Zondag 20/10/2019

Skrillex is een dolgedraaide volksmenner in Antwerpen ***

Skrillex. Beeld Alex Vanhee

De meest gehate dubstepper van de eeuw? Niets van gemerkt in de Lotto Arena. Duizenden discipelen gingen volledig door het lint tijdens de futuristische spektakelshow van Skrillex.

Op hol geslagen lasers! Een stroboscopische blitzkrieg! Bulderende confetti-kanonnen! Sputterende rookmachines! Psychedelische - néé - psychotische visuals! En vooral: Whomp whomp whomp. Skriieeeee! Flop wop. Rrroaaaagh!!!!!
Herhaal de vorige alinea elfendertig keer, en je begrijpt met welke formule Skrillex z'n publiek in de Lotto Arena anderhalf uur lang imponeerde.

Aan de hand van zijn overmaatse bril, leren rockbroek en opgeschoren haardos, oogde deze dj/producer als de bespottelijke kruising van een emo-tiener met Edward Scissorhands en Milli Vanilli. Maar in Antwerpen leek Sonny John Moore wel een god: vanaf z'n hagelwitte altaar, waarop visuals geprojecteerd werden, keek hij neer op een uitzinnige menigte. Af en toe schreeuwde hij hen iets onbestemds toe (we begrepen alleen "Hey Antwerp!"), maar meestal hield de 24-jarige techneut het bij headbangend aan knoppen draaien, en druk gesticuleren naar z'n toehoorders.

Gemakshalve wordt Skrillex ondergebracht bij dubstep. Maar in feite vond hij eerder een hyperkinetische metal-variant van het genre uit, dat op stadionmaat werd gesneden. Loeihard en woest. Cartoonesk, zonder veel aandacht voor nuance. Jagend op instant effect.
In de zaal telden we om de minuut dan ook een loodzware "drop": het moment waarop de diepe bassen invallen, en de typische, bibberige "wobble"-sound begint.

Die aanpak maakte z'n set na drie kwartier steeds eenvormiger. Een zeldzame keer nam Skrillex een ander wedstrijdritme aan, tijdens de dolgedraaide dancehall van 'Make It Bun Dem' of een onnozele aanstekersballad. Maar meestal dreven songs als 'Break'n A Sweat', 'First of the Year' of zelfs 'Bangarang' en de remix van Nero's 'Promises' op dezelfde sound en effecten.

Nu, hoe voorspelbaar de show ook in elkaar stak, niémand bleef onbewogen onder deze furieuze teringherrie. Afgaande op de waanzinnige respons van het publiek, had Skrillex net zo goed de soundtrack voor de partyfilm Project X kunnen bedenken. Feestelijke manie voerde de boventoon in de Arena: met moshpits, vuistpompende pubers, een dronken tegen de toiletvloer knallende twintiger of een sporadisch gevecht tussen dronken haantjes in de zaal, leek je wel verdwaald in de trailer van die tienerfilm. Allemaal samen? It's on till the break of dawn!

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234