Dinsdag 30/11/2021

NieuwsTelevisie

‘Slotseizoen van ‘La Casa de Papel’ is er een van totale vernietiging’

In 'La Casa de Papel' sluiten overvallers in rode overalls zich samen gijzelaars op in de Koninklijke Munt van Spanje. Beeld TAMARA ARRANZ/NETFLIX
In 'La Casa de Papel' sluiten overvallers in rode overalls zich samen gijzelaars op in de Koninklijke Munt van Spanje.Beeld TAMARA ARRANZ/NETFLIX

Ze kennen te veel series die te lang doorgingen, en daarom breien de schrijvers van La Casa de Papel er een einde aan. Het vijfde en laatste seizoen is nu te zien op Netflix.

Carlos Díez, kledingontwerper op de set van La Casa de Papel, laat de tientallen kenmerkende rode overalls van de overvallers uit de successerie zien. Allemaal in Italië gemaakt, zegt hij. “Echt allemaal?”, vraagt acteur Luka Peros (Marseille in de serie) hem tijdens een virtuele rondgang over de set die online te volgen is. Hoe zat het dan met het minioveralletje van Sofia, de fret die in het derde seizoen een niet te onderschatten rol speelde?

Díez: “Nee, die heb ik met mijn eigen handen genaaid. Er waren op internet geen rode kleren voor een fret met een capuchon te vinden.”

Met een wat ingewikkelde constructie brengt Netflix nu de helft van het vijfde en laatste seizoen van La Casa de Papel online, de vijf laatste afleveringen volgen vanaf 3 december. Alles is wel opgenomen, al krijgen de acteurs ook de laatste delen niet te zien, grinnikt hoofdrolspeler Álvaro Morte (De Professor), het meesterbrein achter de overvallen van de bende in hun kenmerkende rode overalls met Dalí-maskers.

Hoe het seizoen eindigt, zou Morte natuurlijk niet vertellen – mocht hij het al weten. “Nee joh, ze zouden mijn keel doorsnijden”, zegt hij over het creatieve duo dat de serie bedenkt, schrijft, produceert en regisseert, Álex Pina en Jesus Colmenar. Het enige dat dit tweetal loslaat, is dat het vijfde seizoen het laatste zal zijn. Pina: “We hebben al veel verteld, en het is altijd beter om te vroeg dan te laat te stoppen.” Colmenar vult aan: “We kennen meerdere voorbeelden van internationale series die naar onze smaak te lang doorliepen. We gaan er liever uit met een grote knal.”

Ook om die reden is het laatste seizoen in twee stukken geknipt, zei Pina al eerder: “We hebben alle mogelijke middelen ingezet om in de eerste helft van deel vijf de sensatie van een seizoensfinale te geven waarin de bende zich verslagen voelt. In deel twee focussen we ons meer op het emotionele luik van de personages.”

Concreter: de makers beloven oorlog. Pina: “Voor het eerst hebben we een opnameset gebouwd die we konden vernietigen. Hij was al bezaaid met explosieve ladingen, zodat we ’m kunnen opblazen. Dat is wat het oorlogsgenre ons heeft gegeven. We spelen altijd met genres en waren al lang van plan iets met oorlog te doen. Ik denk niet dat een set ooit zo kort heeft bestaan. Dit seizoen is er een van totale vernietiging.”

Gesneuveld

Een seizoen zonder Nairobi weliswaar, het door Alba Flores gespeelde karakter dat vorig seizoen zo bruut werd doodgeschoten. En er zijn wel meerdere hoofdpersonages gesneuveld in de voorbije vier seizoenen. Colmenar: “Ik denk dat het de serie realistischer maakt. Anders zou het op The A-Team lijken, met dat gevoel van: wat er ook gebeurt, niemand gaat dood. Dat zou automatisch de spanning verlagen.”

Niets heeft kledingontwerper Díez van personage Nairobi in de afvalbak gestopt, zoals alle rode overalls van alle overvallers bewaard zijn gebleven. “We bewaren ze voor als de schrijvers een flashback willen naar iets dat in de eerste seizoenen gebeurde. Alle karakters hebben minimaal acht overalls. Sommige zijn nog helemaal intact, op andere hangt wat vuil, een beetje bloed, of veel bloed, nog veel meer bloed...”

Hij laat wat accessoires door zijn handen gaan die allemaal aan Nairobi toebehoorden. “Alba Flores zei altijd dat Nairobi juwelier geweest was als ze geen bankovervaller was geworden. Hier hebben we de munthanger die ze in het eerste en tweede seizoen droeg, dit zijn de ringen die ze heeft gedragen.”

Er ontbreekt één ding, zegt hij: de monocle die ze altijd bij zich had en die ze gebruikte om de watermerken van geld te controleren. “Het was praktisch een icoon. We hebben die hier niet omdat Alba er zelf dol op is en hem bij zich houdt alsof het een schat is.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234