het antwoord op die vraag krijgen we om de zoveel jaar van Mahamat-Saleh Haroun, een van de weinige regisseurs uit zwart Afrika die consequent de westerse bioscopen haalt en een van de weinige filmmakers uit Tsjaad tout court. Haroun ontvluchtte meer dan veertig jaar geleden de bloedige burgeroorlog in zijn geboorteland, maar houdt de wereld sindsdien vanuit Frankrijk op de hoogte over de toestand ginds. In parels als Daratt en Un homme qui crie bracht hij de verwoestende gevolgen van oorlogsgeweld in beeld. De focus lag daarbij steevast op mannen, vaak vaders en zoons.

Nu verandert Haroun het geweer van schouder: met Lingui toont hij zich nog steeds maatschappijkritisch en sociaal bewust, maar richt hij zijn blik voor het eerst op vrouwen. Zij leven namelijk in dubbele verdrukking: bedreigd door de aanhoudende politieke instabiliteit, maar ook door het patriarchaat, dat in Tsjaad gebetonneerd zit in heel wat religieus geïnspireerde wetten. Zo is abortus in alle omstandigheden illegaal.

Levensgroot probleem

Wanneer de 15-jarige Maria (rol van Rihane Khalil Alio) zwanger blijkt na een verkrachting, zit ze dus met een levensgroot probleem. Haar moeder Amina (Achouackh Abakar Souleymane), een taaie dame die eigenhandig camionbanden aan stukken snijdt om er stoven van te vlechten, werd als alleenstaande moeder zelf uit de maatschappij verstoten en wil haar jonge dochter behoeden voor hetzelfde lot. Met enige tegenzin – Amina is praktiserend moslima en wordt voortdurend de les gespeld door een belerende imam – staat ze Maria bij in de gevaarlijke zoektocht naar iemand die de ongewenste zwangerschap kan beëindigen.

Haroun heeft geen boodschap aan pathos. Zijn regie is droog als Sahel-zand. Naar ons gevoel laat hij deze keer wat weinig ruimte voor de symboliek en poëzie die in zijn beste werk vervat zitten, maar het maakt van Lingui wel een compacte, doeltreffende film. Hij hekelt niet alleen mannelijke hypocrisie en religieuze intolerantie, maar viert ook de lingui, de eeuwenoude ‘heilige banden’ die de Tsjadische bevolking verbinden en die zich in dit verhaal vertalen in de vorm van vrouwelijke solidariteit.

‘Lingui’ speelt vanaf 12/01 in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234