Woensdag 21/08/2019

Art Brussels

Snuffelen door herinneringen van kunstenaars

Omdat de tijdelijke tentoonstelling over Jan Hoet vorig jaar zo'n succes was, pakt Art Brussels weer uit met een gelijkaardig concept. Kunstenaars werd gevraagd objecten op te sturen met een speciale betekenis. Op voorwaarde dat die objecten weinig met kunst te maken hebben. 

Een fles zeewater (Kendell Geers) en een strandstoel (Slawomir Pawsak) doen samen denken aan de zee. Beeld Tim Dirven

"Ik voel me ontzettend verantwoordelijk hiervoor", zegt Anne Vierstraete, de directrice van Art Brussels, als ze ons naar de tijdelijke tentoonstelling brengt. Alles van waarde is ook op Art Brussels weerloos, zeker als het gaat om persoonlijke souvenirs van kunstenaars die op de beurs tentoonstellen. 

Binnenin treffen we spullen aan die je normaal gezien op een rommelmarkt zou vinden: het kaakbeen van een haai, een strandstoel, oude postkaarten, en als hoogtepunt een toiletbril, die zou toebehoord hebben aan de grote filosoof Martin Heidegger, teruggevonden door de kunstenaar Sophie Nys. Ze ontdekte de bril toen ze bezig was aan Die Hütte, een kortfilm over het boskabinetje van Heidegger in het Zwarte Woud. 

De rode draad door deze verzameling? "Met deze collectie willen we een dialoog aangaan met wat er op de beurs te zien is", vertelt Jens Hoffmann, een van de twee Amerikaanse curatoren. "De kunstwerken daar kosten soms duizenden euro's, maar hiermee willen we tonen dat iedereen eigenlijk een verzamelaar is. De objecten bieden ook verrassende inzichten in de levens van de kunstenaars of laten zien waar ze hun inspiratie halen."

Het verhaal achter de stukken is dan ook veel belangrijker dan de stukken zelf. Een van de meest intrigerende is van de Belgische kunstenaar Joris Van de Moortel. Hij zou een pop insturen van Suske, de helft van Suske en Wiske, maar bedacht zich zodat er enkel een papier in de vitrine ligt, met daarop een afbeelding. De reden: de Suske-pop is veel te waardevol om uit te lenen. 

Voor de curatoren was echter niet het bij elkaar krijgen van deze artefacten de grootste uitdaging – de tentoonstelling groeide in geen tijd uit van ongeveer 20 kunstenaars tot 73 – maar hoe ze die moesten opstellen. 

 "We vonden het best lastig om de objecten zo tentoon te stellen dat ze samen steek houden", zegt curator Piper Marshall. "We hebben ze daarom thematisch gerangschikt." Daarom staat de strandstoel vanwaaruit Slawomir Pawsak zowel zijn schilderijen als de sterrenhemel bekijkt naast een fles met zeewater, door Kendell Geers gevuld op een punt waar de Indische en de Atlantische Oceaan samenkomen. Zee is hier dus losjes het thema. 

OCD

Nog een leuk voorbeeld: Josephine Meckseper kreeg een boek van Hunter S. Thompson cadeau van een ex-vriendje dat een afstammeling is van Victor Hugo. Dat boek ligt naast potloodstompjes die tot aan de gom zijn gescherpt. Een bijdrage van Mathieu Mercier, die ze dan weer kreeg van iemand met een obsessieve compulsieve stoornis of OCD. 

Ook de curatoren hebben persoonlijke memento's bij, maar worden zich daar pas van bewust als we er naar vragen. Hoffmann heeft een armband aan die hij als kind van zijn moeder heeft gekregen. 

Marshall wijst naar een zeer kleine tattoo met de letter t op haar pols. Een friendship tattoo, zo blijkt, die ze na haar eerste artistieke project liet zetten. Haar vriendin Tina heeft dan weer een p op haar pols staan. Een klein aandenken, helaas moeilijk tentoon te stellen. 

Mementos: Artists’ Souvenirs, Artefacts, and other Curiosities loopt net als Art Brussels tot zondag. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden