Zaterdag 28/05/2022

Media

"Slechts" 5 miljoen nieuwe abonnees: de motor van Netflix sputtert

Het tegenvallende tweede seizoen van hitreeks '13 Reasons Why' was een van de weinige grote Netflix-releases in het tweede kwartaal van dit jaar.  Beeld Beth Dubber/Netflix
Het tegenvallende tweede seizoen van hitreeks '13 Reasons Why' was een van de weinige grote Netflix-releases in het tweede kwartaal van dit jaar.Beeld Beth Dubber/Netflix

Zelfs in Los Gatos, thuisbasis van Netflix, groeien de bomen niet tot in de hemel. De Amerikaanse streamingdienst ziet de aangroei van nieuwe abonnees stokken en zorgt zo voor paniek bij beleggers. "Dit bewijst hoe wankel het businessmodel van Netflix is."

Pieter Dumon

'Een te optimistische interne schatting' of 'gewoon een gevolg van de grilligheid van de markt'. Bij Netflix deden ze er alles aan de tegenvallende cijfers voor het tweede kwartaal te relativeren. Het bedrijf had net laten weten dat ze er in het tweede kwartaal van dit jaar wereldwijd 'slechts' 5,2 miljoen nieuwe abonnees bij hadden gekregen. En dat terwijl ze bij Netflix op voorhand op 6,2 miljoen nieuwkomers hadden gerekend. Slechts 674.000 van die nieuwe abonnees komen uit de VS, groeien doet Netflix vooral in het buitenland. Cijfers voor België zijn er niet.

Ondanks alle inspanningen om die cijfers te relativeren, reageerden de beurzen teleurgesteld. Het aandeel van het bedrijf dook meteen 15 procent naar beneden. En er was nog meer slechts nieuws. Netflix liet meteen weten dat er ook in het lopende kwartaal niet meteen beterschap zit aan te komen. In het derde kwartaal schat het bedrijf zijn klantenbestand met 5 miljoen exemplaren uit te breiden, ook dat zijn er een pak minder dan op voorhand werd ingeschat.

In de zoektocht naar een verklaring komen analisten uit bij het, naar Netflix-normen, magere aanbod van de voorbije maanden. Geen grote prestigeprojecten, geen onverwachte hits en ook geen nieuwe seizoenen van vertrouwde hits. Qua grote publiekstrekkers moesten we het stellen met de Marvel-reeks Luke Cage en het tegenvallende tweede seizoen van 13 Reasons Why. Ook het WK voetbal zou een rol hebben gespeeld. In de VS mag voetbal dan niet kijksport nummer één zijn, in veel landen daarbuiten is het dat wel. Met vanaf half juni elke dag wel een paar matchen op tv kan dat gewogen hebben op de cijfers, denken analisten.

Niet dramatiseren

"Daarmee komt een van de pijnpunten van het Netflix-model bloot te liggen", zegt professor media-economie Tom Evens (imec-mict-UGent). "Het bedrijf is heel erg afhankelijk van een constante stroom aan succesvolle series en films. Wanneer die ook maar even hapert laat dat zich meteen in de cijfers voelen. Een flop kan Netflix zich eigenlijk niet permitteren." Al wil Evens de cijferdip ook niet dramatiseren. "De cijfers die het bedrijf kan voorleggen, zijn nog altijd spectaculair. De groei is dan wel minder groot dan verwacht, het mag wel nog altijd vijf miljoen nieuwe abonnees in de boeken bijschrijven. Bovendien deden ze het de voorbije kwartalen geregeld beter dan verwacht."

Het is in de recentste kwartaalcijfers ook niet allemaal kommer en kwel. Zo waren de inkomsten uit het buitenland voor het eerst groter dan die uit het thuisland. Met dank aan de forse investeringen die Netflix doet in de productie van lokale reeksen in Europa en India. Evens: "Misschien is dit dus gewoon, zoals het bedrijf beweert, een tijdelijk dipje en legt Netflix binnen een paar maanden toch weer een schitterend rapport voor."

Concurrentiestrijd

Al zijn de voortekenen wat dat betreft niet meteen gunstig. Netflix, tot nu zowat alleenheerser in streamingland, dreigt in een concurrentiestrijd terecht te komen met een hele reeks kapitaalkrachtige tegenstanders. Amazon, YouTube en Hulu zaten al langer in het vaarwater van Netflix. Nu komen daar ook telecomgigant AT&T en Disney bij. AT&T telde zowat 70 miljard neer voor Time Warner en is van plan om de streamingdienst van betaalzender HBO, die ook in het Time Warner-pakket zit, uit te bouwen tot een volwaardige Netflix-concurrent. Disney heeft gelijkaardige plannen. Het is een kwestie van nog een aantal formaliteiten voor het bedrijf officieel eigenaar wordt van 21st Century Fox dat franchises als The Simpsons, Ice Age en X-Men in de catalogus heeft zitten. Die moeten samen met de gigantische Disney-bibliotheek de basis vormen voor een nieuwe streamingdienst die Disney volgend jaar wil lanceren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234